עבודה מס' 061010
מחיר: 228.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: שבע דוגמאות לחילופי מגדר ( cross dressing ) והקשר בין תופעה זו לקשר הבינתרבותי בין יפן המודרנית למערב
9,759 מילים ,59 מקורות ,2002
חילופי מגדר בתיאטרון היפני העכשווי
הערת מערכת: העבודה כוללת מקורות בשפה הגרמנית.
תוכן עניינים
מבוא
"היא כבר אשה!"
על חילופי מגדר בתיאטרון
ONNAGATA : האשה האידאלית
7 דוגמאות
"מלכת יפן": מיווה אקיהירו
ססאי איסוקה
הוורד מוורסאי - תיאטרון הטקרזוקה
אליזבת
דיוניסוס 1981
"חדר הלבשה", הצגה ודיון
Yasumasu Morimura
סיכום
ביבליוגרפיה
מבוא
לא מצאתי בשום מקום מושג עברי ההולם את הביטוי האמריקאי " ,"cross-dressing
זהו ביטוי בן שלושים שנה בסך הכל. לכן תרגמתי אותו בעצמי: "חילופי מגדר". לכן,
בכל מקום בעבודה, שמופיע המושג "חילופי מגדר", דע לך, שהכוונה היא לcross-"-
."dressing
כמו כן, נצמדתי לשימוש במושג מגדר על אף שאיני בטוח שאני מאמין בו.
עד לתחילת המאה העשרים, היו חילופי מגדר עניין לגיטימי לחלוטין, במסגרת
מוסכמות מסויימות, כמו בתיאטרון האליזבתני לדוגמא, ורק במאה השנים
האחרונות התופעה החלה לעניין רופאים, והם קראו לה "טרנסבסטיזם". בעבודה זו
אני מתייחס לחילופי המגדר על הבמה ולא "בחיים", ולכן איני סוקר את הספרות
הרפואית בנושא.
העניין שלי אינו רפואי, אלא חברתי-אומנותי. על הפן הרפואי אפשר לקרוא אצל
סטולר ( .(Stoller 1968
הפרק הראשון ידון בשאלת ה"מגדר", שאלה שחוותה תפניות רציניות בשלושים
השנים האחרונות. הפרק השני יעסוק בחילופי מגדר על הבמה באופן כללי, השלישי
בתיאטרון הקבוקי, אחת מצורות התיאטרון, בה מופיע חילוף מגדר באופן ממוסד
ומוסכם.
הפרק הרביעי הוא הפרק המרכזי, ובו אדון בשבע דוגמאות שונות ועכשוויות של
חילופי מגדר בתיאטרון היפני. לבסוף: סיכום, וביבליוגרפיה.
אני רוצה להראות דרך הדוגמאות שאני מביא, שההתמודדות עם הגדרות מגדריות
מביאה את התיאטרון היפני (ואת התרבות היפנית בכלל) להתמודדות עם הקשר
התרבותי עם המערב. טענה זו מתבססת בין היתר על הדימוי הנשי, שיש למזרח בעיני
המערב (Said 1979). דימוי, שלא נעלם, כמובן, מתודעת מעצבי התרבות באותו
המזרח. המפגש עם המערב, במאה וחמישים השנים האחרונות (לפני זה הייתה יפן
סגורה בפני המערב במשך תקופה ארוכה) האיץ מחשבה מחודשת על ההגדרות
המגדריות, הגדרות שהיו נוקשות מאוד לפני כן.
דה בובואר, סימון: המין השני, הוצאת בבל, 2001
קוניו, שימיזו: "חדר הלבשה", מתוך: מקראה לקורס: דמות האישה בתיאטרון היפני, 2001, תרגום: ד"ר כנרת נוי
Abbitt, Erica Stevens: Androgyny and Otherness: Exploring the West Through the Japanese Performative Body. Asian Theatre Journal, Vol.18, No.2, Fall 2001
Armstrong, William Hamilton, Neo-Onnagata: Professional Cross-Dressed Actors And Their Roles On The Contemporary Japanese Stage, a Dissertation Submitted to the Graduate Faculty of the Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College in partial fulfillment of the requirements for
the degree of Doctor of Philosophy in The Department of Theatre. 2002
Avgikos, Jan, 'Yasumasa Morimura', in Artforum, Vol. 36, Nr.8, April 1997, S.91.
Balme, Christopher B: Theater im postkolonialen Zeitalter. Niemeyer, 1995, Th?bingen.
