עבודה מס' 020744
מחיר: 276.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: ניתוח האחים המוסלמים במצרים מול החרדים, במישור האידיאולוגי ובמישור הפוליטי אופרציוני בתקופה שעד ראשית שנות השמונים.
7,216 מילים ,22 מקורות
החרדיים בישראל, כמו האחים המוסלמים במצרים, הם קבוצות דתיות המאפיינות את עצמן בהיבדלות חברתית בתחומים רבים, ובניסיון להשפיע על כלל הציבור.
מטרת עבודה זו היא לבדוק האם וכיצד שתי קבוצות חברתיות אלו מנסות להשפיע על החברה בכללותה, מהם יחסי השלטון עימם, ומה יחסם לחוק בכלל ולשולטים בפרט. האם אי ציות לחוק ומחאה לא חוקית הם לחם חוקם. כמו כן תבדוק העבודה מהם ביטוי המחאה שלהם.
כיום המצב בארץ הוא של פריחת המוסדות החרדיים, מבחינה רוחנית וכלכלית. הם יודעים לכלכל את מעשיהם בתבונה שיווקית ועושים לעצמם נפשות. "חצרות" האדמו"רים החסידיים, שנעקרו מהנופים הגיאוגרפיים- תרבותיים שלהם במזרח אירופה, שוקמו בתוככי העיר המערבית המודרנית, והם נהנים כיום מפריחה ללא תקדים. הישיבות ומרכזי לימוד התורה המסורתיים גדלו והתעצמו ללא כל השוואה למצבם לפני השואה והישגי המפלגות החרדיות (אגודת ישראל, דגל התורה וש"ס) בבחירות לכנסת משקפים במידה רבה התפתחות זו. הם מוחאים בכל פעם שנפגע הסטאטוס קוו ואף מעבר לכך: במקום בו הרגש הדתי נפגע ואין הם מוכנים לסלוח, לדוגמא חילול קברים או ניתוחי מתים.
במצריים האחים המוסלמים קיימים כבר עשרות שנים. האחים המוסלמים מאופיינים עמדות דתיות קיצוניות, אסלאמיות כמובן המוצאות ביטויין לעיתים במאבק אלים. כל השליטים סבלו מהם, ובמיוחד נאצר, שבחייו ניסו להתנקש.
האסכולה ממנה צמחה תנועת "האחים המוסלמים" היא המכונה "קוטביזם" על שם עד-סייד קוטב (מת ב1966-) בתקופת נאצר. המצע שעליו צמחה אותה אסכולה רדיקלית מתפתחת הוא רעיונותיהן של אפגאני ושל רידא, שני מנהיגים אסלאמיים ואפשר להמשיך ולהתחקות אחר שורשיו במסות הפוליטיות של אבן תמיה (מת ב1328-)- מוסלמי שעליו הושתתו תורות תרבות באסלאם, שהמפורסמת מהם היא האסכולה החנבלית.
הן בתקופת המלוכה והן בתקופת הרפובליקה משנות החמישים שלטה בזרם זה משנתם הפוליטית והחברתית של "האחים המוסלמים". הם השרו מרוחם לא רק על הפונדמנטליסטים במצרים אלא על כלל הסביבה הפוליטית, ומילאו תפקיד חשוב בעיצובם של רעיונות מהפכניים.
הדגשים בתעמולה הדתית של האחים המוסלמים השתנו כחלוף העיתים. בתקופת המלוכה הם התמקדו ברעיון העצמאות לאומית (אך ללא לאומיות) וברעיון הפרלמנטריזם (ללא מפלגות פוליטיות). בתקופת נגיב ונאצר דבקו בחזון הצדק החברתי ודיברו על סוציאליזם אסלאמי, והכוונה היתה לסוציאליזם שאינו מרכסיסטי ואינו ערבי. בשנות השבעים והשמונים העלו ה"ניאו אחים מוסלמים" לראש סדר עדיפויותיהן את תפישת המדינה האסלאמית או הממשלה האסלאמית ועליהן נלוותה קריאה לאלימות מהפכנית כדי לכפות ממשלה כזאת על מצרים. בכל השלבים הללו עובר קו התפתחות ברור.
