עבודה מס' 060658
מחיר: 252.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: אי הבהירות לגבי הסגנון הקלאסי והנאו-קלאסי ביצירותיו של לז'ה בשנות ה. 20-30 -
5,337 מילים ,23 מקורות ,2001
השפה הקלאסית של פרנאן לז'ה
הערת מערכת: לא כל התמונות נמצאות בקובץ העבודה.
תוכן עניינים
מבוא
פרק ראשון: פרנאן
פרק שני: אפיונים ביצירתו של לז'ה
פרק שלישי: פרשנות וביקורת
סיכום
רשימת תמונות וצילומים
ביבליוגרפיה
מבוא
פרנאן לז'ה (Fernand Leger) נולד ברביעי בפברואר 1881 בארז'נטאן
(Argentan) שבצרפת. אביו עסק בגידול בהמות ונפטר שנים אחדות לאחר לידתו.
ב1897- החל לז'ה לעבוד כשוליה אצל אדריכל בקאן (Caen), מ1900- עבד כשרטט
במשרד אדריכלים בפריז וב1903- החל ללמוד בבית הספר לאמנויות דקורטיביות
כתלמיד שלא מן המנין. מוריו היו ז'רום ופרייה.
ב1908- החל להתגורר בלרוש (La-Rucie), שם התוודע לאלכסנדר ארכיפנקו,
ז'ק ליפשיץ ומאוחר יותר גם לחיים סוטין, מארק שגאל ורוברט דלונה. באותן שנים
החל לצייר, אך ב1914- גוייס לצבא, השתתף במלחמת העולם הראשונה בוורדן עד
שנפגע מגז לוחמה ב1916-. ב1917-, עת היה מאושפז בבית החולים, חזר לצייר. לאחר
שהשתחרר מהצבא החל מצייר באופן אינטנסיבי וראה במכאניקה שאפיינה את
התקופה החדשה חלק מהעולם החדש או מאפיין בולט של העולם החדש. עם זאת,
התייחס למכונה כחלק מהעולם הטבעי שבו הוא חי. מאז החל לשלב מכונה ואדם,
תוך התייחסות ליסוד המכאני כאל שאר הגורמים בטבע, היינו חלק אינטגרלי מאותו
עולם חדש. הוא ראה גם במוצרים תעשייתיים חפצים נאים שהתעשייה יוצרת.
ב1923- כתב לז'ה על החשיבות שיש לייחס למשקל הנפחים, יחסי הקווים ושיווי
המשקל שבין הצבעים - כל אותם דברים התובעים סדר מוחלט.1 משמעות הדבר כי
יחסו של לז'ה לאמנות היה כיחסו אל הטכנולוגיה, היינו סדר ודיוק ויחד עם זאת,
הבלטת האלמנטים המרכזיים באותם ציורים, ברמה של סימנים. משמעות המושג
"רמה של סימנים" הינה, שניתן לזהות בציור את מושא הייצוג שלו מבלי להפעיל את
הדמיון יתר על המידה.2
לכאורה נראה כי קיימת סתירה בין אמנות מודרנית לאמנות קלאסית.
מאידך, בציוריו של לז'ה, בעיקר משנות ה20- ובנוסף לשנות ה30-, ניתן למצוא לא
אחת איזון והרמוניה קלאסיים, כאשר ציורים אלה עונים כמעט על כל קטגוריה
הנתפסת כנוסחת האמנות הקלאסית.3
לאור האמור, אבחן בעבודה זו את יצירותיו של לז'ה. מאחר ומגדירים את
שנות ה20- וה30- של לז'ה כתקופתו הקלאסית אטען כי אין הדבר כן, כיוון שעיקר
הרעיון הקלאסי נובע משלמות האדם ושלמות הטבע ובכך שהתמונה אמורה להציג
בהירות מוחלטת של היצירה. למרות שלז'ה אכן עונה ברבות מיצירותיו מאותה
תקופה על דרישות הקוויות והתבנית הקלאסית, כפי שנתפסת מבחינה אוניברסאלית,
עדיין יש ביצירותיו חוסר בהירות, הנובעת מבהירות יחסית, כאשר חלקים מהדמויות
בתמונה מוסתרים בצורות שונות.
את טענתי זו אציג על ידי ניתוח חמש יצירות של לז'ה על פי קטגוריות
קלאסיות. שלוש מהיצירות תהיינה משנות ה20- ושתיים מ1940-, כאשר עבר
לאמריקה וזנח את הסגנון הקלאסי לכאורה. עוד אטען כי קיימת מגמה קלאסית
ביצירותיו של לז'ה מאותן שנים, כאשר ברבות מיצירותיו ניתן למצוא מאפיינים
קלאסיים, אך אין אלה כל המאפיינים וחסרה בהירות יחסית.
