עבודה מס' 062497
מחיר: 240.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: דיון תיאורטי וסקירת מחקר.
4,207 מילים ,20 מקורות ,2001
תוכן העניינים
מבוא
סקירת ספרות
א. שפה במקומות עבודה
ב. ידע לשוני כללי לעומת ידע לשוני מקצועי
ג. ידע לשוני כללי לעומת ידע לשוני מקצועי ההקשר הישראלי
סקירת מחקר
מדידת ידע לשוני מקצועי של עולים במקומות העבודה
מקורות
מבוא
תחום השכלת המבוגרים הוא תחום מורכב ורחב, מטעמים שונים.
ראשית, הוא עוסק באוכלוסיית יעד רחבה ביותר, בתוכה אנו כוללים את כלל אזרחי מדינת ישראל,
שגילם מעל 18 שנה, שאינם לומדים במוסדות אקדמיים. (שפיגל, 2000).
שנית, מדובר באכלוסיה מגוונת מבחינת הגיל והמנטליות, דבר הגוזר צרכים שונים, כמו גם אספקת
שירותים שונים. אין דינם של פנסיונרים המרחיבים את הדעת כדינם של עולים צעירים שהעברית
אינה שגורה בפיהם. (פרץ, (1998). ישראלי. (2000 ;2000א'; (1998). טוקטלי, (2000;2000ב).
שלישית, קיים מגוון רחב ומגוון מאוד של גופים העוסקים במתן השירות בתחום. ראוי לציין את
"האגף לחינוך מבוגרים" במשרד החינוך, הקשור לחלק נכבד מהעבודה הנעשית בתחום וכן את
"לשכת התעסוקה" במשרד העבודה העוסקת בהכשרת מובטלים. בנוסף, שותפים בעשייה גורמים
רבים ומגוונים מהמגזר השלישי (כגון החברה למתנס"ים) ומהמגזר הפרטי. קיימת גם "התאחדות
לחינוך מבוגרים", עמותה עצמאית הפועלת לקדם את התחום ואת החוק שיעסוק בו.
אחרון, העיסוק בתחום נוגע במשמעויות ערכיות ופוליטיות, במיוחד כשדנים במדיניות ויעדים.
דהינו, הרצון "לחנך אנשים" בישראל של שנות ה2000-, יכול לעורר תהיות ורגישויות שונות.
למרות קשיים אלה, ישנם טעמים חשובים לפיתוח חינוך המבוגרים בישראל, שעיקרם:
* צמצום פערים חברתיים
*צורך של המדינה המודרנית
* השכלה כזכות אזרחית
סיבות אלה מלמדות על החשיבות הרבה של תחום "חינוך מבוגרים", כמו גם על חשיבות עיגונו
בחוק. נראה שמחסור בתקציב לצד חוסר ההסדרה של התחום, מקשים על פיתוחו והרחבתו בארץ,
במיוחד בקרב אוכלוסיות חלשות. (פרץ, (1998). ישראלי. (2000 ;2000א'; (1998). טוקטלי,
(2000;2000ב).
ידיעת שפת היעד חשובה ביותר לעולים המגיעים לארץ חדשה, שכן היא אחד המרכיבים המרכזיים
בהשתלבותם החברתית והתרבותית. היא גם אחד התנאים להשתלבותם התעסוקתית
ולהתקדמותם המקצועית.
במוקד מאמר זה שני חלקים: דיון תיאורטי בסוגיית ידע לשוני כללי לעומת ידע לשוני מקצועי
וכיצד הדבר בא לידי ביטוי בהקשר הישראלי.
בחלק השני נסקור את מחקרן של אילנה שוהמי וסמדר דוניצה-שמידט שמטרתו הייתה להעריך את
הידע הלשוני המקצועי של מדידת ידע לשוני מקצועי של עולים במקומות העבודה.1
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. תמצית מחקר זה מבוסס על המחקר "מדידת ידע לשוני מקצועי של עולים במקומות העבודה" (1998, נייר דיון
4-98) שמומן על ידי המרכז לפיתוח על-שם פנחס ספיר ונערך בראשות פרופ' אילנה שוהמי מאוניברסיטת תל-אביב
ובשיתוף ד"ר סמדר דוניצה-שמידט מסמינר הקיבוצים.