הניתוח של ההבדלים יתייחס לכמה מישורים והסקירה תתייחס לשני מישורים: המישור האידיאולוגי והמישור הפוליטי אופרציוני אם כי הא בהא תליה, ובכל חלק ניתן למצוא אלמנטים הקשורים לחלק השני.
מפאת קוצר היריעה תתמקד העבודה רק עד ראשית שנות השמונים ולא תסקור את תקופתו של מובארק.
ראשי פרקים:
1. הצגת הנושא
2. הקדמה- מהי קיצוניות חברתית
3. האחים המוסלמים ופעילותם
א. בסיס אידיאולוגי
ב. יחס למדינה וצורת ההשפעה
4. החרדים ופעילותם
א. בסיס אידיאולוגי
ב. יחס למדינה וצורת ההשפעה
5. השוואות ודיון
א. הבסיס האידיאולוגי
ב. סוג האלימות
ג. היחס למדינה כאוטוריטה
ד. השפעה על ציביון המדינה
ה. תנאים לפריחה
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה
אורבך א.א, מעולמם של חכמים, ת"א, 1986.
אבינרי שלמה ,רשות הרבים, תל אביב, 1984.
אלטמן ישראל, "ארגוני אופוזיציה אסלאמיים במצרים", בתוך איילון עמי (עורך), משטר ואופוזיציה במצרים בתקופת סאדאת, הקיבוץ המאוחד, תשמ"ד.
הלוי יצחק הרב, "הבחירות בפתח", עלון הסברה בנושא היערכות לבחירות, פברואר, 1992.
ליימן וילציג, שמואל, מחאה ציבורית בישראל, הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, תשנ"ב.
פרידמן מנחם, "המפד"ל בתמורתה- הרקע לירידה האלקטורלית", מדינה מימשל ויחסים בינלאומיים, 20, תשמ"א.
קריזמן בנימין, "המפד"ל בנסיגה?", טורים, 1989.
ינוב בנימין, גישת המערכות בעבודה סוציאלית, עמוד 23.
קארה אוליביה,"מאל בנא עד קוטב וה"קוטביים: רדיקליזציה וחשיבה פונדמנטליסטית תחת שלושה משטרים", זמנים, 1984.
קלויזנר מרדכי, הרעיון המשיחי בישראל, ירושלים, תרפ"ז.
שמיר שמעון, תולדות הערבים במזרח התיכון בעת החדשה, ת"א, 1987.
שפירא בועז, "ההשתלשלות, המפלגות", פוליטיקה, ינואר 1989.
ABDEL AZIM RAMADAN "FUNDEMENTALIST INFLUENCE IN EGYPT", FUNDEMANTALISM AND THE STATE, CHICAGO UNIVERSITY, 1993.
ESPOSITO J. THE ISLAMIC TREAT, OXFORD UNIVERSITY PREES 1992.
LAURENCE KAPLAN, FUNDEMANTALISM IN COMPERTIVE PERSPECTIVE UNIVERSITY OF MASSACHUSETTS , 1992.
FRIDMAN MENACHEM AND HILMAN SHMUEL, "THE CASE OF THE CHAREDIM", IN MARTIN E., SCOTT R. (ED), FUNDEMENTALISM AND THE STATE, CHICAGO, 1993.
HUNTER SHIREEN T., "ISLAMIC FUNDEMANTALISM", SAIS REWIEW, 1986, 5.
LAWRENCE BRUCE B., DEFENDERS OF GOD, SAN FRANCISCO, 1989.
MARTIN E. SCOTT R., FUNDAMENTLISM AND THE STATE, CHICAGO UNIVERSITY 1993.
KAPLAN LIONEL (ED), STUDIES IN RELIGIUS FUNDEMENTALISM, NEY YORK UNIVERSITY PRESS, 1987.
RUBIN BARRY, ISLAMIC FUNDEMENTALISM IN THE EYGYPT POLITICS, N.Y. TIMES, 1980.
BIANCHI ROBERT, UNRULY CORPORATISM: ASSOCIATED LIFE IN TWENTIETH CENTURY, OXFORD, 1989.
דתית · קיצוניות · טרור · קיצוני · מוסלמי · חרדי · אמונה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פונדמנטליזם איסלמי מול יהודי", סמינריון אודות "פונדמנטליזם איסלמי מול יהודי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.