עבודה מס' 061884
מחיר: 604.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: מחקר איכותי המתאר את המורה כמנהיג בתקופה הפוסטמודרניסטית.
11,170 מילים ,33 מקורות ,2001
תוכן העניינים:
מבוא
א. רקע לנושא
ב. שאלת המחקר
ג. שיטה
סקירת ספרות
א. מנהיגות - התיאוריות
ב. תיאוריית האדם הדגול תיאוריית התכונות
ג. הגישה המצבית
ד. תיאוריית התלות של פידלר
ה. תיאוריית האשראי האישי של הולנדר
ו. מניעים למנהיגות
ז. מיהו מנהיג?
ח. בסיסי הכוח של מנהיגים
ט. טיפוסי מנהיגים
י. מנהיגות של יחסי חליפין לעומת מנהיגות
טרנספורמטיבית
יא. מנהיגות והניעה
יב. הזיקה בין המנהיג לאנשיו - הבסיס הפורמלי, הפונקציונלי והרגשי
יג. הדינמיקה של המנהיגות
יד. סיכום הרקע התיאורטי
החלק היישומי - המורה כמנהיג את כיתתו
א. המורה כמנהיג
ב. יישומי מנהיגות המורה בתקופה הפוסט-מודרניסטית
סיכום
ביבליוגרפיה
מבוא
אופייה של חברת המאה ה21 - יהיה שונה בצורה ניכרת מאופייה של החברה כיום (טופלר, 1992).
הפרדיגמה של העולם המודרני, השלטת בסוף המאה העשרים, מפנה את מקומה לפרדיגמה פוסט-
מודרניסטית חדשה, המשנה מן היסוד הנחות בסיסיות ואקסיומות חברתיות, ואיתן גם מערכות
ערכים יציבות למדי (גורביץ', 1998, עמ' 18).
העולם הפוסט-מודרני הוא מהיר, מורכב ולא בטוח. הוא נעדר מערכת-על אידיאולוגית המספקת
משמעות קולקטיבית. הוא שובר סכמות חברתיות של שייכות והזדהות, ויוצר תאים חברתיים
מבודדים בעלי זהות אינדיווידואלית (רול, 1999).
לאור השינויים המתרחשים בדמות ביה"ס ובאופי דרישות העיסוק של המורה, מתחייבת הגדרה
מחודשת של תפקיד המורה.
המנהל וצוות המורים, מהווים גורם מרכזי בהובלת תהליכי השינוי בחינוך. מדובר בשינוי מהותי של
הסביבה הלימודית, ובשינוי מהותי של תפקידם כמפעילי סביבה זו - ממורים המקנים ידע למורים
מנחים ומתווכים לחשיבה ולמידה תוך התחשבות בצרכים הייחודיים של כל תלמיד (אבירם, 1995).
על כן הנחת היסוד בפיתוח מורים ובעלי תפקידים במערכת החינוך, מתייחסת לבי"ס כארגון
המתקיים וצומח בסביבה מדעית, טכנולוגית, המאופיינת בשינויים מהירים, ומכאן נגזרת תפיסת
תפקיד המנהיגות וההובלה החינוכית.
ביה"ס, כ"ארגון לומד" הנמצא בתהליכים של צמיחה והתחדשות, צריך לפתח "מנהיגות מעצימה":
מנהיגות המעודדת, מקדמת ומפתחת את הפוטנציאל המנהיגותי של כל אחד מאנשי הצוות בארגון,
כאנשים בעלי כישורי חשיבה גמישה ובעלי מיומנויות לניהול מקצועי ואיכותי, ובמקביל לכך, בניית
קבוצת מנהיגות בית-ספרית הפועלת כצוות סינרגטי לקידום ופיתוח בי"ס ( ,Bass, 1990; Burke
1995).
כיום מושם דגש בטיפוח המנהיגות כאחד הכישורים החשובים המלווים את המורה.
מתוך הנחה כי מנהיגות מכשירה ומעצימה מעלה את המקצועיות של המורה כמי שמקבל על עצמו
אחריות להיות מעורב בתהליך קבלת ההחלטות (.(Melenyzer, 1990
שאלת החקר
כיצד באה לידי ביטוי מנהיגותו של המורה בתקופה הפוסטמודרניסטית.
שיטה
שיטת המחקר תיאורי איכותי הנסמך על תיאוריות ומחקרים מתוך הספרות בארץ ובחו"ל. במגמה
להשיב לשאלת החקר אסקור את הנושאים הבאים:
נגדיר מהי מנהיגות?
נסקור את תיאוריות המנהיגות.
אביהו, ר. ופופר, מ. (עורכים). (1989). על המנהיגות, ת"א.
אבוליו, ב. (מהדורה 2000). "הטווח המלא של המנהיגות". בתוך גונן איציק וזכאי אליאב. מנהיגות ופיתוח מנהיגות - מהלכה למעשה, הוצאת משרד הביטחון. תל אביב.
