עבודה מס' 021242
מחיר: 241.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: סקירת ספרות אודות המושגים, הג'יהאד ככח פוליטי ובדיקת המושגים בתורת חומייני.
5,233 מילים ,9 מקורות ,1995
הדת המוסלמית מתחלקת לכיתות רבות, שרובן יוצאות משני פלגים עיקריים: הסונים והשיעים. כל הכיתות שהתפלגו מהאסלאם לא הוצאו ממנו אלא יצאו מרצונם.
הפלג השיעי הוא הפלג הגדול ביותר באסלאם לאחר הסונים, ומונה כ10%- מכלל המוסלמים (על פי לכסיקון דביר לדתות,1990). פלג זה התחיל את דרכו הרעיונית מיד עם מות הנביא ואת דרכו המעשית לאחר הירצחם של החליף עלי ובנו(1).
עלי (עלי אבן אבו טליב) הוא הרביעי ביורשיו של מחמד, ודודנו של הנביא. הוא נשא לאישה את דודניתו פאטמה, בתו של מחמד, וחי זמן מה יחד עם מחמד. בשנת 656 היה לחליף הרביעי לאחר מות מחמד.
מחמד עצמו ביסס את תורתו ע"י מלחמות בלתי פוסקות. האידאה של מלחמת מצווה "ג'האד" היא אידאה כה אופיינית לאסלאם, עד כי אנו נוטים לחשב שהיא טבועה בו מראשיתו, אך אם הדבר כל כלל וכלל. איך צמחה אידאה כזאת, שברשות היים היתה כה גורלית כל כך בשביל האסלאם ובשביל העולם כולו.
במכה איים מחמד לראשונה על אנשי שבטו ביום הדין הגדול ובקץ העולם הפיסי בקטסטרופה שעתידה לבוא ולאחר שהדבר לא עשה רושם- הזהיר אותם בדוגמאות של עמים כמו סדום, פרעה והמצרים, שאבדו בפגעי הטבע. אנו רואים שמחמד צועד עתה צעד שלישי מעשי יותר- המשפט בא על ידי בני אדם. בני אדם עוזרים לאללה בהנהגת העולם. המלחמה הקדושה הוכרזה כנקמה על העוול שעשו אנשי מכה למאמינים.
כאשר קוראים את סעיפי תקנות העדה, אנו רואים בבירור שהם מופנים כולם להכנת מלחמת מצווה במדיניות החוץ, אם כי הם מכוונים גם את מדיניות הפנים, וזאת משום שמחמד התכונן למלחמה עם קריש. הוא שיבח את אחדותם של אנשי אלמדינה, וקבע את כל הסעיפים המאחדים את המוסלמים, וכך צצה האידאה של מלחמת מצווה, הקשורה גם לאידאה על הכעבה וקדושתה, ולאברהם המייסד הכעבה, ולמסקנה הגיונית הנובעת ממנה: אם הכעבה היתה מקדש אמיתי ועתה היא בית עובדי עבודה זרה, הבה נסלק את העבודה הזרה משם(2).
סילוק עבודה זרה היא אלמנט בסיסי ביהדות, ויש להניח כי מחמד לקח אלמנט זה ממנה. האמונה באל אחד, הכל יכול, היא יסודה ושרשה של דת האסלאם ודת ישראל. אמונה זו היא האמונה שהחליפה את האמונה באלים רבים. האלילות היא האמונה וההכרה באלים רבים ועבודתם. יש להבחין בין אלילות ובין אמונות ברוחות למינהן. אם כי סביר להניח שהאלילות התפתחה מאמונות פרימיטיביות יותר ברוחות ובגרמי הטבע.
המונח אלילות מתייחס לדרגה מסוימת בהתפתחות הדתית ולשלב תרבותי בו היו קיימות דעות מגובשות על עולמם של האלים, מעמדם, מעשיהם והיחסים בינם לבין בני האדם. בדרך כלל מתבטאת האלילות במערכת מיתולוגית הקובעות סדר ושיטה בעולם האלים. על התהוות האלילות חלוקות הדעות: יש הרואים בו תופעת ניוון הבאה אחרי תקופה של מינותאיזם ראשוני. אחרים רואים בו כנראה בדין, צורת בת שהתפתחה מאמונה ברוחות וכוחות שונים.
מחמד גמר אומר בנפשו לסלק את עובדי האלילים מהכעבה ויצא למלחמת קודש בהם.
--------------------------------------------------------------------------------
1. ESPOSITO J., THE ISLAMIC TREAT, P.54.
2. HUNTER SHIREEN T., "ISLAMIC FUNDEMENTALISM", P.36.
ראשי פרקים:
1.מבוא
2.תחילת המושג ג'יהאד
3.המושג שאהיד
4.ראשית הג'יהאד ככח פוליטי
5.'צולח' וסאלם' מול 'ג'יהאד'
6.המושג בתורת חומייני
7.סיכום העבודה
8.ביבליוגרפיה
חטינה מאיר, רדיקליזם פלסטיני: תנועת הג'יהאד האסלאמי, מרכז משה דיין, 1989.
נתניהו בנימין, הטרור, תל-אביב, 1987.
קארה אוליביה,"מאל בנא עד קוטב והקוטביים: רדיקליזציה וחשיבה פונדמנטליסטית תחת שלושה משטרים",זמנים, 1984.
פז ראובן, האמנה האסלאמית ומשמעותה, מרכז משה דיין, 1988.
סיון עימנואל, קנאי האסלאם, הוצאת עם- עובד, תל-אביב, תשמ"ו.
רחמן חנה, "'צולח', 'סלאם', והמיתוס של ה'ג'יהאד'", מגוון, 1984.
שמיר שמעון,תולדות הערבים במזרח התיכון בעת החדשה, תל-אביב, 1984.
ESPOSITO J., THE ISLAMIC TREAT, OXFORD UNIVERSITY PRESS 1992.
HUNTER SHIREEN T., "ISLAMIC FUNDAMENTALISM", SAIS REWIEW, 1986, 5.
מזרחנות · פרס · איראן · איסלאם · חומני · חומייני · מזרח · גיהאד
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ג'יהאד ושיאהדת - אירן בעת החדשה", סמינריון אודות "ג'יהאד ושיאהדת - אירן בעת החדשה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.