היישום אינו מחובר לאינטרנט

דת ומדינה ביפן וישראל - השינויים במפלגות "הדתיות"

עבודה מס' 060978

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין יחסי דת ומדינה ביפן לאלו בישראל תוך התמקדות במפלגת ש"ס ותאומתה היפנית - מפלגת הקומייטו.

9,621 מילים ,30 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

בעשרות השנים האחרונות יפאן וישראל מעוררות תשומת לב והתעניינות רבה בעולם, יחסית לשאר המדינות. מקורו של עניין זה, בין היתר, הוא בשל התפיסה הרווחת בעולם כי הן ישראל והן יפאן הן מדינות ייחודיות. אלו ה"מסווגים" את השתיים כייחודיות, מצביעים בין היתר, על עניין הדת הייחודית של שני הלאומים. הנושא בו תדון עבודתי הוא נושא דת ומדינה ביפן ובישראל. דרך נושא מרתק זה, כפי שאנסה לתארו, אבחן ואשווה בין שתי המדינות, השונות כל כך זו מזו (כפי שהן שונות מיתר מדינות העולם). תפיסת הייחודיות לגבי ישראל, כמו לגבי יפאן, עיקרה בהשוואה של כל אחת מהן עם מודל מערבי טיפוסי. עם זאת, מתוך היכרות עם שתי המדינות, אני "יוצא לדרך" עם ההבנה, כי רבים ככל שיהיו נקודות השוני בין שתי המדינות, עדיין ישנן קווי דמיון וחפיפה בין שתי המדינות. וכך, דרך נושא "דת ומדינה" - אנסה לגלות ולהצביע על מספר קווי דמיון. אם לתחם את עבודתי, בכדי לשמור על מסגרת דיון פרופורציונאלית לחיבור זה, הרי שממד הזמן והמרחב יהיו יפן וישראל בעשור האחרון. אם כי, לא ניתן להבין את המציאות הפוליטית הקיימת בשתי המדינות מבלי לגלוש אחורה לנקודות ציון דרך, ולרקע היסטורי ופוליטי הקודם לעשור זה, מה שאעשה מעט ככל האפשר, ולפי הצורך. הטיעונים המרכזיים של עבודתי, אותם אנסה להוכיח תוך כדי תאור המציאות הפוליטית והשוואת יחסי דת ומדינה על שתי המדינות יהיו כדלקמן:
1. בשנות ה-90' התרגשו במקביל שינויים משמעותיים בפוליטיקה היפנית והישראלית.
2. את השינויים הללו ניצלו בצורה פרגמטית, בשתי המדינות, מפלגות קטנות, אשר זכו בשל כך לכוח הולך וגדל. בשתי המדינות, אופי המפלגות היה דתי, ושניהן שימשו כזרוע של ציבור המזוהה עם רעיון דתי. המפלגה שזכתה להשפעה ולגידול משמעותי כתוצאה מכך בישראל הייתה "מפלגת ש"ס", וביפן - זו היא מפלגת ה"קומייטו" או כפי שתקרא לימים: "מפלגת הקומייטו החדשה".
3. השינויים בפוליטיקה בשתי המדינות אכן קידמו משמעותית את שתי המפלגות, אך לא היו אלה קטליזטור לתהליך הולך ומתחזק בין שנים רבות. הסיבות העיקריות להתחזקות המפלגות הנ"ל מקורו בכמה גורמים:
א. צרכים חומריים ונפשיים שהציעו (כאשר בכל מדינה הדגש על אופי ומשקל הצרכים שהעניקו הוא שונה - זהות אידיאולוגית, השגת תמיכה כספית מהממשלה, כינון ותיקון חוקים המשרתים את ציבור הבוחרים שלהם וכו').
ב. שינויים חברתיים, מדיניים, כלכליים ופנימיים במדינה (לאו דווקא רק במערכת הפוליטית) שחלו בתהליך ארוך ומתמשך, אותם ניצלו להתחזקות משמעותית.
שינויים אלה התרחשו, בסופו של דבר, לאחר ובשל שינויים במערכת הבין לאומית, אשר השפיעה על התהליכים ההיסטוריים - הכלכליים והחברתיים בישראל וביפאן.

על סמך ההוכחה של טיעונים אלו, אדגים ואראה קווי דמיון בין שתי המדינות, ואנסה להראות כיצד ניתן להשוות באופן פורה בין ישראל ויפאן: בשתי המדינות ישנן מפלגות המכונות: "דתיות", אשר הדמיון בניהן (באסטרטגיות שבחרו לקידום מטרותיהן ובהישגיהן) קיים באופן בולט. כאשר המפתח להשוואה הוא בשילוב המציאות החדשה שקמה בשתי המדינות, ובצרכים הרוחניים והגשמיים ששתי המפלגות מציעות לקהל היעד הפוטנציאלי שלהם.
שיטת העבודה תהיה ניסיון לבחון ולהשוות בין התהליכים השונים שחלו בעשור האחרון בפוליטיקה הפנימית בכל אחת מהמדינות, בדגש על נושא הדת ומדינה. מתוך ההשוואה אנסה למצוא - מה יוצא מכך ומה ניתן ללמוד מההשוואה?

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מפלגת ש"ס בישראל
2.1 הרקע החברתי, הכלכלי והפוליטי להופעתה של מפלגת ש"ס בישראל
2.2 הופעתה והסתלקותה של מפלגת תמ"י
2.3 הופעתה והצלחתה של מפלגת ש"ס
3. מפלגת הקומייטו ביפן
3.1 הרקע החברתי, הכלכלי והפוליטי להופעתה של מפלגת הקומייטו ביפן
3.2 שורשיה של מפלגת הקומייטו
3.3 הופעתה והצלחתה של מפלגת הקומייטו
4. מסקנות
5. ביבליוגרפיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דת ומדינה ביפן וישראל - השינויים במפלגות "הדתיות"", סמינריון אודות "דת ומדינה ביפן וישראל - השינויים במפלגות "הדתיות"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.