תוכן העניינים:
מבוא: משתנים סביבתיים בכתה והקשר למורה ולתלמיד
קשרים בין מקום ישיבה בכתה ואופי האינטראקציה בין מורה ותלמיד
מקום הישיבה של התלמיד בכתה מנקודת ראות המורה
מקום הישיבה של התלמיד בכתה מנקודת ראות התלמיד
אופי חדר הכתה:
א. אינטראקציה מורה - תלמיד
ב. מקום מושבו של התלמיד בכתה
הקשר בין מקום הישיבה של התלמידים בכתה והישגיהם בלימודים - מסקנות
סיכום
רשימה ביבליוגרפית
מבוא
הישג לימודי כלשהו הינו תולדה סופית של גורמים רבים אינדיבידואליים, סוציאליים ותרבותיים. האינטליגנציה הכללית, הכישרונות המיוחדים לנושא לימודי מסוים, שיווי משקל נפשי, תנאים תרבותיים, תנאים חומריים, ידיעת השפה וכו', וכן גורמים חיצוניים לכיתה, כמו רעש פנימי וחיצוני, ריהוט ועיצוב חלל הכיתה.
כנגד כל הגורמים האלה הפועלים על הילד ומעצבים את דמותו כלומד, יש להעמיד את טיב ההוראה, כגורם בלתי תלוי בו. כמובן שגם "טיב ההוראה" אינו יחידה אחת אלא צירוף חומר הלימוד מזה ומכלול תכונותיו של המורה מזה - תכונות שהן בחלקן אינדיבידואליות ובחלקן משקפות שוב גורמים סוציאליים ותרבותיים. (אורתר 1956)
גורם חשוב שעבודה זו דנה בו הוא: מקום ישיבתו של התלמיד בכתה.
נשאלת השאלה: האם קיים קשר בין הישגי התלמידים לבין אזור ישיבתם בכתה ?
חוקרים רבים הבודקים קשר זה טוענים שתלמידים היושבים בחזית הכתה ומקיימים קשר עין עם המורה ביתר קלות - מקשיבים יותר ומקבלים יותר הזדמנויות להשתתף באופן פעיל בשיעור - לעומת תלמידים היושבים רחוק מן המורה - בשולי הכתה.
נערכה בדיקת מובהקות של הקשר בין שלושת אזורי הישיבה של התלמידים בכתה:
א. אזור ישיבה פנימי
ב. אזור ישיב אמצעי
ג. אזור ישיבה חיצוני
ניתן להתייחס למקום הישיבה על פי אחד או יותר מההתייחסויות הבאות:
א. אזור ישיבה נדרש - זהו האזור שבו דורש התלמיד לשבת בשיעורים אצל מורה מסוים.
המחקרים מצביעים על כך שבקרב התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים קיימת מגמה בולטת לדרוש אזור ישיבה חיצוני. ובקרב התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים קיימת נטיה לדרוש אזור ישיבה פנימי. עם זאת אין הממצאים האלה חד-משמעיים.
ב. אזור ישיבה מיועד - זהו האזור אותו מועיד המורה לתלמיד בשיעוריו.נמצא שמורים מועידים אזור ישיבה פנימי לתלמידים בעלי הישגים לימודיים גבוהים. ואזור ישיבה חיצוני לתלמידים בעלי הישגים לימודיים נמוכים.
ג. אזור ישיבה בפועל - זהו האזור בו יושב התלמיד בשיעור של מורה מסוים. ממצאים מצביעים על כך שתלמידים בעלי הישגים לימודיים גבוהים, דורשי אזור ישיבה פנימי, יושבים בפועל באזור זה. ואילו תלמידים בעלי הישגים לימודיים גבוהים דורשי אזור ישיבה חיצוני מתפלגים בשלושת אזורי הישיבה.
כמו כן, תלמידים בעלי הישגים לימודיים נמוכים דורשי אזור ישיבה חיצוני, יושבים בפועל באזור זה, ואולם תלמידים בעלי הישגים לימודיים נמוכים דורשי אזור ישיבה פנימי מתפלגים על פני שלושת אזורי הישיבה.
בעבודה זו, באמצעות סקירה ביבליוגרפית, יעשה נסיון לבדוק השערות אלה:
א. קיים קשר בין מקום הישיבה הנדרש על ידי התלמידים והישגיהם הלימודיים כאשר:
1. תלמידים בעלי הישגים לימודיים גבוהים דורשים מקום ישיבה באזור החיצוני.
2. תלמידים בעלי הישגים לימודיים נמוכים דורשים מקום ישיבה באזור הפנימי.
ב. קיים קשר בין מקום הישיבה המיועד לתלמידים על ידי המורים והישגיהם בלימודים, כאשר:
1. המורים מועידים לתלמידים בעלי הישגים גבוהים יותר מקומות ישיבה באזור הפנימי.
2. המורים מועידים לתלמידים בעלי הישגים נמוכים יותר מקומות ישיבה באזור החיצוני.
אורתר, גינה. לאילו גורמים מייחס התלמיד את רמת הישגיו בלימודים? עיונים בחינוך: כתב עת למחקר בחינוך, 35; 1982.?
אפשטיין, שמעון. מחקר: הכתה. הד החינוך, אפריל 1984 .
אפשטיין, שמעון. מורה מול כתה. הד החינוך, אפריל 1984.
הרמן, פנחס צבי. אינטראקציה של מורה ותלמיד. בשדה חמ"ד , כ"ה 1982.
פוליטי, בטי. עצוב חלל הלמידה. הד החינוך, ספטמבר 1984.
קשתי, יצחק. אריאלי, מרדכי. הראל, יהודית. הכתה כמערכת משמעויות. מגמות, כ"ט פברואר 1985.
Adams, Raymond S. Biddle Bruce J. Realities of Teaching. U.S.A: Holt, Rinehart Winston Inc. 1970.
Compbell, Kruskall Wllace. Seating aggregations as an index of attitude. Sociometry, 29, 1966.
Hargreaves, David H. Interpersonal Relations and Education. London : Routledgs Kegan Poul, 1972.
Holt. J. How Children Fail. Pittman, 1966.
Jackson, P. Life in Classrooms. Holt, Rinehart Winston Inc. 1968.
Leavitt, H.J. Some Effects of Certain Communication on Group Performance. Journal of Abnormal and Social Psychology. 46, 1951.
Parsons, T. The School Class as a Social System: Some of its functions in American Society. Harvard Educational Review, 29, 1959.
בכתה · בלימודים · גומלין · הישגים · ישיבה · כתה · מורה · מקום · פעילות · תלמיד
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין מקום ישיבה בכתה והישגים בלימודים", סמינריון אודות "הקשר בין מקום ישיבה בכתה והישגים בלימודים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.