בפרק הראשון אציג את הקוביזם, האמן ואת תפיסתו האמנותית. לאחר מכן
אביא בפרק השני את עקרונות היצירה הקלאסית כפי שמביא אותם ולפלין, ועל פי
עקרונות אלה אנתח את חמש היצירות וכן אציג את מסקנותי. בפרק השלישי אציג
את עמדות החוקרים והמבקרים לגבי יצירתו והיסוד הקלאסי שבה ובסיכום אקשור
את הקצוות ואציג את מסקנותי.
--------------------------------------------------------------------------------------
1. פ. לז'ה, "הערה על היסוד המכאני (1923)", פרנאן לז'ה - עבודות על נייר (קטלוג), ז.ל.
אנדרל, וי. פישר, (עורכים), מוזיאון ישראל, ירושלים, 1989, עמ' .34-35
2. K. Kuh, Leger, The University of Illinois Press, Urbana, 1953, p. 36
3. ה. וולפלין, האמנות הקלאסית, מאגנס, ירושלים, עמ' .147-170
ברש, מ., מחשבת האמנות בדורות האחרונים, מוסד ביאליק, ירושלים, 1977.
דייטש, ג., "לאסוף את לז'ה", פרנאן לז'ה: מבחר יצירות מאוסף פרטי (קטלוג), גורלניק נ., (עורכת), מוזיאון תל-אביב לאמנות, תל-אביב, 1994, עמ' 7-8.
ולפלין, ה., האמנות הקלאסית, מאגנס, ירושלים, תשמ"ב.
לז'ה, פ., "הערה על היסוד המכאני (1923)" , פרנאן לז'ה - עבודות על נייר (קטלוג), אנדרל, ז.ל., ופישר, י., (עורכים), מוזיאון ישראל, ירושלים, 1989, עמ' 34-35.
מישו, א., "התשכיל המכאניקה של התמונה להוציא מקירבה את המכונאי שלה?", פרנאן לז'ה - עבודות על נייר (קטלוג), אנדראל ז.ל., ופישר, י., (עורכים), מוזיאון ישראל, ירושלים, 1989, עמ' 19-23.
מרקוס, ר., הפיסול הקווי בין שתי מלחמות העולם, כרך א', חיבור לקראת התואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל-אביב, תל אביב, תשנ"ז.
קוז'ינסקי, ד., "גוף/חפץ ביצירתו של פרנאן לז'ה מ'ארוחה' ל'מצעד הגדול' 1953-1921", , פרנאן לז'ה: מבחר יצירות מאוסף פרטי (קטלוג), גורלניק, נ., (עורכת), מוזיאון תל-אביב לאמנות, תל-אביב, 1994, עמ' 9-13.
ריד, ה., תולדות הציור המודרני, מסדה, רמת-גן, 1967.
Buck, R.T., "Leger Nonobjectivity And Purism", Fernand Leger, Albright-Knox Art Gallery, 1982, pp. 31-39.
Conzen-Meairs, I., "Revolution and Tradition In The Metamorphosis of The Conception of Realism In The Late Works of Fernand Leger", Fernand Leger - The Later Years, Serota, N., Prestel-Verlag, Munchen, 1987, pp. 11-19.
Fabre, G.C., "The Modern Spirit and the Problem of Abstraction in the Work of Leger, His Friends and Pupils at the Academie Moderne", Leger and the Modren Spirit (Catalogue), Fabre, G.C., and Rose, B., (eds.), Galerie National, Prague, 1982-1983, pp. 407-429.
Fry, E.F., Cubism, Thames Hudson, London, 1966.
Fry, E.F., "Leger And The French Traidtion" Fernand Leger, (catalogue), Albright-Knox Art Gallery, New-York 1982, pp. 9-29.
Golding, J., Cubism, Faber Faber, London, 1968.
Golding, J., "Leger and the Herois of Modern Life", Leges and Purist Prais, N. Reid, (ed.), Tate Gallery, London, 1970, p. 14-23.
Gray, C., Cubist Aesthetic Theories, The John Hopkins Press, Baltimore, 1953.
Green, C., Leger And The Avant, Yale University Press, New Haven and London, 1976.
Kuh, K., Leger, The University of Illinois Press, Urbana, 1953.
קיוביזם · קוביזם · פרייה · ארכיפנקו · קוביזם · תעשייה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרנאן לז'ה והנאו-קלאסי", סמינריון אודות "פרנאן לז'ה והנאו-קלאסי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.