עבודה מס' 023041
מחיר: 276.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: משטרים שונים והמשתמע מהם, המדינה לפי היגל, קאנט ומקיאוולי ומעמד האזרח.
5,548 מילים ,24 מקורות
האם המלחמה היא כורח או שמא היא סטיה מהסדר הטוב והראוי, המיוסד על שלום והרמוניה? שאלה זו עומדת בשורש שיטתו הפילוסופית של היגל, אשר חורג מן ההשקפות המסורתיות, שבלבושן הדתי רואות במשפט הטבע את כינונו של שיתוף פעולה והבנה הדדית בין יחידים ומדינות וכל מה שמחבל במאמצים אלה, כמו מלחמה, או מחלוקת בכלל, הינו שיבושו של הסדר הטוב ומהווה קלקלה חמורה, שיש למצוא לה תקנה לאלתר. (אבינרי, 1975: 206)
שאלה זו שהצגתי בראשית חיבורי, הינה פועל יוצא של השאלה האם אנו פועלים על פי גורמים, או כתוצאה מפעילותם של גורמים, שפעלו בעבר ובעצם פעילותם עיצבו את העתיד, או שמא איננו צריכים להתייחס לאירועי העבר ולפעול למען עיצובם של הווה ועתיד טוב יותר? קייז (1981: 28) טוען כי כל מה שיש לנו הינו רק ההווה.
בעבודתי זו אדרש לבעיית הפוליטיקה המוסרית, תוך השוואת תורותיהם של מקיאוולי וקאנט עם תורתו של היגל. אטען כי לא קיימת פוליטיקה מוסרית. אכן, עלינו ללמוד מההיסטוריה ולהסיק את המסקנות המתבקשות מדבריו של הסופיסט טרזימכוס, כי החוק הוא הצדק של החזקים. לפיכך, אין סיבה שהאזרח החלש, שלמעשה המדינה אינה קיימת למענו, אלא הוא זה שמשרת את המדינה, יראה בחוקיה של המדינה דבר מקודש, אלא ידאג לצרכיו וענייניו, גם אם אינם עומדים בקנה אחד עם האינטרס של המדינה, ויפעל ללא התחשבות בשליטיה ובחוקיה, המשרתים את האינטרס של השליטים וכאשר מדובר בהשתמטות מהצבא, או מכל מטלה אחרת האמורה לפגוע ברווחתו בטענה של "טובת המדינה", הרי שראוי לו להעמיד את טובתו האזרחית בראש סולם עדיפויותיו.
תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון: על משטרים שונים והמשתמע מהם
פרק שני: מעמדה המוסרי של המדינה ע"פ היגל, קאנט ומקיאוולי
פרק שלישי: מעמד האזרח מול המדינה בעיתות מלחמה
פרק רביעי: האדון והעבד
סוף דבר
ביבליוגרפיה
אבינרי, ש.,(1975), תורת המדינה של היגל, תל-אביב.
אריסטו, (תש"ן), הפוליטיקה א-ב, מאגנס, ירושלים.
אריסטו, (תשנ"ג), מדינת האתונאים, מאגנס, ירושלים.
היגל, ג.ו.פ., (תשכ"ג), מבוא לתולדות הפילוסופיה, מאגנס, ירושלים.
יובל, י., (1996), חידה אפלה/ היגל, ניטשה והיהודים, הוצ' שוקן, ירושלים - תל-אביב.
יסעור, א., "מבוא היגל האיש ופעלו", בתוך: ג.ו.פ. היגל, (1975), משנתו המדינית של היגל, תל-אביב, ע"מ 9-33.
לוק, ג'., (תשמ"ט), על הממשל המדיני, מאגנס, ירושלים.
מקיאוולי, נ., (1988), הנסיך, זמורה ביתן, תל-אביב.
מרקוזה, ה., (1951), שיטת היגל, (תרגום: י. מן), ספרית פועלים, מרחביה.
פרקי אבות, (תשט"ו), "מכון קלרק", ירושלים.
קאנט, ע., (1976), לשלום הנצחי, מאגנס, ירושלים.
קייז, ק., (1981), מרשמים לאושר, (תרגם: ד. יזרעאלי), צ'ריקובר, תל-אביב.
קליין, י., (1978), הדיאלקטיקה של האדון והעבד, אוניברסיטת חיפה/ עם עובד, תל-אביב.
שוהם, ש.ג., (1980), גאולה דרך הביבים, צ'ריקובר, תל-אביב.
שולטה, כ., "קץ ההיסטוריה - אלכסנדר קוג'יב", מטאפורה 2, 1991, ע"מ 59-62.
.Butterfied, H., The Statecraft of Machiavelli, G. Bell, London, 1940
Harris, E.E., "Hegel's Theory of Sovereignty, International Relationx and War", In: D.P., Verene, (ed.), (1980), Hegel's Social and Political Thought, New Jerezy, pp. 137-149
Hegel, G.W.F., (1956), The Philosophy of History, (tr. J. Sibree) New York.
Hegel, G.W.F., (1967), Philosophy of Right, (tr. T.M. Knox), Oxford.
Hegel, G.W.F., (1975), Lectures on the Philosophy of World History, London.
Kant, I., (1978), Philosophy of Peace & War, Cambridge University Press, Cambridge.
Marx, K., (1970), Critique of Hegel's "Philosophy of Right", (tr. J. O'Malley), Cambridge University Press, Camberidge.
Robertson, R., (ed.), (1905), Francoise Bicon, Ledge & Sons, London.
Verene, D.P., (ed.), (1980), Hegel's Social and Political Thought, New Jerezy.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ציות האזרח לחובת המלחמה לפי מערכת היחסים אזרח- מדינה במשנתו של היגל", סמינריון אודות "ציות האזרח לחובת המלחמה לפי מערכת היחסים אזרח- מדינה במשנתו של היגל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.