עבודה מס' 050249
מחיר: 252.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: סקירת מקרה של בעיית משמעת, הטיפול בה והתרומה לתהליך ההתפתחות הבית ספרית.
5,776 מילים ,19 מקורות ,1999
בעבודה זו נציג תהליך התפתחות של צוות בית ספר שפעל על מנת לפתור את בעיות המשמעת בו, הנחשבות קלות במהותן, ואשר מפריעות למהלך שעור תקין בכיתה.
במהלך העבודה נציג מקרה שהיווה "זרז" לשנוי, היות והביא את הבעיה למודעות המנהל וצוות ביה"ס ולהכרה שחשוב לפתור את הבעיה ברמה הבית ספרית.
מקרה זה היווה נקודת מוצא ל"הערכת מצב".
1. המשמעת והשפעותיה על האוירה הלימודית בכיתה
בעיית המשמעת וההתמודדות עימה הינה חלק בלתי נפרד מתפקודיו של המורה הכלולים בכותרת "ניהול כיתה". המפתח להבנת התנהגות בעייתית של תלמיד עפ"י דויל (1986) הוא היכולת לראות מה התלמיד עשה בהקשר של מבנה כתה מסוים. לדעתו, בעיית ההתנהגות היא: כל בעיה הנתפסת ע"י המורה כמפריעה או כמאיימת על הפעילות השוטפת של הכתה, התנהגות כזו היא בד"כ פומבית, כלומר ניתנת לצפייה ע"י חלק גדול של תלמידי הכתה. בנוסף לכך הוא בעלת " אפקט גרירה" שמשמעותו יכולות להתרחב במהירות ולמשוך תלמידים נוספים לתוך אותה התנהגות בעייתית. חוסר משמעת הוא מצב שאין אפשרות למערכת יחסים דינמית בין המורה לתלמיד.
המושג משמעת קשור מילולית ליכולת לשמוע, כלומר במצב של העדר משמעת נבלמת תקשורת יעילה.
התנהגותם הרצויה של תלמידים צריכה להבטיח תנאי עבודה תקינים בביה"ס, שתהיה הולמת את המטרה החינוכית המתחייבת מתנאי הזמן והמקום.
המורים מייחסים חשיבות מרובה ליכולתם להתמודד עם בעיות המשמעת בכתה, מתוך הידיעה שדרושה רמה סבירה של סדר על מנת שתתקים פעילות ההוראה, וכן מתוך הידיעה שהערכה חיובית כלפיהם מבוססת, בחלקה, על יכולתם זו.
החינוך השמרני והסמכותי תבע מן המחנך לעצב את דמות החינוך לפי המטרה והתכנית שנקבעו מראש. המחנך תבע כניעה למרות ועבודה מאומצת והיה נוקט לשם כך אמצעי כפייה.
ואילו החינוך החדש, ששאף להבטיח את התפתחות הילד לפי נטיותיו וכישוריו טען למיעוט הכוונה, כל עוד לא היתה נשקפת סכנה לבריאותו של הילד.
רוסו התנגד בחריפות להטלת משמעת "אל יעשה הילד דבר מתוך הכנעה אלא מתוך רצון. יש להבטיח אהבה ושמחה לילד ולא לחנכו בדרך של עונשים איומים ועבדות".
2. עבודת הצוות וחשיבותה בביה"ס
מנהל בית הספר או מורה בעל יוזמה ומוטיבציה יכולים לערוך שינויים בבית הספר, אך קודם כל חשוב להביא את המורים למודעות בצורך בשינוי, לשם כך חשובה עבודת הצוות. ע"י עבודה משותפת של צוות המורים וההנהלה ניתן לעשות יותר עם פחות. ליצור יותר רעיונות ויותר פרויקטים עם מעט המשאבים העומדים לרשותם. ההצלחה בכך מותנית ביכולת הארגונית בכלל ובבית הספר בפרט להפיק מהצוות את הפוטנציאל החבוי בו. יכולת ניצול הפוטנציאל תוארה ע"י אריקה לנדאו (1990) כאומץ מפני שכל דבר חדשני ובלתי ידוע הוא גם אינו בטוח ואינו עולה בקנה אחד עם התנסויות העבר.
