עבודה מס' 032717
מחיר: 373.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: מקורות הרעיון הפרוגרסיבי בחינוך, שיטת הפרוייקטים בחינוך, התפיסה העמלנית, חינוך לעבודה בישראל ועוד. העבודה כוללת פרק יישומי של שיטת הפרוייקטים.
11,596 מילים ,26 מקורות
את שיטת הפרויקטים בחינוך לא ניתן לסכם, כמו למשל שיטה לפרוק והרכבת רדיו, בסדרה של הוראות ביצוע. מרכיב זה קיים בה, כמובן, ועם זאת לא די בו. שיטת הפרויקטים במקורה לא פותחה על מנת לענות על צורך טכני כלשהו, לפתור בעיה מסוימת, מוגדרת בתחום החינוך. שיטה זו התפתחה כמסקנה העקבית הקיצונית מתוך קו המחשבה בפילוסופיה של החינוך שנודע לימים כחינוך הפרוגרסיבי ולכן לא ניתן להבינה על מלוא משמעותה במנותק ממנו. כשלעצמה הרי היא לא יותר מסדרה של הוראות פשוטות למדי.
עומקה ועוצמתה ניתנים לה (או נשללים ממנה) בהתאם למטען החינוכי - פילוסופי שנושא המשתמש בה. יש אפשרות להתאים אותה כפי שנראה בהמשך, למטרות מנוגדות לחלוטין, הכל בהתאם לתוכן הרעיוני שיוצקים לתוכה.
ו.ה קילפטריק אבי שיטת הפרויקטים שימש שנים רבות פרופסור לפילוסופית החינוך בקולג' למורים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק והעמיד תלמידים רבים שנמשכו אחרי תורתו הדינמית. קילפטריק היה אחד מהוגי הדעות המתקדמים בחינוך בארצות הברית. הוא היה תלמידו של דיואי ושל תורנדייק ועמדותיהם ניכרים היטב בתורתו. כדיואי האמין אף הוא, כי היסוד לפעולות הילד הוא הרגשת הצורך ולא הכפיה, המטרה העצמית, ולא החובה המוטלת על הזולת. "הלמידה הוא תהליך פעיל" כדברי דיואי. תהליך של ארגון מחדש, שפור והרחבה.
בשיטת הפרויקטים הכניס ו.ה קילפטריק תוכן עצמי ומקורי בזה שהגדיר את מהותה של "המתודה הרחבה". הוא ראה את הלימוד כפעולה מורכבת ורבת-גון. הוא טען שהילד רוכש בשעת הלימוד לא רק ידיעות, כי אם גם הרבה דברים אחרים, הסמויים לעיתים מעיני המורה.
הוא רוכש הרגלי עבודה ומחשבה, עמדות ויחסים, אידיאלים ואינטרסים שנאה למקצוע או אהבה אליו. "תוצאות חברתיות" אלה חשובות לא פחות ואף יותר מן ההישגים בלימודים. (כוכבא, תש"ה, עמ' 3-4)
בעבודה זו אעמוד בפרק א' על מקורותיה הרעיוניים של שיטת הפרויקטים, קרי פילוסופית החינוך של ג'ון דיואי וממשיכו וילאם הארד קילפטריק, מקומה בתולדות הפילוסופיה של החינוך וגלגוליה השונים מרגע הצגתה ועד ימינו.
בהמשך, ארחיב מעט יותר על השיטה עצמה: עקרונותיה, יתרונותיה, ויישומיה בארץ.
בפרק ב' של עבודה זו אציע מודל יישומי לשיטת הפרוייקטים. מודל המותאם לתוכנית הלימודים בישראל.