Banu, Georges : "Der Schauspieler kehrt nicht wieder. Japanisches Theater heute", Berlin: Alexander Verlag. 1990
Barba, Eugenio: The floating Islands. Holstebro, 1979, Denmark
-- : Jenseits der schwimmenden Inseln. Rowohlt, 1985, Hamburg.
---: Das Volk des Rituals. Aus: Eugenia Barba, Ein Kanu Aus Papier - Abhandlung ?ber Theateranthropologie, in "Flamboyant", K?ln, Januar 1998
Becker-Schmidt, Regina, Gudrun-Axeli Knapp: Feministische Theorien zur Einf?hrung. Hamburg: Junius 2000.
Bornoff, Nicholas: Pink Samurai. Sex, love and marriage in modern Japan - 1994 - Trafalgar Square
Braun, Christina von, Inge Stephan (Hg.): Gender Studien: Eine Einf?hrung. Stuttgart, Weimar: Metzler 2000.
Braun, Kathrin u.a.: Feministische Perspektiven der Politikwissenschaft. M?nchen, Wien: Oldenborg 2000.
Broude, Norma; Garrard, Mary D. (Hrsg.): The Expanding Discourse: Feminism and Art History, New York: HarperCollins, 1992
Brook, Peter: Wanderjahre. Alexander Verlag, 1989, Berlin.
Bryson, Norman, 'Morimura's Olympia', in Garber, Marjorie; Franklin, Paul B.; Walkowitz, Rebecca L. (Hrsg.), Field Work: Sites in Literary and Cultural Studies, New York, London: Routledge, 1996, S.175-182
Bullough, Vern L.; Bullough, Bonnie: Cross-Dressing, Sex and Gender, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1993
Butler, Judith: Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, New York: Routledge, 1990
Case, Sue-Ellen. "Classical Drag: The Greek Creation of Female Parts." Theatre Journal. 37 (1985): 317-27.
Chalmers, Sharon: Tolerance, Form and Female Dis-ease: The Pathologisation of Lesbian Sexuality in Japanese Society 4 September 2001 1998 Murdoch Universityhttp://wwwsshe.murdoch.edu.au/intersections/issue6/chalmers.html
Clark, Robert L. A. and Sponsler, Claire M.: Queer Play: The Cultural Work of Crossdressing in Medieval Drama, October 15, 1995 www.georgetown.edu/labyrinth/conf/cs95/papers/clark.html
Clarke, Timothy J., The Painting of Modern Life: Paris in the Art of Manet and His Followers, London: Thames and Hudson, 1985
Cypess, Sandra Messinger. "Los g?neros (re)velados en Los empe?os de una casa de Sor Juana In?s de la Cruz. Hispanoam?rica: revista de literatura. 22.64-5 (1993): 177-85.
Daryl Chin: Multiculturalism and its Masks: The Art of Identity Politics. Performing Arts Journal 14,1 1992
Dolan, Jill. "Gender Impersonation Onstage: Destroying or Maintaining the Mirror of Gender Roles." Gender in Performance: The Presentation of Difference in the Performing Arts. Ed. Lawrence Senelick. Hanover: UP of New England, 1993. 3-13.
Elam, Diane: Feminism and Deconstruction, London, New York: Routledge, 1994
Ferris, Leslie (Hrsg.): Crossing the Stage: Controversies on Cross-dressing, London, New York: Routledge, 1993
Freedman, Jane: Feminism. Buckingham: Open University Press 2001.
Freeman, Derek:.. Margaret Mead and Samoa: The Making and Unmaking of An Anthropological Myth. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1983
1992. Paradigms in collision: The far-reaching controversy over the Samoan researches of Margaret Mead and its significance for the human sciences. Academic Questions (Summer):23-33.
1996. Margaret Mead and the Heretic.' The Making and Unmaking of an Anthropological Myth. Ringwood (Australia). Penguin Books.
Garber, Marjorie: Verh?llte Interessen. Transvestismus und kulturelle Angst (OriginalausgabeVested Interests: Cross-Dressing and Cultural Anxiety, New York: Routledge, 1992, ?bersetzt von H. Jochen Bussmann), Frankfurt am Main, Fischer, 1993
Goethe, Johann Wolfgang. "Women's Parts Played by Men in the Roman Theater." Crossing the Stage: Controversies on Cross-dressing. Trans. Isa Ragusa. Ed. Lesley Ferris. London: Routledge, 1993. 47-51.
