היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הטרוגניות כיתתית על אקלים הכיתה - מקרה של קליטת עולים

עבודה מס' 050938

מחיר: 337.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת הנושא כפי שבא לידי ביטוי במחקרים שונים.

13,541 מילים ,45 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

מתחילת שנות התשעים נקלטו עשרות אלפי תלמידים במוסדות החינוך בארץ ויצרו כיתות הטרוגניות מבחינה תרבותית ועדתית.
מטרת עבודה זו לבדוק כיצד השפיעה הטרוגניות זו על מימדים שונים של האקלים הכיתתי, כפי שבאו לידי ביטוי במחקרים שונים.
לשם כך אגדיר תחילה מהי כיתה הטרוגנית ומה היו היעדים שלשמם נוצרה במערכת החינוך בארץ.
אח"כ אפנה לתאר מהו אקלים כיתתי ,ממה הוא מושפע וכיצד ניתן למדוד אותו.
מכיוון שעבודה זו מתרכזת במקרה העלייה לבחינת השפעת ההטרוגניות על האקלים, אתאר תהליכי הגירה וקליטה ואתרכז בעליית שנות התשעים על מאפייניה ומדיניות הקליטה שננקטה. המשך הפרק יתרכז בתפקיד החינוך בקליטת העלייה ובקליטת התלמידים העולים בביה"ס.
כאשר תהיה בידי תמונה פחות או יותר ברורה על מאפייני העולים מחד ועל הקליטה בפועל מחד, אתרכז בסקירת ספרות מחקרית שבדקה את תוצריו השונים של המפגש בכיתות מעורבות בעולים חדשים ובתלמידים וותיקים, ובניתוחה.

תוכן העניינים:
מבוא
1. כיתה הטרוגנית
1.1 סוגים ומטרות
1.2 מדיניות האינטגרציה
1.2.1 רקע
1.2.2 גישות
1.2.3 תוצאות האינטגרציה
1.2.4 מהנעשה היום
1.2.5 הטרוגניות כיתתית וקליטת עליה
2. אקלים כיתה
2.1 אקלים חברתי
2.2 אקלים כיתתי
2.3 חקר אקלים
2.4 הקשר בין אקלים הכיתתי להרכב הדמוגרפי של הכיתה
3. מפגש בין עולים לוותיקים בכיתה
3.1 תהליכי הגירה
3.2 דפוסי קליטה בישראל
3.3 עליית שנות התשעים
3.3.1 מאפייני העולים
3.3.2 קליטת עולי שנות התשעים
3.4 תפקיד החינוך בקליטת עליה
3.4.1 מאפייני התלמידים העולים
3.4.2 קליטת עולי שנות התשעים בבתי ספר
3.4.3 תוצאות המפגש בין תלמידים עולים לוותיקים
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

