היישום אינו מחובר לאינטרנט

הצדקה והרווחה באיסלאם

עבודה מס' 050289

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות מוסדות הרווחה באיסלאם, ה"זכאת", הווקף, המדינה האיסלאמית כמדינת רווחה והמהפיכה העבאסית.

10,409 מילים ,15 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

אמר הנביא: " צדקה היא חובתו של כל מוסלם "
והוא נשאל: " ומה אם לאדם אין כלום "
ענה: " הוא חייב לעבוד במו ידיו ומזה לתת מעט לצדקה "
ונשאל: " ומה אם אינו יכול לעבוד "
ענה: " הוא צריך לעזור לעניים ולנזקקים "
ונשאל: " ומה אם אינו יכול לעשות אפילו זאת "
ענה: " הוא צריך לדחוף אחרים לעשות כן "
ונשאל: " ואם גם את זה הוא לא יכול לעשות "
ענה הנביא: " הוא צריך לשמור עצמו מלעשות רע , גם זו צדקה "

זוהי רק מסורת אחת מיני רבות המיוחסות לנביא ועוסקות בנושא הצדקה, אך לא הנביא הרבה להזכיר זאת אלה גם הקוראן עצמו משופע בפסוקים לרוב המזכירים שוב ושוב למאמין את חובת הנתינה והתועלת מכך. הקוראן ומסורות שמשויכות לנביא מחמד , שניהם עוסקים בכל היבטי החיים של המוסלמים הן הפרטיים והן החברתיים (חברה ,כלכלה , נורמות התנהגות וכו'), כלומר כבר מראשית האיסלאם ניתן לנושא זה ערך קדושתי רב . גם הקוראן וגם הסונה מדגישים את העיקרון של השקעת הכסף למטרות צדקה וזאת כדי לקדם את הרווחה והחברה .
בקוראן עצמו יש הוראה מפורשת למאמינים לחלק מרכושם "אתם המאמינים, הוציאו (חלקו) את השפע שאנחנו נתנו לכם " .
לפי האמונה הכסף שיש לאדם הוא כסף שניתן לו על ידי האל ובעצם אותו כסף שייך לאל. כדי לשרת את הטוב ולא את הרוע, כדי לטהר את הנפש, על האדם לתרום מכספו לנזקקים ולעניים, זוהי בעצם מטרתו העיקרית של הכסף .
המדינה המוסלמית לא תוכל להתפתח אלה אם תלך לפי חוקי הקוראן ובדרכו של הנביא. רק אם תעשה זאת יהיה סיכוי לפיתוח של החברה שיתוף ורווחה .
"מאמין בשום אופן לא יוכל להגיע לדרגת צדיק אלא אם ייתן בחופשיות לאלה שהוא אוהב" .
"האמונה הנכונה היא להאמין באלוהים, ביום הדין, במלאכים, בספר הקדוש, בשליחים, לתת מעצמך מתוך אהבה למען הגזע שלך, היתומים, הנזקקים, הנוודים, לאלה המבקשים וכופר לעבדים". כאן מובאת פעולת הנתינה באותה קטגוריה של הדברים החשובים והמרכזיים ביותר באיסלאם היא עומדת בשורה אחת יחד אם האמונה במלאכים בקוראן ואף באל עצמו.
הנביא מחמד אמר: "כשאדם מת, מתוך כל מעשיו רק שלושה נשארים ,הצדקה שעשה , הידע שהעביר ,ובן שמתפלל עבורו ".
אדם התורם מרכושו למען שמיים ידוע בחברה כצדיק ,ושכרו שלו בכך שהוא מציל את נפשו ומבטיח לעצמו כל הטוב שבעולם הבא .עם התקופות הלכה והשתכללה מערכת הרווחה מאפייניה העיקרים הם ה "זכאת" ,הצדקה, והוקף. שלושת הגורמים האלה הם עמוד התווך של הרווחה האסלאמית . אם ננתח את שלושת הגורמים האלה רק לפי הסונה והקוראן עצמו נוכל לחשוב שהכל נעשה למען שמיים מתוך אמונה שלמה באל ולמען האל .
אך האם המצב הוא באמת כזה, בעבודה זו ננסה ראשית לנתח את כלל הגורמים לא רק מהצד הרוחני שבהם אלה גם לראות האם יש לכל אחד מהם גם צד גשמי, צד זה שבדרך כלל לא מובלט ולא מביאים אותו בחשבון כאשר מזכירים את נושא הרווחה.
אנו נראה שכל אחד מהדברים המוגדרים " כעשיית טוב " מחביא בתוכו גם תועלתנות רבה מצד הפרט או החברה , וכל אחד משקף אינטרסים הן פרטיים והן של חברתיים למשל של השלטון . עבודה זו אינה יוצאת נגד הערך רגשי דתי שיש להעניק לנושא זה, אך המטרה היא לחשוף את הצד המעשי של הרווחה במדינה האסלאמית, אותה
רווחה שהיא גורם מרכזי בכלכלתה של המדינה , אותה רווחה שכוחה וחשיבותה כל כך גדולים עד כי בכוחה לשמש כזרז ובין הגורמים המרכזיים לירידתו של שלטון מצד אחד ועלייתו של שלטון מצד שני, דוגמא לכך נראה באחת מהמהפכות הגדולות שקרו בעולם הערבי והיא המהפכה העבאסית שבעיקרה היא היתה מהפכה חברתית אשר
נושא הכלכלה והרווחה השתקף בה בצורה משמעותית ביותר . תחילה נדון בצד המעשי של הרווחה וכיצד היא משפיעה על כלכלת המדינה האסלאמית , לאחר מכן נדון במהפכה העבאסית ונראה את חשיבותה של חברה שוויונית . החומר עליו מבוססת העבודה הוא בעיקר חומר שניוני, בעבודה נדון במאמריהם של חוקרים שונים שחקרו את הנושא מאספקטים שונים כלכליים, חברתיים ורוחניים, כולם ככולם עוסקים בנושאיה המרכזיים של הרווחה אך חוקרים ומנתחים במונחים כלכליים טהורים ולעיתים על פי תיאוריות כלכליות עכשוויות, הנהוגות בכל מדינה
מודרנית ומתפתחת בת זממנו . אנו נראה שמושגי הרווחה של אז עונות על התנאים של אותן תיאוריות ובכך מוכח התפקיד המרכזי שיש לצדקה והרווחה במדינה כיום ובעבר. ובעצם מוכח הדבר שאין לצדקה ורווחה בסיס רגשי דתי בלבד, אלא נמצא בהם גם מעשיות רבה ומחושבת היטב, שמבוססת על עקרונות חילוניים בלבד, אך בשל
חשיבותה הרבה נתמכת ומאושרת על ידי הדת עצמה.

