היישום אינו מחובר לאינטרנט

שחיקת המורים בבית הספר היסודי

עבודה מס' 061950

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר איכותי הבודק את הגורמים לשחיקת המורים.

6,475 מילים ,28 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
הקדמה
1. מבוא
1.1 מטרת המחקר
1.2 שאלת המחקר
2. סקירת ספרות
3. תיאור הארגון
4. שיטת איסוף הנתונים
4.1 הגישה המתודולוגית הנבחרת
4.2 מהלך המחקר
5. ממצאים
6. דיון
7. מסקנות והשלכות
8. המלצות
9. תרומת המחקר להתפתחותי המקצועית
10. ביבליוגרפיה
נספחים ראיונות

הקדמה
השחיקה בהוראה מתייחסת לתחושת הלאות, ההתרוקנות, חוסר היכולת לטפל בבעיות של
תלמידים והיעדר כוח ללכת לעבודה.
מטרת העבודה הייתה לחשוף גורמים אפשריים בשחיקת המורה בעבודתו.
שאלת המחקר: מהם הגורמים לשחיקה בקרב מורים בבית הספר היסודי?
שיטת המחקר היא איכותית, ומבוססת על 5 ראיונות שאותם העברתי בקרב מורים בארגון שלי.
באופן כללי, מצביעים הממצאים על גורמי שחיקה הניתנים לחלוקה לשתי קבוצות: גורמים
הקשורים ישירות למעשה ההוראה וגורמים חיצוניים להוראה, שהם מטבעם ארגוניים, סביבתיים
וכלכליים - גורמי לחץ, תנאים פיזיים, תגמולים ויחסים עם עמיתים.

נוכח הממצאים הנ"ל, המסקנות וההמלצות על האחראים למערכת החינוך להיות מודעים עד כמה
האקלים הארגוני של בית הספר משפיע על שחיקת המורים ולכן יש לחתור וליצור סביבה מתאימה
לעבודת המורה, אשר תפחית את שחיקתו.
יש בסיס להניח, שבטיפול נכון בגורמים אלו, אפשר להפחית את השחיקה בהוראה.

מקורות:

אורנר, א. (1983). משאבי אנוש - המדריך לניהול כח אדם, הוצאת אח.
אנטמן, ש. ושירום, א. (1987). על גורמים ארגוניים, תעסוקתיים ואישיים של שחיקת עובדי הוראה בחינוך העל יסודי. מגמות, ל'(3), עמ' 361-349.
גלוברזון, א. וכרמי, א. (1982). אנשים בארגון ניהול משאבי אנוש, הוצאת ספריית המנהל.
גלוברזון, א. וגלוברזון, ש. (1990). "בקרת משאבי אנוש" פרק 13, עמ' 226-220, מתוך בקרה והערכה בארגונים, רמות.
גלוברזון, ש. ועדן, ד. ( ). תמריץ והנעת עובדים, הוצאת "איוש" וצריקובר ת"א.
האוניברסיטה הפתוחה. (1988). ניהול משאבי אנוש, הוצאת אונ' פתוחה.
האוניברסיטה הפתוחה. (1994). התנהגות ארגונית ב', הוצאת אונ' פתוחה.
כהן, ב. (1987). משאבי אנוש בארגון, הוצאת מח' פיתוח כוח אדם והדרכה, תעשייה צבאית רמת השרון, עמ' 75-58, 167-162.
כף, ד. וקאהן, ר. ( ). ארגונים וגישת המערכת, אצל אלבויום דרור ר. (עורכת) מדיניות ומינהל, ירושלים.
פינס, א. (1984). שחיקה נפשית, מהותה ודרכי ההתמודדות עמה. גומא.
פינס, א., כפרי, ד. ועציון, ד. (1978). השחיקה האנושית - הסכנה האורבת לאנשים בעבודה. המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת ברקלי, הפקולטה לניהול אוניברסיטת תל אביב.
פרידמן, י. (1983). שחיקת מורים בעיה חבויה וזנוחה. הד החינוך, 51-50.
פרידמן, י. ולוטן, א. (1985). השחיקה הנפשית של המורה בישראל. מכון סאלד, ירושלים.
פרידמן, י. ולוטן, א. (1993). לחץ ושחיקה בהוראה גורמים ודרכי הנעה. מכון הנרייטה סאלד, ירושלים.
קרמר-חיון, ל. והופמן, י. (1981). זהות מקצועית ונשירה מן ההוראה. עיונים בחינוך, אוניברסיטת חיפה.
שני, ב. וכפיר, ד. ( ). שחיקה בעבודת ההוראה והרצון להסבה מקצועית.
Freudenberger. H.J. (1983). Burnout: Contemporary issues, Trends and conerns. In: Farber, B.A. (ed). Stress and Burnout in the Human Service Professions. Pergamon Press, New York.
Freudenberger. H.J. (1974). Staff Burnout. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.
Freudenberger. H.J. (1975). The Staff Burnout Syndrome in Alternative Institutions.. Psychotherapy: Theory. Research and Practice, 12(1), 73-82.
Freudenberger. H.J., Richelson, G. (1980a). Burnout, How to Beat the Cost Achievement. Garden City, New York, Anchor Press.
Jackson, S. & Maslach, C. (1982). After effects of job related stresses: Families as victime. Journal of Occupational Behavior, 3, 63-77.
Kafry, D. & pines, A. (1980). The experience of tedium in life and work. Human Relations, 33(7), 477-503.
Lortie, D.C. (1975). Occupational Commitment and Teaching. In: Sieber, S.D. and Wilder, D.E. The School teacher: A sociological Study. University of chicago Press.
Maslach. C. (1977). Burnout. Human Behavior, 5, 16-22.
Maslach. C. Jackson, S.E. (1981). The Measurement of Experience Burnout. Journal of Occupational Behavior. 2, pp. 99-113.
Pines, A., Maslach, C. (1978). Characteristics of Staff Burnout in Mental Health Setting. Hospital and Community Psychiatry, 29(4), 233-237.
Pines, A. & Kafry, D. (1978). Occupational tedium in the social services. Social Work, 23, 499-507.
Pines, A. & Kafry, D. (1981). Coping with burnout, in: John, W., Jones (ed): The Burnout Syndrome: Current Research. Theory, Interventions.

תגים:

מורה · תלמיד · לחץ · קריירה · ארגון · שחיקה · ניהול · משאבי · אנוש · בית · ספר · אזורי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שחיקת המורים בבית הספר היסודי", סמינריון אודות "שחיקת המורים בבית הספר היסודי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.