היישום אינו מחובר לאינטרנט

אי ציות אזרחי בדמוקרטיה - לחיוב או לשלילה?

עבודה מס' 065627

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מתי החברה צריכה להיות סובלנית כלפי אי ציות אזרחי ולגלות פתיחות במטרה לטפח בקרב אזרחיה רצון לעשיית צדק וחוש מוסרי מפותח.

6,262 מילים ,14 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

אחת הסוגיות המרכזיות הקשורות בחיים ציבוריים הוגנים היא סוגיית אי-הציות האזרחי ובה תתמקד עבודה זו. כשמדובר באי ציות אזרחי או במרי אזרחי מדובר למעשה בהתחבטות הקשורה בשאלה מתי ובאיזה תנאים החוק גורם לאי צדק כה חמור שאדם יהיה מוכן, וזוהי חובתו לעבור על החוק על מנת שלא יהיו לו חלק או שותפות בעבירה?
נשאלת השאלה מתי החברה צריכה להיות סובלנית כלפי אי ציות אזרחי ולגלות פתיחות במטרה לטפח בקרב אזרחיה רצון לעשיית צדק וחוש מוסרי מפותח. אזרח מן השורה מציית לחוק וזה עניין מהותי בכל חברה מתוקנת. אולם קיימים מצבים בהם דרישות המוסר גוברות על החוק והן מעל ומעבר לחוק. בעבודה זו נידון בהרחבה במצבים העונים על הקריטריונים הנשאלים.

בפרק הראשון בעבודה נתמקד במושג אי הציות על אפיוניו השונים כאשר שימת לב מיוחדת תינתן להבדלים הדקים הקיימים בין מרי אזרחי או אי ציות אזרחי לבין סירוב מצפוני. יועלו קווים משותפים ויודגשו גם ההבדלים.
בפרק השני תינתן סקירה היסטורית הקשורה בהתפתחות תפישת האי ציות בהתייחסות לתפקידה המרכזי ביהדות (התנ"ך). כמו כן יובאו דעותיהם של פילוסופים, הוגים, מנהיגים וסופרים, כגון הנרי דיוויד תורו, טולסטוי, גאנדי ומרטין לותר קינג הקשורים קשר הדוק להחדרת נושא זה לתודעתו של העולם, תוך התייחסות לנושאים כגון דחף רוחני-דתי, תפיסה פוליטית אנטי-ממסדית, שליחות רוחנית ואמונה דתית. בפרק זה תינתן כמו כן התייחסות התייחסות לתופעות ישראליות כגון תנועת "יש גבול" וסרבני פינוי השטחים.
הפרק השלישי ידון בבעייתיות הנושא תוך התייחסות למצב הקיים בישראל על פניו השונים כאשר המטרה היא להתעמק בנושא ששורשיו במסורת ישראל והיום יישומם נתון ושנוי במחלוקת במדינות דמוקרטיות בעולם כמו בישראל.
לבסוף בפרק הסיכום בכוונתי לציין את עמדתי האישית בנושא תוך כדי התבססות על החומר שהובא קודם לכן והסקת המסקנות המתבקשות. כמו כן יועלו המלצות.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א' - מושג אי ציות אזרחי ואפיונו
פרק ב' - רקע היסטורי ודוגמאות
פרק ג' - דיון בבעייתיות הנושא (בעיקר בישראל)
פרק ד' - סיכום ועמדה אישית
ביבליוגרפיה

הערות מערכת:
* לא בכל העבודה צויינו מראי מקום.
* מקורות העבודה הם משנת 1998 ומטה.

קטע מהעבודה:

כשמדברים במרי אזרחי מדובר למעשר במעשה פוליטי.
לפי רולס (1971) כל אדם החי במדינה, מן הראוי שיציית לחוקיה, כמובן אם נקבעו חוקים אלה לפי ובהתאם לעקרונות התומכים בצדק. אולם הוא מוסיף, קיימים מקרים בהם ניתן להצדיק אי ציות מטעמים מצפוניים. כאשר אדם משתייך למסגרת חברתית - מדינה, הוא מקבל על עצמו (מרצון) את הסמכות שניתנה בידי המחוקק כלגיטימית אך קיימת האפשרות שיתנגד לסמכות זו כאשר הוא חש כי טובת הציבור נפגעת.
קיימות דוגמאות רבות לאי ציות אזרחי או מרי אזרחי הקשור בהפרת חוק כמו סרבנות ישראלית לשרת בשטחים, פעילותו של אייבי נתן בזמנו כאשר נפגש בתוניס עם הנהגת אש"ף, שרפת צווי הגיוס למלחמת וייטנאם, משפטי נירנברג ועוד. הנושא נתון במחלוקת קשה כאשר יש רבים הטוענים כי חובת הציות לחוק מוחלטת, כלומר, שאין בנמצא תנאים או נסיבות המצדיקים זכות למרי אזרחי, בעוד שאחרים טוענים כי חובת הציות אינה מוחלטת וקיימים תנאים מסויימים או נסיבות בהם יש לבצע מרי אזרחי מכורח הזכות (אבינרי, תשנ"א).

תגים:

רולס · מרי אזרחי · אי ציות אזרחי · חוקים · כללים · דמוקרטיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אי ציות אזרחי בדמוקרטיה - לחיוב או לשלילה?", סמינריון אודות "אי ציות אזרחי בדמוקרטיה - לחיוב או לשלילה?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.