תוכן ענייניים:
1. מבוא
2. התפתחות מוסדות הרווחה באיסלאם
3. "זכאת" - החשיבות הכלכלית
4. וקף - "העבירה הכשרה."
5. האם המדינה האסלאמית היא מדינת רווחה?
6. המהפכה העבאסית - רווחה ושוויון כמניעים מרכזיים
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה

הערת מערכת: לא בכל העבודה צויינו מראי מקום.

מקורות:

Reuben Levy, The Social Structure of Islam.(cambridge university press, 1957).
S.D Goitein, Stadies in Islamic History and Institution. (leiden, 1996)
Kotb Sayed,Social Justice in Islam. (Washington : american council of learned societes, 1953)
Ihsan Muhammad Manazir, Social Life Under the Abbadies. (london : longman, 1979)
Shaban Muhamad Abd Al - Hayy Muhamad. The Abbasid Revolution. (cambrige (1970 university press,
Roberto Marin Guzman, Popular Dimensions of the Abbasid Revolution. (cambrige 1990)
Khurshid Ahmad, Studies in Islamic Economic,(The Islamic foundation, 1980) chapters 6, 8
Bulliet, Richard W, Islam,(n.y : colombia university press, 1994)
m.sharon ; " a waqf inscription from ramlah " ; arabica p. 76-86
Charity and Social Service in Medieval Islam " Societas 5 "A Stillman, Norman (1975) : 105-115
אל מג'תמע אל - עבאסי (אל שמס, 1996).
קנדי, היו. מחמד והח'ליפות. (ירושלים : מוסד ביאליק , 1998)
גולדציהר, יצחק. הרצאות על האסלאם. (ירושלים : מוסד ביאליק 1951)
לצרוס יפה, חוה, " האיסלם ". (ת"א : האוניברסיטה המשודרת, 1980)
דרורי, יוסף."הזכאת " בתוך : מורשת דרך. (4: 26-27), 1983
לואיס, ברנרד הערבים בהיסטוריה. (ת"א, דביר, 1995)
כאהן, קלוד. האיסלאם - מלידתו עד תחילת האימפריה העות'מאנית. (ת"א דביר, 1995)

תגים:

קוראן · איסלם · אסלאם · מוסלמי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הצדקה והרווחה באיסלאם", סמינריון אודות "הצדקה והרווחה באיסלאם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.