תוכן העניינים:
פרק א'
מקורות הרעיון הפרוגרסיבי בחינוך
עקרונות החינוך הפרוגרסיבי
קילפטריק ממשיכו של דיואי במימוש החזון הפרוגרסיבי
שיטת הפרויקטים-מבנה ועקרונות
הקשר בין תורתו של קילפטריק ובין צורת החיים הדמוקרטית
בין התפיסה הפרוגרסיבית לתפיסה העמלנית: לימוד ע"י עבודה
בית הספר העמלני
החינוך לעבודה בישראל
פרק ב' - היבט יישומי של שיטת הפרויקטים
מבנה הפרויקט ודרך העבודה בו
סיכום פרק ב'-.
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה
אביטל. ש. - "אימון בלמידת המתמטיקה באמצעות חקירה", עיונים בחינוך 15, 1977.
אדר .ל. - "יסודות פסיכולוגיים של החינוך לערכים", צ'ריקובר, תל-אביב, 1976.
אולגין .פ. -"הבא נבדוק מחדש את החינוך הפרוגרסיבי", אורים כרך ט"ז.
אוניברסיטה פתוחה - "הוראה יחידנית" יחידה 2, 1989.
אופנהיימר .ד. "אתגרים בחברה הפוסט-תשייתית", אדם ועבודה 1, 1988.
אפלטון, "כתבי אפלטון", ירושלים: שוקן, תשט"ו-תש"כ.
בלום .א. "לבעיות החינוך לעבודה", הד הגן מ"ה, 1981.
דיואי .ג. "הילד תוכנית הלימודים בית הספר והחברה", תל-אביב: אוצר המורה 1946.
דיואי .ג. "דמוקרטיה וחינוך", ירושלים: האוניברסיטה העברית ומוסד ביאליק, 1960.
דיטשר .ר. - "מתמטיקה והחינוך הפתוח הניסויי הולכים יד ביד" במכללה, 5, תשנ"ד.
החינוך לקראת המאה ה21- (אסופת מאמרים), רמות 1995, בתוך אסופה זו, המאמרים:
רוזנוב .א., המורה: בר-סמכא או מורשה?
לוין .ת. תכנית הלימודים בעידן הטכנולוגי.
שרן, ש. התיכון החדשני: מבנה, מנהל והוראה.
כהן .א. "מהפכה בחינוך", הוצאת רשפים, 1983.
כוכבא .מ. "שיטת הפרויקטים", תירגום מאנגלית של ספרו של ו.ה קילפטריק, חברת קוהלת, תש"ה.
לם. צ. "ההגיונות הסותרים בהוראה", ספרית פועלים, ת"א, 1973.
משרד החינוך והתרבות," תכנון מדיניות החינוך", ירושלים, תשנ"ד.
ניב .י. - רשמי ביקור בארה"ב, פרק ב' ו-ג'. אורים, כרט ט'.
קרישנמורטי .י. - חינוך ומשמעות החיים, הוצאה עצמית (ללא תאריך).
קרשנשטיינר ג., "מהות בית הספר העמלני", ספריית "הד החינוך", ירושלים, תרפ"ט.
שפרון .ר. קורס בנושא: "הכנה לעולם העבודה בסמינר", המכללה לחינוך סמינר הקיבוצים.
Dewey .J. "The school and the society", university of chicago Press, 1956.
Dewey .J., "Democracy and education" free, n.y. 1966
Goldstein, B. Oldham .J. "Chiledren and work"-a study of sociaiization, transaction books, N.J. 1979.
kilpatrick .W.H. "foundations of Method", macmillan, new york, 1925.
Kilpatrick. W.H. - "Group education for a democracy", Association press, 1940.
Living and learning. :בתוך ספר זה המאמרים הבאים
Building social intelligence.
Basic aims in modern education.
Kilpatrick W.H. "Guiding principles for more adequate educative process", educational forum Vol. 50 no 3.,spring 1986.
Lawrence A. crenin, "The transformation of the school", pub. alfred A. knopf New york, 1968.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיטת הפרוייקטים בחינוך", סמינריון אודות "שיטת הפרוייקטים בחינוך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.