עבודה מס' 060686
מחיר: 235.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: תהליך ההפרטה במגזר המוניציפלי (רשויות מקומיות) על יתרונותיו והבעיות המלוות אותו.
2,595 מילים ,22 מקורות ,2002
הערת מערכת: העבודה מתייחסת לאמצע שנות התשעים.
הגדרת המושג הפרטה
מקורו של המושג "הפרטה" על פי קינן רות (1990) הנו במונח האנגלי " ,"PRIVATIZATION אשר משמעותו הכללית הנו העברת שירותים מן הסקטור הציבורי לסקטור הפרטי. כ"ץ (1988) מציג שתי משמעויות מרכזיות להפרטה: "האחת, מדיניות ציבורית של העברת שירותים, מוצרים ונכסים מניהול ובעלות הסקטור הציבורי לפרטי. השניה, מגמה לפיה המגזר הפרטי נוטל על עצמו את הייצור והאספקה של שירותים שבוצעו בלעדית או בעיקר ע"י הסקטור הציבורי".
סקירת המצב
אחד הנושאים המרכזיים, המתפתח ומתרחש במהירות רבה מאז מחצית שנות ה 70 ברחבי העולם ובישראל הנו רעיון ההפרטה PRIVATIZATION. מגמה כללית זאת היא תוצר מצטבר של גורמים שונים הקשורים זה בזה: זמינות פוחתת של משאבים; נטיות לצמצום היקף המנגנון הציבורי; אי שביעות רצון מרמת השירותים הציבוריים; ורצון הציבור להגדיל את חופש הבחירה שלו.ההפרטה באה לצמצם את הסקטור הציבורי ולעודד ניהול עסקי כחלק מייעול תפקוד המשק (יהודה לאון 1990).
מאריו קואומו, מושלה של מדינת ניו יורק ב 1982 הגדיר בתמציתיות את רעיון ההפרטה "הממשל אינו חייב לספק לציבור שירותים. הוא רק חייב לוודא שהם יסופקו לו".
כלומר רעיון ההפרטה הוא שראוי ואף רצוי ששירותים ציבוריים יסופקו ע"י הסקטור הפרטי.
התפיסה שעומדת מאחורי מדיניות ההפרטה, היא שתחרות הנה הכוח המניע את המגזר הפרטי לאיכות וליעילות. אי יעילות בסקטור הפרטי משמעותה יציאה מהמשחק. גוף ממשלתי לעומת זאת פטור, על פי רוב, מן הצורך להתייעל שכן הוא פועל בתנאי אי תחרות.
כפיר אהרן (1997) מציין, כי עלות השירות הציבורי אינה משקפת הקצאה אופטימלית של משאבים, אלא תוצר מצטבר של תקציב היסטורי.
בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית ברמת הציפיות של התושבים משירותי הרשויות המקומיות. שיקולים עסקיים בניהול מערכות תופסים את מקומם של שיקולים אחרים. האזרח מצפה ותובע רמת שירות גבוהה יותר מבלי שיעלו את מחיר העבודה. תביעות ההתייעלות מלוות בידיעה שהדבר אפשרי. אין ספק שמערכות מוניציפליות רבות ובהן רשויות מקומיות עטורות "שומן" רב שהציבור שילם עד כה את מחירו (שטאובר יהושוע 1997).
במצב של מחסור במשאבים, וקיצוץ בתקציבים נדרשת הרשות לסוגיה כיצד להמשיך בקיום מערך השירותים העירוניים. הפתרון במציאות החדשה הנו ראייה כלכלית של התקציב העירוני.
שם המשחק הוא הבראה, התייעלות והפרטה. בשנים האחרונות עושות הרשויות המקומיות ניסיונות להפעלת שיטות ניהול חדשניות תוך כדי ניסיון לא לפגוע באיכות השירותים שהן מספקות.
מהשיטות הדומיננטיות שקנו להם אחיזה בשירותים המוניציפליים היא המעבר לביצוע חלק מהעבודות באמצעות קבלנים. מגמת הפרטה זאת משתלבת עם התפתחויות מקבילות ברוב מדינות העולם (כ"ץ י. מבורך ב. 1994).
עבודה זאת תעסוק בסוגיית ההפרטה בשירותים המוניציפליים בישראל, תוך מתן דגש לניסיון לשלב עבודת קבלנים בפעילותיה השונות של הרשות המקומית.
אנסה לענות על הסוגיה המרכזית: אם להפרטת שירותים ברשות המוניציפלית יש כל כך הרבה יתרונות מדוע לא מופרטים שירותים רבים יותר ברשויות המוניציפליות.