תוכן עניינים:
מבוא
חלק א': תאור הקריטריונים של התחום המקצועי שאליו מתיחסת ההתפתחות המקצועית (תהליך ההתפתחות ינותח עפ"י ארבעה כלים)
חלק ב': דיווח סיפורי על מהלך ההתפתחות בנושא פתרון בעיית המשמעת (כולל התיחסות לשני שלבי השינוי).
חלק ג': ניתוח מעריך של התהליך והתאמה לקריטריונים שנקבעו.
סיכום: תרומת תהליך ההתפתחות לשיפור בעית המשמעת בבית הספר, דיון , מסקנות והמלצות להמשך.
מקורות
אברהמי, ע. השפעת סוג הבעיה, אפיון התלמיד ועמדתו החינוכית של המורה על תפיסת המורה את בעיות המשמעת בכיתה, רמת-גן. תשנ"ב.
אלברטי, ר. אסרטיביות - מדריך לחיים אסרטיביים. מודן , תל-אביב , 1995.
גולדברג, י. בעיות משמעת אצל ילדים הלכה למעשה בעיצוב התנהגות. הוצאת זמורה ביתן. ת"א. תשמ"ז.
ד"ר גלובמן, ר. קולא, ע. להיות מנהל ולהצליח .השתלמות מוסדית לשיפור ההוראה ולהצלחת הלומדים. הוצאת רכס, תל אביב ,1994.
דה-בונו, א. מדריך לחשיבה יוצרת. דרכים חדשות לפתרון בעיות. 1988.
ואצלאוויק, פ. שינוי עקרונות של יצירת בעיות ופתרונות. הוצאת ספרית הפועלים. 1988.
לביא ,צ. אתגרים בחינוך. הוצאת הפועלים. תל-אביב .
לנדאו, א. האומץ להיות מוכשר. סידרת מה? דע! הוצאת דביר. תל-אביב, 1990.
מיסד, ג. הערכת אווירה בבית הספר. ת"א. תשל"ז ,עבודת .M.A
סמילנסקי, נ. בר לב, מ. שיקול דעת בפתרון בעיות משמעת בכיתה. המכון לחקר הטיפוח בחינוך. מחלקה להשתלמויות מורים ,אוניברסיטה העברית ירושלים. ביה"ס לחינוך. פברואר 1983.
סמית, מ. אמור לא! ולא תרגיש אשם. אוניברסיטת ירושלים, 1979.
פוקס, א. שינוי כדרך חיים במוסדות חינוך. הוצאת גומא - ספרי המדע והמחקר. תל-אביב , 1995.
פזי, י. תקשורת ואקלים חברתי בכיתה. אוניברסיטת חיפה, הוצאת אורנים .1987.
פרידמן לוטן, א. השחיקה הנפשית של המורה בישראל. דו"ח מחקר 226 מכון סאלד. ירושלים 1985.
קליין, ב. כתב עת . האומץ להיות ארגון יצירתי בתוך: משאבי אנוש מס' 39 מרץ 1991.
רוסו, ז. ז. אמיל - או על דבר החינוך. תרגום: אשר בן ישראל . כתבים חינוכיים א-ב. ירושלים 1944.
שרן, ש. שחר, ח. ארגון ועבודת צוות במוסדות חינוך. הוצאת שוקן 1990.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בעיית המשמעת בבית הספר כמדגימה התפתחות צוות בית ספרי בתהליך פתרון בעיות", סמינריון אודות "בעיית המשמעת בבית הספר כמדגימה התפתחות צוות בית ספרי בתהליך פתרון בעיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.