טוקטלי ר., 2000. "השכלה למבוגרים בישראל: סוגיות בקביעת מדיניות", מתוך ישראלי א. (עורך) ללמוד ולבנות אומה. ת"א: ההתאגדות לחינוך מבוגרים.
טוקטלי ר., 2000ב. "מודל להערכת אורינטציה לחינוך מבוגרים", מתוך גדיש-ביטאון לחינוך מבוגרים ו'.
ישראלי א., 1998. "מה צריך לעשות ומה אפשר לעשות בחינוך מבוגרים", מתוך גדיש - שנתון לחינוך מבוגרים (ה').
ישראלי א., (עורך). 2000. ללמוד ולבנות אומה. ת"א: ההתאגדות לחינוך מבוגרים.
ישראלי א., 2000א'. "ללמוד ולבנות אומה: חינוך מבוגרים ביובל הראשון של מדינת ישראל - מבט ביקורתי", מתוך ישראלי א. (עורך) ללמוד ולבנות אומה. ת"א: ההתאגדות לחינוך מבוגרים.
ליפשיץ, ח' וקינג, י' (1994). סקר מעסיקים בנושא תעסוקת עולים בברית המועצות לשעבר. הרשות לתכנון כוח אדם: משרד העבודה והרווחה ומכון ברוקדייל.
נוצר, נ', וינבך, ל', ולאודן, ע' (1995). רמת הידע בשפה העברית של רופאים עולים חדשים. הרפואה, 128 (יא), עמ' 694-696.
סמיונוב, מ', שפירא, ר' ולרנטל, ת' (1993). הסתגלותם של מורים עולים. דוח מחקר מס' 14, המכון למחקר חברתי, אוניברסיטת תל-אביב.
פרץ מ., 1998. "מדיניות ומגמות בחינוך מבוגרים", מתוך גדיש-שנתון לחינוך מבוגרים (ג'-ד').
שוהמי, א', דוניצה-שמידט, ס', זבדה ח' וארליך, ש' (1998). מדידת ידע לשוני מקצועי של עולים במקומות העבודה. נייר דיון 4-98, המרכז לפיתוח על-שם פנחס ספיר.
שפיגל, א. (2000). נייר רקע לדיון בחוק חינוך מבוגרים, הוגש לוועדת החינוך והתרבות, הכנסת מרכז מחקר ומידע.
Beenshtock, M. (1993). Failure to Absorb: Return-Migration of Immigrants into Israel. Discussion Paper Series 93.04, The Maurice Falk Institute for Economic Research in Israel.
Blejer, M.I., Goldberg I. (1980). Return migration-expectations versus reality: A case study of western immigrants to Israel. Research in Population Economics, 2, 433-499.
Chiswick, B Miller, P. W. (1998). English language fluency among immigrants in the United States. Research in Labor Economics, 17, pp. 151-200.
Chiswick, B Miller, P. W. (1999). Language practice and the economic well-being of immigrants. Policy Options, May, pp. 45-50.
Drew, P. Heritage, J. (1999). Talk at Work: Interaction in Institutional settings. Cambridge: Cambridge University Press.
Dustmann, C. (1994). Speaking fluency, writing fluency and earnings of migrants in Germany. Journal of Population Economics, 7 (2), pp.133-156.
Ingram, D. (1998). Innovations in language assessment in Australia .Paper presented as part of the colloquium The State of the Art in Language Testing: The User's Perspectives. The National Foreign Language Center, John Hopkins University, Washington DC, June 15.
McNamara, T.F. (1990). Item response theory and the validation of an ESP test for health professionals. Language Testing, 7, pp. 52-77.
Sajavaara, K. (1992). Designing tests to match the needs of the workplace. In E. Shohamy and R. Walton (Eds.), Language Assessment for Feedback: Testing and Other Strategies. Dobuque, IA: Kendall, Hunt Publishing company, pp.123-144.
השכלה · השתלמות · למבוגרים · לשון · מחקר · מקצועית · עברית · עליה · שיטות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חינוך מבוגרים - מדידת ידע לשוני מקצועי של עולים במקומות העבודה", סמינריון אודות "חינוך מבוגרים - מדידת ידע לשוני מקצועי של עולים במקומות העבודה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.