תוכן העניינים:
פרק א: מבוא
1. הגדרת המושג הפרטה
2. הקדמה-סקירת המצב
פרק ב: הסיבות להפרטה בשירותים מוניציפליים בישראל
1. הגורמים להפרטת שירותים במגזר המוניציפלי
2. הגורמים להעברת שירותים לידיי קבלנים
פרק ג: מעשה-הפרטה בשירותים מוניציפליים
1. מדיניות ההפרטה במגזר המוניציפלי
2. היקף ההפרטה במגזר המוניציפלי
3. עמדות הצדדים - בעד ונגד
4. הפרטה בבריטניה ניסיונות ולקחים
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
ארנון אריה (1992), הפרטת מונופולים טבעיים: הריצה אחרי הבלתי מוכח, בנק ישראל, מחלקת המחקר ירושלים.
בן אליא נחום (1990),הפרטת שירותים במגזר המוניציפלי, נ.ב. - הערכה, תכנון ניתוח מדיניות, רחובות.
בן אליא נחום (1991), מצעד ההפרטה בשלטון המקומי, לקט מידע ניהולי, ניהול 82.
בן אליא נחום (1993) הפרטת שירותים מוניציפליים באמצעות קבלנים, נ.ב - ניתוח מדיניות, תכנון אורבני אסטרטגי, רחובות.
בן דרור עמיחי (1990), הפרטת שירותים - מוניציפליים דרך להתייעלות ולהגדלת המשאבים הפנויים , משרד הפנים, המרכז הישראלי למדיניות מוניציפלית, ירושלים.
דבורה נורית (1997), "אילוף הסוררות"-גם אותן אפשר להפריט, "מעריב עסקים", 1/4/97
דורון גדעון, אדירי נורית (1994), הפרטת שירותים ברשויות המקומיות: אילוצים
ויתרונות, מחקרי מדיניות מס' 20, המכון ללימודים אסטרטגיים ופוליטיים מתקדמים, ירושלים: 1-15
דורון אברהם (1997),הפרטת שירותי הרווחה - סכנה לחברה הישראלית, מפנה:13-19.
ירדני צבילי (עורך) (1990), ההפרטה בשלטון המקומי, הכנס ה - 9 לשלטון ולמנהל מקומי, משרד הפנים ירושלים.
יהודה לאון (עורך) (1990), ההפרטה בעולם ובישראל, במעגלי כלכלה, חברה ומדינה, משרד החינוך, האגף לתוכניות לימודים ירושלים.
כפיר אהרון (1997),ארגון וניהול עיצוב ושינוי, צריקובר, ת"א.
כ"ץ יצחק (1988),ההפרטה בישראל: אפיונים ייחודיים, ניהול מס' 7-11:63.
כץ יצחק (1992), ההפרטה בישראל - מניעים, מאפיינים וטכניקות, חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", הוגש לסנאט של אוניברסיטת ת"א
כ"ץ יצחק מבורך ברוך (1994), ניהול השלטון המקומי בעידן ההפרטה הגלובלית, בעיות בינלאומיות ל"ג (62):51-59.
מבורך ברוך, נוי ארז (1997),הפרטה עם העובדים, "גלובוס" 24/4/97
ניצני יוסי (1996), תהליך ההפרטה: ניהול בתנאי אי-וודאות, ניהול, אוקטובר: 13-17
פרייזלר צביה (עורך) (1996) דיני עריות, כתובים, ירושלים.
קינן רות (1990), התפתחויות בעולם התכנון והשלטון המקומי: הפרטה בשירותים העירוניים, עיר ואזור, 116-131:21.
שטאובר יהושע (1997) הצעד הבא של האאוטסורסינג, "גלובוס", 2/4/97
שידלו גיל (1988),לקחי ההפרטה, שיקולים פוליטיים וכלכליים-בעד ונגד ההפרטה על יסוד הניסיון הבריטי, ניהול חובות 7-9:61.
כלכלת ישראל לקראת שנת ה2000-, הפרטה וייעול במשק ובשירות הציבורי (1993), המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ירושלים.
האם וכמה עלינו להיעזר בקבלני משנה?, (1996), (מנהלים עולם) סטטוס 30:56
כלים לבחינת כדאיות העסקת קבלנים (1990), החברה למשק וכלכלה, תל אביב.
הפרטה · ממשלה · משפט · ניהול · עבודה · פיטורים · קפיטליזם · שלטון · מקומי · עירייה · עיריות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפרטת שירותים במגזר המוניציפלי", סמינריון אודות "הפרטת שירותים במגזר המוניציפלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.