עבודה מס' 020157
מחיר: 312.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: סקירת נושא הכאת ילדים והתיאוריות לגביהן, בחינת הסיבות היוצרות את ההבדלים בנושא בין העדות השונות.
5,024 מילים ,9 מקורות
תוכן העבודה
1. מבוא
2. הקדמה- תאוריות על מוסר ומשמעותה
3. מהי תוקפנות
4. תוקפנות ומעמד חברתי כלכלי
5. הורשת ההכאות והסבריה
6. תפקיד השעיר לעזאזל בקבוצת המיעוט
7. הכאות בעידוד הילד
8. הצעת המחקר
1. המטרה
2. שיטת המחקר
3. השערות ותמיכות אמפיריות
4. השאלון
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה
מבוא
בעית הילדים המוכים אינה בעיה חדשה אולם הטיפול הפרופסיונאלי בה החל לפני שנים לא רבות
כאשר בימי הביניים האדם היה רשאי להרוג את בנו היות והוא נבער מדעת, עובר לעת החדשה בה
היכו ילדים ללא התערבות הממסד עד לימנו אלו בהם הכירו בזכויותיו של הילד, או יותר נכון
בחובתה של החברה להגנתו.
האלימות במשפחה, לרוב, אינה מתמקדת רק בילד אלא יש עוד אובייקט מוכה במשפחה: נער,
אישה או אפילו בעל, ולכן הטיפול בהם אינו מתרכז לרוב רק בילד, אלא בכלל בעית האלימות.
אחד הפנים היותר מכאיבים הוא התינוקות המוכים, תופעה שאינה שכיחה אולם חוזרת מידי פעם
על עצמה. עד לפני כשלושים שנה הגיעו לידיעתנו רק מקרים של הרג ואילו מקרים של התעללות
פיזית וניצול מיני נשארו בגדר סוד משפחתי. מאז חל שינוי בגישה וניתן פרסום גם לCHILD " -
ABUSE" ומתברר כי דבר זה קורה גם "במשפחות הכי טובות".
בתהליך ההתפחות ילד קולט את הצווים המוסריים כצווים חיצוניים, אך התחבטותו בהם היא
אחד הגורמים היוצרים את התהליך הדינמי המוליך לתהליכי שפיטה עמוקים ופנימיים יותר.
בתהליך הסופי של התפתחות זו האדם הדתי יכול להגיע אל ההכרה הפנימית המונחית ע"י מערכת
ערכית אוטונומית.
היות ועבודה זו עוסקת בעדות בישראל יש לציין כי אחד האלמנטים החשובים ביותר בחייו של האב
היהודי הוא חינוך בנו לערכים מוסריים. אי לכך, היהדות פיתחה מערכת שלמה של כללים ומוסדות
על מנת ללמד את הנער חינוך הולם וילד שאינו לומד ניתן לגזור עליו עונשים גופניים.
לפי המושג "אין תוכו כברו" (מסכת חולין דף קל"ג) ההבדל בין תלמיד ההולך בדרכי עקלקלות ובין
תלמיד אשר אינו נוהג לפי הנורמות המקובלות ואינו שלם במידותיו ובהליכותיו רב הוא ולכן
נשאלת השאלה מיהו אותו תלמיד אשר עליו נאמר שאינו הגון. הרמב"ם (הלכות ת"ת פ"ד) פוסק
להלכה: "אין מלמדין תורה אלא לתלמיד שהוא הגון ונאה במעשיו,או לתם. אבל אם היה הולך
בדרך לא טובה הרי היו מחזירים אותו למוטב ונוהגים בו בדרך ישרה ובודקים אותו ואחר כך
מכניסים אותו לבית המדרש ומלמדים אותו". בתחילת דבריו מציין הרמב"ם בדרך חיובית מי הם
התלמידים הראויים ללמוד תורה "תלמיד הגון נאה במעשיו או תם". כלומר אין הרמב"ם מתיחס
לעמדות ומידות שהן תכונות פנימיות אלא הדגש הוא על התנהגותו החיצונית.
על פי נתוני אגודת אל"י: האגודה אותה מנהלת חניתה צימרין, הרי רוב הילדים המוכים באים
ממשפחות יוצאי אסיה אפריקה, אחריהם משפחות מהארץ ולאחריהם יוצאי אירופה ואמריקה
(דברים שנאמרו בכנס האגודה הישראלית של העובדים הסוציאלים, ממשבר לסיכוי, מרץ 1992).
המאפיינים של עדות המזרח, בהתבוננות בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמצא כי הם
נחותים מבחינה כלכלית, ונחותים מבחינת שנות הלימוד. אי לכך הם חשים לעיתים תסכול.
מעבר לכך, עדות אלו חיו לצד קהילות מוסלמיות. בחינת תולדות המוסלמים מעלה כי ההיסטוריה
שלהם מלאה אלימות ולא בכדי אמר יעקב לעשיו "על חרבך תחיה". הכח משחק תפקיד חשוב
ביותר בתרבות, במשפחה, ובחברה בכללותה.
מטרת עבודה זו הוא לסקור את נושא הילדים המוכים והתאוריות לגביהם. תכליתה היא לראות
מהן הסיבות אשר יוצרות את ההבדלים בין העדות ומשמעותן. השאלה היא למה? מדוע עדות אלו
שונות מעדות אחרות ומדוע אנו שומעים חדשות לבקרים על התעללויות בילדים.
העבודה תסתמך על הספרות והמחקרים בנושא.
1.הירש מלכה, עצמאות אצל בנים ובנות ממעמדות חברתיים כלכליים שונים כפונקציה של מספר גישות והורים, אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן, 1979.
2.סימון א., "בעיות אבות ובנים אצל ילדי עולים מארצות האסלאם", מגמות, 1957, 1.
3.צידון עטרה, השפעת המוצא האתני של התוקפן ושל הקורבן על עוצמת התוקפנות באתני שוויון ובתנאי יתרון, אוניברסיטת בר אילן, 1985.
4.צימרין ח., התערבות מכוונת למניעת פגיעה בילדים ע"י אימהותיהם, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה, האוניברסיטה העיברית, 1987.
5.צימרין חניתה, ילדים מוכים, תל אביב, צ'ריקובר, 1985.
6.צימרין חניתה, "תפקיד השעיר לעזאזל במשפחה וקבוצות מיעוט בארגונים חברתיים", בתוך, ממשבר לסיכוי, ת"א, מרץ 1992.
7.קפלן חנה, התלמיד הבעייתי בעיני המורה- השפעת המוצא העדתי של התלמיד ושל המורה על הסיבות המיוחדות לבעיה, אוניברסיטת בר אילן, 1985.
8.רומי שלמה, הקשר בין מוקד שליטה ותוקפנות בילדים מבוססים וילדים טעוני טיפול, אוניברסיטת בר-אילן, תשל"ט.
1.MUSSEN P.H.,CHILD DEVELOPMENT AND PERSONALITY, NEW YORK, 1984, PP. 228-230.
סוציאלית · תוקפנות · הורים · מכים · מוכים · ילדים · עבודה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אתניות ואלימות כלפי ילדים (הצעת מחקר)", סמינריון אודות "אתניות ואלימות כלפי ילדים (הצעת מחקר)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.