עבודה מס' 031802
מחיר: 181.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: וכאמצעי להערכה חלופית תוך שימת דגש על האינטרקציה בין התלמיד למורה
4,622 מילים ,7 מקורות ,1996
1. רקע
נושא ההערכת בבית-הספר העל-יסודי, מעסיק במשך שנים רבות את מערכות החינוך בארץ ובעולם. השאלה - מה בדיוק אנו מעריכים ומהן תוצאות הערכתנו, מחייבת בחינה מחודשת בכל הקשור למהות ודרכי ההערכה.
במהלך שנים רבות, העריכו בית-הספר העל-יסודיים את השגי תלמידיהם, בעיקר על פי תוצאות מבחני הבגרות. בתי-הספר נמדדו בהתאם להיקף התלמידים שעברו בהצלחה מבחנים אלו. מדד זה אילץ את בית הספר לכוון את פעולותיו לעמידה בקריטריון זה, תוך התאמת דרכי ההוראה ובחינות הדומות במהותן לבחינות הבגרות.
לאחרונה, עדים אנו לשאלות רבות מול מציאות זו, כגון:
א. "האם הערכת השגיהם של תלמידים צריכה להיות מבוססת רק על יכולתם לעמוד בבחינות חיצוניות?"
ב. "האם ניתן לנתק בין דרכי ההוראה וההערכה הבית-ספרית לבין דרכי ההערכה החיצונית ותכתיביה?"
ג. "האם קיימת אפשרות להעריך תיפקוד תלמידים בצורה תקיפה ומהימנה באמצעות הערכה בית ספרית מגוונת?"
שאלות אלו ואחרות גרמו לכך, שהחל תהליך של התפתחות דרכי הערכה חלופיות, כאשר בין הכלים המומלצים ליישום ההערכה החלופית הינו "תיק העבודות" - (Porctfolios).
2. נושא העבודה
עבודה זו מתמקדת במתן הנחיות למורים על יסודיים בתחום תכנון תיקי עבודות כאמצעי להערכה חלופית, תוך שימת דגש על האינטראקציה שבין המורים לתלמידיהם.
ברצוני לציין - היות נושא ה"פורטפוליו" בארץ בראשית צעדיו, הרי שהאמור בעבודה זו, הינו בבחינת הצעה בתיכנון תיק עבודות, כשלב חיוני וחשוב בהגשת "פורטפוליו".
יתרה מכך - נושא זה היווה עבורי אתגר אינטלקטואלי בעולם תוכן חדש ומרתק.
3. מטרת העבודה
הצגת תהליך בניית תיק עבודות ברמת התיכנון, כאחת מהחלופות להערכת השגי תלמידים בבית-הספר העל-יסודיים.
4. הנחת יסוד
ההנחה העומדת בבסיסי עבודה זו, שהערכה החלופית לסוגיה, תתפוס מקום נכבד בשדה החינוך בעתיד והכלים\הרעיונות המוצגים בעבודה זו, יהוו בסיס לשינוי\פיתוח דרכי הערכה ברמת התיכנון.
תוכן העניינים:
מבוא
1. רקע.
2. נושא העבודה.
3. מטרת העבודה.
4. הנחת יסוד.
5. מבנה העבודה.
א' רקע תיאורטי
1. הגדרת מושג ההערכה ומהותי.
2. ההערכה החלופית ועקרונותיה.
3. תיק עבודות "פורטפוליו" ועקרונותיו.
4. התועלת לתלמיד ולבית הספר משימוש בתיקי עבודות - "פורטפוליו".
ב' דרכי תכנון תיקי עבודה (פורטפוליו)
1. כללי.
2. אישור עקרוני ברמה הבית ספרית.
3. נושא העבודה.
4. מטרות בעבודה.
5. תוכן העבודה.
6. ביצוע העבודה.
7. הצגת העבודה.
8. הערכת תיק העבודה בכללותו.
סיכום העבודה
בירנבוים, מנוחה (1994), "הערכה חלופית: מנוף לשיפור ההוראה והלמידה", הד-החינוך, כרך ס"ה (10).
בן אליהו, שלמה (1995), "הבחינה כדרך חלופית להערכת השגים", בתוך: חינוך בראש על יסודי - הערכה בית ספרית, גליון מס' 1. ירושלים: הוצאת - משרד החינוך והתרבות.
שטיינר, ג'ודי (1995), "פוטנציאל להשלכות מרחיקות לכת בניצול ההזדמנות הטמונה בפרוייקט ה22-", בתוך: חינוך בראש על יסודי - הערכה בית ספרית. גליון מס' 1. ירושלים: הוצאת משרד החינוך והתרבות.
לוי, יוסף (תשמ"ח), הערכת השגים בלימודי היהדות, ירושלים: הוצאת גרף - חן.
לוי, יוסף (תש"נ), השגים לימודיים הערכה ומדידה, כרך א', (מהדורה שנייה). תל אביב: הוצאת דקל פרסומים אקדמאים.
נבו, דוד (1989). הערכה המביאה תועלת - הערכת פרוייקטים חינוכיים וחברתיים. הוצאת מסדה.
Urdam Timoty panis scotte G. (1994), Teacher's Perceptions of standarized achievememt test. Educationat Policy. vol.8, NO. 2.
16
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הנחיות למורים בתכנון תיק עבודות", סמינריון אודות "הנחיות למורים בתכנון תיק עבודות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.