אבירם, א. (1995). מערכת החינוך בחברה הפוסט-מודרנית ארגון א-נומלי בעולם כאוטי. מתוך: א' גור-זאב, (עורך). חינוך בעידן השיח הפוסט-מודרני. בית ברל: הוצאת מגנס.
אלוני, נ. (1992). "לקראת מה יחנך בית הספר העתידי?" הד החינוך כרך ט"ו, גליון ו', עמ' 21.
בנימין, ה. (1996). "הוראה מאויימת מחשב?" עיונים בטכנולוגיה, גליון 25.
בר אל, צ. (1996). פסיכולוגיה חינוכית, אבן יהודה: הוצאת רכס.
בן פרץ, מ. גלעדי, מ. וקורץ, ח. (1983). איפיוני תלמידים במוסדות להכשרת מורים עיונים בחינוך 37-38, עמ' 202-193.
גונן, א. וזכאי, א. (עורכים). (מהדורה 2000). מנהיגות ופיתוח מנהיגות מהלכה למעשה, משרד הבטחון, הוצאה לאור, ת"א.
גורביץ, ד. (1998). פוסטמודרניזם - תרבות וספרות בסוף המאה ה-20. תל-אביב: הוצאת דביר.
ויגודסקי, י. (1995). "מנהל בית הספר ינהיג את השנוי", מחשבים בחינוך, גליון 35, אוק'-דצמ'.
חן, ד. (1995). "בין פדגוגיה לטכנולוגיה הרהורים על תקשוב החינוך", מחשבים בחינוך, גליון 35, אוק'-דצמ'.
טופלר, א. (1992). "מהפך העוצמה: המאה ה-21 זעזועים ותמורות בכלכלה, בפוליטיקה ובתקשורת חינוכית". מתוך: א' פויאסטרו, (מפיקה). מחר 98 - הכנס המרכזי לסיכום 5 שנות פעילות (ספר תקצירים). ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט.
לביא, צ. (1988). אתגרים בחינוך - לקראת בי"ס פתוח יותר. תל אביב: ספרית הפועלים.
לוי, י. (1995). "מערכת החינוך בישראל במפנה המאה", מחשבים בחינוך, גליון 35, אוק'-דצמ'.
סלומון, ג. אלמוג, ת. (1994). "הדמות הרצויה של בוגר מערכת החינוך". ביה"ס לחינוך אוניברסיטת חיפה.
סלומון, ג. (1996). "אוטוסטרדת אינפורמציה או דפורמציה?" עיונים בטכנולוגיה, גליון 25, דצמבר.
פוסטמן, ניל. מתוך החינוך במבחן הזמן . עורך איתן פלד (הוגש כתדפיס בקורס).
פופר, מ. (1994). על מנהלים כמנהיגים, הוצאת רמות- אוניברסיטת תל-אביב.
פופר, מיכה (1998). מנהיגות כריזמטית ואובדן הזהות העצמית, הוצ' רמות.
פופר, מ. (2000). "מנהיגות - היעד ושביליו" בתוך גונן איציק וזכאי אליאב. מנהיגות ופיתוח מנהיגות - מהלכה למעשה, משרד הביטחון הוצאה לאור. ת"א.
פרידמן, י. (1992). "התנהגות אוטונומית נורמטיבית של מורה ומנהל", אצל פרידמן, י. (עורך) אוטונומיה בחינוך, מסגרות מושגיות ותהליכי ביצוע, ירושלים, מכון סאלד.
רול, צ. (1999). ממודרניזם לפוסט מודרניזם. ת"א: יעדים - הנחית תהליכים ארגוניים.
ריס, ב. (1994). "טכנולוגיה כיצירה מבוססת ידע", עיונים בטכנולוגיה, גליון 21.
שמיר, ב. (מהדורה 2000). "סוד הקשר הכריזמטי: הסברים שונים והשערות הנובעות מהם". בתוך: א. גונן וא. זכאי, מנהיגות ופיתוח מנהיגות: הלכה למעשה, עמ' 59-35, הוצאת משרד הביטחון.
Bass B. M. (1981). Stodgill's Handbook of Leadership, New York.
Bass B. M. (1985). Leadership and Performance beyond Expectations, New York.
Bass, B.M. (1990). Bass and stogdill's Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications (3d edition) New York: Free Press.
Burke, W.W. (1995).Organization Change: What We Know, What We Need to Know. Journal of Management Inquiry. Volume 4, 158-171.
Burnes J. M. (1978). Leadership, New York.
Holander E. P. (1987). Leadership Dynamics, New York.
Melenyzer, B.G. (1990). Teacher Empowerment: The discours, Meanings and Social Actions of Teachers. paper presented at the national Council of the states on In Service Education, Orlando FL, November.
Minzberg H. (1973). The Nature of Managerial Work.
Reddin W. Y. (1970). Managerial Effectiveness, New York.
מנהיגות · מנהיג · סמכותי · דמוקרטי · בלתי · מתערב · מחנך · תהליכי · שינוי · תלמיד · כריזמה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המורה כמנהיג בתקופה הפוסט מודרניסטית", סמינריון אודות "המורה כמנהיג בתקופה הפוסט מודרניסטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.