איזיקוביץ, ר., באק, ר. (1991). מודלים המנחים את חינוכם של ילדי עולים בישראל. עיונים בחינוך, 55/56, 50-33.
איזיקוביץ, ר. (1996). "זה מה שאנחנו צריכים מבית הספר", נוער עולה מחבר העמים על התנסותו החינוכית בישראל. בתוך י, קשתי, ר, איזקוביץ (עורכים), הפנים המשתקפות במראה: תרבויות ישראל בשנות ה - 90 (עמ' 94-69). תל אביב: רמות.
איזנשטט, ש.נ. (1966). חינוך ונוער: עיונים סוציולוגים. ירושלים: ביה"ס לחינוך.
אמיר, י. (1977). המפגש האתני והשלכותיו על עמדות ויחסים בין עדתיים. סיכומים והערכות מחודשות. מגמות, כ"ג.
אמיר, י., שרן, ש., בן ארי, ר. (1985). אינטגרציה בחינוך. תל אביב: עם עובד, ספריה אוניברסיטאית.
בן רפאל, א. (1985). עדתיות - תיאוריה ומיתוס. מגמות, כ"ט (2), 205-190.
בר, א. (1982). הקשר בין משתנים ארגוניים של הכיתה וביה"ס לבין האקלים החברתי בכיתה. אוניברסיטת ת"א.
בריינין, א. (1983). ריבוד חברתי בכיתה. אוניברסיטת ת"א.
גלאור, י. (1988). אקלים כיתה. בתוך ש, צדקיהו (עורך), אקלים כיתה מהות ומעשה (עמ' 42-19). ירושלים: משרד החינוך והתרבות.
הורוביץ, ת. (1987). האדם הסובייטי בחברה פתוחה. בתוך ר, טייטלבאור, ח, צוויג (עורכות), עליה וקליטת יהודי ברה"מ (עמ' 19-7). ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
הורוביץ, ת. (1991). מודעות בלא לגיטימציה, תגובות מערכת החינוך בישראל להבדלים בין תרבותיים. עיונים בחינוך, 55/56, 18-9.
הורוביץ, ת., מירסקי, י., ברש, מ. (1995). סקר נוער עולה בכרמיאל. ירושלים: ג'וינט, מכון ברוקודייל.
הורוביץ, ת. (1998). ילדים ונוער עולה במערכת החינוך, הטמעה חד לשונית, חד כיוונית וסטריאוטיפית. בתוך א, לשם., מ, סקרון (עורכים), דיוקנה של עליה, תהליכי קליטתם של עולי ברה"מ לשעבר 1995-1990. (עמ' 408-368). י"ל, מאגנס: האוניברסיטה העברית ירושלים.
הנדלס, ש., בר צורי, ר., הלר, ד. (1995). קליטת ילדי עולים ממדינות חבר העמים לשעבר בבתי ספר של רשת עמל. ת"א: המכון למחקר כלכלי וחברתי של הסתדרות העובדים הכללית.
הררי, ז. (1996). עמדותיהם של תלמידים ותיקים על העלייה והעולים (מחבר העמים) במערכת החינוך. אוניברסיטת בן גוריון.
זיידפונדן, ס. (1998). עמדותיהם של תלמידים עולים חדשים מברה"מ לשעבר כלפי ביה"ס, החברה ובני גילם הישראלים. אוניברסיטת ת"א.
זילברמן, ס. (1990). הערות להערכות לקליטת ילדי עולים בבתי הספר. בתוך י, פרבר (עורכת), ילדים עולים, מעברים והסתגלויות בביה"ס (עמ' 38-15). משרד החינוך והתרבות.
חן, מ. (1977). הרכב הכיתה ועמדותיהם של בני עדות המזרח כלפי החברה בישראל. מגמות, י"ט, 127-117).
טטר, מ., כפיר, ד., סבר, ר., אדלר, ח., רגב, ח. (1994). חקר סוגיות נבחרות בתחום קליטת תלמידים עולים בבתי ספר יסודיים ובבתי ספר על יסודיים בישראל. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המכון לחקר הטיפוח בחינוך.
כהן, א. (1993). עולים חדשים מברה"מ: פרופיל עמדות 1998-1989. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המכון לחקר הטיפוח בחינוך.
לוין, ת., רובינק, ב., עמיעד, ר. (1981). כיצד תופסים תלמידים את האווירה הלימודית, חברתית בכיתותיהם. עיונים בחינוך, 29, 96-83.
לשם, א., סיקרון, מ. (1998). דיוקנה של עלייה, תהליכי קליטתם של עולי ברה"מ לשעבר 1995-1990. י"ל. מאגנס, האוניברסיטה העברית ירושלים.
מושל, א. (1994). הוראה בכיתות הטרוגניות, סקירת ספרות מקצועית. ירושלים: המכון הארצי למחקר במדעי ההתנהגות.
