היישום אינו מחובר לאינטרנט

"ילד אסור ילד מותר"

עבודה מס' 062916

מחיר: 445.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הלגיטימציה למעשים אסורים בספרות הילדים העברית של תקופת השואה.

5,668 מילים ,19 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
1. הגדרת מרכיבי שאלת המחקר
1.1 הבעיה - מהם "מעשים אסורים"?
1.2 הגדרתם של מעשים אסורים בקונטקסט הכללי
1.3 מהם מעשים אסורים בספרות הילדים של תקופת השואה?
2. "יוסי ילד שלי מוצלח" - הגיבור המושלם של שנות ה30-
2.1. עודד הנודד
2.2. בני היורה
3. "ילד אסור" - הגיבורים הניצולים של ספרות שנות השואה
3.1. מעשים האסורים על פי חוק
3.2. מעשים האסורים על פי המוסר האנושי
3.3 מעשים האסורים על פי חוקי הדת
4. "לפתע נכנס בי הילד הרע" - הגיבורים המיליטריסטיים של שנות ה'50-
סיכום
רשימה ביבליוגרפית

מבוא
שאלת המחקר המרכזית בעבודה זו בוחנת את השפעתה של השואה על החדרת לגיטימציה
ל"מעשים אסורים" בספרות הילדים העברית. במהלך המחקר תצביע העבודה על השינוי שחל
במתן לגיטימציה שכזו החל משנות ה30 -', עם היווצרותה של המערכת הספרותית לילדים
בארץ, ועד לשנות ה50 -', עם התבססותו של דגם הסיפור המיליטריסטי. כצעד ראשון במתן
המענה לשאלה המרכזית, תוענק גם הגדרה מדוייקת יותר למונח "מעשים אסורים" כתלוי
בזמן, במקום ובנורמות חברתיות.

העבודה תראה את התפתחות הצגתם של מעשים אסורים בספרות הילדים הארצישראלית.
בשנות ה30 -, שנותיה הראשונות של ספרות הילדים הארצישראלית, היתה ספרות זו בעיקרה
ספרות מגוייסת לטובת האידאולוגיה הציונית (ארבל, 1994), באמצעות ספרות פוזיטיביסטית
בלבד, שבה לא היה כלל מקום לתיאור של מעשים אסורים. שני מקרי מבחן מובהקים של
תקופה זו הם "בני היורה" (שמאלי, 1937) ו"עודד הנודד" (ליברמן, 1932).

אותה מערכת ספרותית נאלצה להתאים את עצמה עם הגעתן של הידיעות הראשונות על מצבם
של יהודי אירופה בתחילת תקופת השואה, שחייבה את הסופרים הארצישראליים לספר סיפור
שונה לקהל היעד שלהם. עתה היה עליהם להכיר לקוראיהם גם גיבורים מסוג אחר, שמסע
הישרדותם בדרך אל המנוחה והנחלה הביא אותם לא פעם להזדקק לביצוע מעשים אסורים.
המעשים האסורים לסוגיהם השונים יתוארו בעבודה על פי הדוגמאות המובאות בספרים "מה
מליל" (אבן-זהב, 1943), "ילדים מוצלים" (חבס, 1944), ו"ילדים במחתרת" (קיפניס, 1946).

עם תום תקופת השואה חל שינוי נוסף במערכת הספרותית, והיא הפכה מגוייסת לטובת האתוס
הלאומי. הדגם הספרותי המייצג תקופה זו הוא הסיפור המיליטריסטי לילדים, בו תפסו הילדים
מקום מרכזי במאבק לקראת "המדינה שבדרך". גיבורים מיליטריסיטיים אלה מתוארים גם הם
פעמים רבות כאחראים לביצועם של מעשים אסורים, אך העבודה תראה כי בתקופה זו מעשים
אלה לא נעשו עוד מתוך כורח הישרדותי, אלא כחלק לגיטימי משגרת חייהם של הילדים -
בעיקר הילדים הצברים. מקרי המבחן שייבחנו מתקופה זו הם "אחד משלנו" (אבידר-
טשרנוביץ, 1947), "שני רעים יצאו לדרך" (אבידר-טשרנוביץ, 1950) ו"חסמב"ה בבית האסורים"
(מוסינזון, 1950).

מקורות:

אבידר-טשרנוביץ, ימימה. אחד משלנו. תל-אביב: ליכטנפלד, 1947.
אבידר-טשרנוביץ, ימימה. שני רעים יצאו לדרך. תל-אביב: נ' טברסקי, 1950.
אבן-זהב, ארי. מה מליל. תל-אביב: יבנה, 1943.
חבס, ברכה. ילדים מוצלים. תל-אביב: עם עובד, 1944.
ליבנה [ליברמן], צבי. עודד הנודד. ירושלים: קרית-ספר, 1961 [1932]. (העמודים בספר אינם ממוספרים)
מוסינזון, יגאל. חסמבה בבית האסורים. תל-אביב: נ' טברסקי, 1950.
קיפניס, לוין. ילדים במחתרת. תל-אביב: יעד, 1946.
שמאלי, אליעזר. בני היורה. תל-אביב: השכלה לעם, 1937.
אבן-זהר, בשמת. צמיחת הדגם הספרותי של "העברי החדש" בספרות העברית 1930-1988. עבודת גמר לתואר שני, אוניברסיטת תל-אביב, 1988.
אופק, אוריאל. לקסיקון אופק לספרות ילדים. תל-אביב: זמורה-ביתן, תשמ"ו 1985.
אופק, אוריאל. תנו להם ספרים: פרקי ספרות ילדים. תל-אביב: ספרית פועלים, תשל"ח, 1978.
ארבל, טמירה. הפואטיקה של ספרות ההתיישבות לילדים בשנות ה-30 וביטוייה האידאולוגיים. עבודת גמר לתואר שני, אוניברסיטת תל-אביב, 1994.
ברגסון, גרשון. שלושה דורות בספרות הילדים העברית. תל-אביב: יסוד, 1966.
גרץ, נורית. ספרות ואידאולוגיה בארץ-ישראל בשנות השלושים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1988.
דר, יעל. המעבר מסיפור של ישוב לסיפור של מדינה בספרות הילדים העברית 1939-1948. חיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה, אוניברסיטת תל-אביב, 2002.
לבנה, צבי. חלומות ומעשים. כרך ג'. הוצאה עצמית, תשל"ח.
קורצוייל, ברוך. במאבק על ערכי היהדות. ירושלים ותל-אביב: שוקן, תש"ל.
רבין, יצחק. "הייתי מבני היורה", בתוך: הציונות, כרך ט'. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד תש"ל 1970-2001
רגב, מנחם. "ספרות ילדים עברית "מגוייסת", בתוך: מעגלי קריאה, חוברת 7, ינואר 1980, 97-106.
שביט, זוהר. מעשה ילדות: מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1996.
Kestenberg, Judith S. and Charlotte Kahn. Children Surviving Persecution: An International Study of Trauma and Healing. Westport: Praeger Publishers, 1998.


תגים:

צבר · הישוב · העברי · חינוך · ילדים · מיליטריזם · פסיכולוגיה · שואה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""ילד אסור ילד מותר"", סמינריון אודות ""ילד אסור ילד מותר"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.