היישום אינו מחובר לאינטרנט

שבירת מיתוס הצבר לפי המחזות "ליל העשרים" ו"צ'ארלי קצ'רלי"

עבודה מס' 023073

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות המיתוס ,משמעותו ושבירתו בשני המחזות.

5,802 מילים ,16 מקורות

תקציר העבודה:

הצבר הינו צמח קוצני הגדל בטרשים ופריו עסיסי ומתוק. היהודי החדש בארץ ישראל זכה לכינוי זה. הוריו הגיעו מהגולה, על פי רוב מאירופה. העלאתו על נס של הצבר, ראשיתה בשלילת הגלות. הלקסיקון לתודעה יהודית מגדיר את שלילת הגלות כאחד מעיקרי היסוד של הציונות. ההוויה הגלותית היא שלילית מעיקרה וסכנותיה מרובות לקיומו הרוחני והפיזי של העם. הציונות הינה הפיתרון הרדיקלי לבעיה זו. שוללי הגלות התנגדו לכל השקעה שהיא בגולה, אין בחיי היומיום והן בחינוך וראו חשיבות בניתוב מכלול המאמצים והמשאבים לריכוז הגדול של העם בארצו.

הצבר היה האידיאל של היהודי הגלותי. היהודי שסבל בגולה, חלם על הילד שיוולד בארץ ישראל ויהיה יהודי חדש. לא עוד מנחם מנדל או יוסל אלא אורי או יורם, יהודי גא בארצו ובמולדתו.

האידיאל להיות בן הארץ, הצבר, היה כה גדול עד שנערים שזה מקרוב עלו מאירופה כדן בן אמוץ, עשו הכל כדי להתנתק לחלוטין מכל שבב של גולה וגלותיות ובאופן קיצוני הבליטו ישראליות כתדמית חדשה שבנו פה בארץ. כאשר היה מיתוס הצבר בשיאו, היה הנתק האידאי בינו לבין הגולה מושלם. כל כך מושלם, עד שהגולה רדפה אחריו מבלי שיוכל להינתק ממנה.
אך במציאות הישראלית החדשה העדיפו לראות את המיתוס וההילה.

תערובת זו של ערכים ותחושות אמביוולנטיות, יצרה משמעות חדשה לגבי הצבר ודפוסים חדשים בהתנהגותו. בעבודתי אביא שני מחזות: 'ליל העשרים' (1971) של יהושע סובול ו'צ'ארלי קצ'רלי' (1978) של דני הורוביץ. לאור מחזות אלה אטען, כי 'ליל העשרים' מבטא תחושות שונות שהיו קיימות עם היווצרותו
המיתולוגית של הצבר, והן שהביאו לשבירת המיתוס כפי שמתבטא ביתר אדיקות במחזה 'צ'ארלי קצ'רלי'.
יתרה מזאת אטען כי הדברים המוצגים ב'צ'ארלי קצ'רלי' אופיינים לתקופות שונות, אשר נעות בין משבר ערכים לאידיאולגיה צרופה וירידה מאותו אידיאל חזרה למשבר ערכים. אטען גם כי חיזוק לכך אקבל כבר במחזהו של סובול 'ליל העשרים'.

תוכן העינינים:
מבוא
פרק ראשון: דמות הצבר - ספרות מקצועית
פרק שני: שבירת מיתוס הצבר על פי 'ליל העשרים' ו'צארלי קצרלי'
פרק שלישי: דיון
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבן-זוהר, א., "הצמיחה וההתגבשות של תרבות עברית מקומית וילידית בארץ ישראל, 1882-1948, (דיון)" 'קתדרה' 16, 1980, ע"מ 161-206.
אורן, י., "מ'ימי צקלג' ועד 'התגנבות יחידים': התקופה הישראלית", 'מאזנים' ס"ב [5-6], 1988, ע"מ 117-120.
בן-פורת, ז., "צבר ושמו צ'רלי...", 'תעודה' ה', תשמ"ו, ע"מ 293-324.
הורוביץ, ד., (1978), 'צארלי קצ'רלי', אור עם, תל-אביב.
ויס, ה., "הדיוקן היהודי שבדמות בצבר", 'בצרון' ה' [17-18], תשמ"ג, ע"מ 72-75.
זוהר, א., "'ליל העשרים', מחזה קולקטיבי ואינטימי, לאור משנתו של א.ד. גורדון", 'עלי שיח' 35, 1995, ע"מ 117-131.
מונק, י., "נראה אותך, גבר", 'מוסף "העיר" לקולנוע', 27.9.1996, ע"מ 18, 12, 10.
מנור, ג., "בחזרה לביתניה -עילית", 'על המשמר', 27.9.1990, ע"מ 16.
סובול, י., (1971), 'ליל העשרים', פרוזה, תל-אביב.
פישר, ד., "להתפשט בצוותא", 'הארץ', 16.9.1990, ע"מ 17.
רובינשטיין, א., "עלייתו ונפילתו של הצבר המיתולוגי", בתוך: 'להיות עם חופשי', הוצ' שוקן, ירושלים, 1977, ע"מ 101-139.
שבתאי, י., "על הצבר ועל יפות הנפש", 'מאזנים' נ"ז [5-6], 1983, ע"מ 17-18.
שוהם, ח., "ה"כאן" ו"השם"", 'מאזנים' נ"ז [1-2], 1983, ע"מ 61-63.
שליט, ד., "אני לא אתן לכם לנוח ממני", 'מוסף הארץ', 7.1.1994, ע"מ 25-26, 64.
שמיר, מ., (1960), 'בקולמוס מהיר', ספרית הפועלים/הקיבוץ הארצי, מרחביה.
שמיר, מ., (1972), 'במו ידיו', עם-עובד, תל-אביב.

תגים:

מחזאות · הורוביץ · סובול · ישראלי · מיתולוגי · שבתאי · פוסט

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שבירת מיתוס הצבר לפי המחזות "ליל העשרים" ו"צ'ארלי קצ'רלי"", סמינריון אודות "שבירת מיתוס הצבר לפי המחזות "ליל העשרים" ו"צ'ארלי קצ'רלי"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.