מירסקי, י. (1991). גיל ההתבגרות, עלייה ותהליכים תלוי תרבות בקרב מתבגרים עולים מברה"מ. מכון פאלק לחקר בריאות הנפש ומדעי ההתנהגות, ג'וינט ישראל.
מירסקי, י., פראוור, ל. (1992). לעלות כמתבגר להתבגר כעולה, נוער עולה מברה"מ לשעבר בישראל. ירושלים: מכון ואן ליר.
מירסקי, י. (1998). הייבטים פסיכולוגים בעלייה ובקליטה של עולי ברה"מ. בתוך א, לשם., מ. סקרון (עורכים), דיוקנה של עליה, תהליכי קליטתם של עולי ברה"מ לשעבר 1995-1990 (עמ' 367-334). י"ל. מאגנס, האוניברסיטה העברית ירושלים.
מליק, ג. (1993). "עליה וקוץ בה", קליטת תלמידים עולים בבתי ספר תיכון, שמעטים בו העולים, חקר מקרה. אוניברסיטת ת"א.
נשר, פ. (1996). הגיונות סותרים, דרכים שונות לקידום האינטגרציה והטיפול באוכלוסיה הטרוגנית. בתוך ע, ברנדס (עורך), הקפיצה השלישית שינויים ורפורמות במערכת החינוך בשנות התשעים. ירושלים: משרד החינוך והתרבות.
פרידמן, י. (1995). אקלים ביה"ס ואקלים הכיתה. סדרת ילקוט למורה, חוברת מס' 8, ירושלים: מכון הנרייטה סאלד, מרכז המידע במדעי החברה.
פרשטמן, מ., חן, מ. (1993). הסתגרות פתיחות והעדפת אחרים בכיתה האינטגרטיבית. ת"א: אוניברסיטת ת"א, ביה"ס לחינוך.
צבר, בן-יהושוע, נ., רסניק, ג., שהם, ע., שפירא, ר. (1997). מפגש בין עולים לוותיקים: האמנם כך? לקחים ממציאות ביה"ס. בטחון סוציאלי, 50, 104-85.
רהט, ר. (1983). עליה וקליטה. בתוך דפוסי חברה בישראל, מגמות ליכוד ופירוד (עמ' 75-1). ת"א: האוניברסיטה הפתוחה.
רובינס, ז. (1995). הסתגלותם של תלמידים עולים מברה"מ (לשעבר) למערכת החינוך בישראל. אוניברסיטת בן גוריון.
רז, נ. (1978). עמדותיהם של תלמידים עולים חדשים בכיתות ח' ובכיתות י"א כביטוי לשאיפות הסתגלות לחברה הישראלית הקולטת. אוניברסיטת ת"א.
ריץ, י. (1996). הכיתה ההטרוגנית, חינוך והוראה. אוניברסיטת בר אילן.
שביט, ר., שפירא, ר. (1996). עקרונות ותמורות באינטגרציה בחינוך בישראל. לקראת גישה מערכתית, בטחון סוציאלי, 48, 91-66.
שפירא, י. (1973). יסודות הסוציולוגיה. ת"א: עם עובד.
Coloman, J. (1960). The Adolescent Society. The Free press.
Hellrigel, D., Slocum, I.W. (1974). Organizational climate: Measures, research and contingencies. Academy Management Journal, 17, 255-280.
Horowitz, T. (1986). Between two worlds, children from soviet union in Israel. University press of America.
Isralowiz, R.E., Abu Saad, I. (1992). Soviet Immigration: "Ethnic Conflicts and Social choesion in Israel". International Journal of group tension, 22 (1)
Moos, R.H (1978). A tipology of Junior high and high school classroom. American Research Journal, 15 (1), 53-66.
Moos, R.H (1979) Evaluating Educational Enviroment. San Francisco: Jossey-Bass.
Sargeant, J.C. (1967). Organizational climate of high school. Minneapolis: university of Minnesota, Educational Research and development council.
Wheelock, A. (1992). The case for untracking. Educational Leadership, 50 (2), 6-10.

תגים:

התבגרות · נוער · רוסים · אתני · הגירה · רוסיה · עלייה · קליטה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הטרוגניות כיתתית על אקלים הכיתה - מקרה של קליטת עולים", סמינריון אודות "השפעת הטרוגניות כיתתית על אקלים הכיתה - מקרה של קליטת עולים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.