Horn, Peter: Interkultureller Eurozentrismus: Kultur-"austausch" mit der Dritten Welt, Trans, Internet-Zeitschrift f?r Kulturwissenschaften, Nr.5, Juli 1998 http://www.inst.at/trans/5Nr/phorn.htm
Kurkinen, Marjaana: The Spectre Of The Orient. Modern French Mime and Traditional Japanese Theatre in the 1930s. University of Helsinki.
Howie, Gillian (Ed.): Gender, Teaching, and Learning in Higher Education. Challenges for the 21st century. Aldershot, Hampshire: Ashgate 2001.
Inaga, Shigemi: 'To be a Japanese Artist in the so-called Post-Modern Era', in Third Text, Nr.33, Winter 1995-1996, S.17-24
Inouye, Charles Shiro: Men Dreaming About Women--Bando Tamasaburo's Yume No Onna, Tufts University, http://www.aasianst.org/absts/1998abst/japan/j11.htm
Lenz, Joseph: Base Trade: Theater As Prostitution. 1993 The Johns Hopkins University Press http://muse.jhu.edu/demo/elh/60.4lenz.html
Leims, Thomas F.: "Die Entstehung des Kabuki. Transkulturation Europa-Japan im 16. und 17. Jahrhundert", Brill's Japanies Studies Library, vol.2, Leiden, New York, Kobenhavn, K?ln: E.J. Brill, 1990
Leupp, Gary: The Construction of Homosexuality in Tokugawa Japan. Berkeley, CA: University of California Press. 1995.
MacNay, Lois: Gender and Agency: Reconfiguring the Subject in Feminist and Social Theory. Cambridge u.a.: Polity Press 2000.
Mae, Michiko (Hg.): K?rperlichkeit, Sexualit?t und Identit?t in Japan. M?nster: LIT 2000.[Beitr?ge zur Geschlechterforschung in Japan]
N?rnberger, Marianne: "Ritueller Geschlechterwandel der T?nzer Sri Lankas" in Verkehren der Geschlechter, Reflexionen und Analysen von Ethnologinnen, Wien: Reihe Frauenforschung Band 10: 271-280. 1989
Pavis, Patrice: Theatre at the crossroads of culture. Routledge, 1992. London.
Pearce, Lynne (Ed.): Devolving Identities. Feminist readings in home and belonging. Aldershot, Hampshire: Ashgate 2000.
Rinnert, Andrea: K?rper, Weiblichkeit, Autorenschaft. Eine Inspektion feministischer Literaturtheorien. K?nigstein/Taunus: Helmer 2001
Rivi?re, Joan: Womanliness as a Masquerade in The International Journal of Psycho-Analysis, Vol 19, 1929, S.303-313
Robertson, Jennifer:Takarazuka: Sexual Politics and Popular Culture in Modern Japan, Berkeley: University of California Press, 1998, p. 20
Said, Edward W. Orientalism. Western Conceptions of the Orient. London: Penguin Books. 1978
Schr?ter, Manfred: Vorhang auf. Verlag Neues Leben, Berlin, 1963.
Scholz-Cionca, Stanca and Leiter, Samuel L. (ed.): Undressing the Onnagata: Kabuki's Female Role Specialists and the Art of Costuming." Japanese Theatre and the International Stage. Leiden, The Netherlands: Brill Publishing Company, 2001.
Senelick, Laurence: The Changing Room: Sex, Drag and Theatre, New York and London: Routledge, 2000
Simmons, David: The Rose of Versailles, http://www.interlog.com/~dgsimmns/RoV/RoV.Takarazuka.html
Stoller, Robert: Sex and Gender (1968), London: Karnac, 1984
Wakamatsu, Miki: "Some Scholarly Reflections on Dance in Japan. An Interview with Miki Wakamatsu", in Solomon 1995, Chapter 22: 209-213
Weissberg, Liliane (Hrsg.): Weiblichkeit als Maskerade, Frankfurt am Main: Fischer, 1994
Wilson, Sarah, 'Femininities-Masquerades', in Rrose is a Rrose is a Rrose: Gender Performance in Photography, New York: Guggenheim Museum, 1997, S.135-155
Yamaguchi, Masao: "The Foot in Japanese Culture", in: Moerman Nomura 1990: 215-239
במה · דימוי · דראג · מגדר · קבוקי · שחקניות · שחקנים · תאטרון · תיאטרון · תלבושות · תרבות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חילופי מגדר בתיאטרון היפני העכשווי", סמינריון אודות "חילופי מגדר בתיאטרון היפני העכשווי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.