היישום אינו מחובר לאינטרנט

דת ומדינה - היבטים פילוסופיים: חינוך לחרדים או חינוך חרדי

עבודה מס' 068364

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ע"פ תורת הצדק הליבראלית של שקלר ושל גלסטון יהא זה צודק כי מדינת-ישראל תכריח את הציבור החרדי, ללמד את מקצוע האזרחות.

6,299 מילים ,11 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

מגילת העצמאות מגדירה את מדינת ישראל כמדינה יהודית ונותנת ביטוי לעקרונות הדמוקרטיה. אמנם, המושג דמוקרטיה איננו מוזכר במגילה מפורשות, אך יש בה אמירה מפורשת בדבר העקרונות של משטר דמוקרטי. ההדגשה בדבר מהותה ואופייה של מדינת ישראל מצויה גם בחוקי-יסוד הדנים בכבוד האדם וחירותו ובחופש העיסוק (חידושם טמון בסעיף המטרה המעגן ערכים יהודיים ודמוקרטיים).

במדינת ישראל שוררים חילוקי-דעות על משמעות המונח מדינה יהודית, ולצורך שאלת-המחקר בחרתי במשמעות במובנה הדתי המובהק (חרדיות - מערכת אמונות, ערכים וציוויים - תפיסה של טוב; השקפת עולם, דרך חיים). כמו-כן, באשר למשמעות המונח מדינה דמוקרטית, כוונתי לדמוקרטיה ליברלית מערבית (חובה לציין כי לדמוקרטיה ולהשקפה ליברלית פנים רבות ושונות - כתוצאה מכך ומקוצר היריעה, אבחר שני הוגים המתארים השקפה ליברלית שונה במהותה ואנסה לתת מענה לשאלת-המחקר (תובא להלן) דרך השקפתם, הרואה בדת תפיסת טוב אחת המתחרה עם תפיסות טוב אחרות, במסגרת הפלורליזם של תפיסות הטוב, האופייני לחברתנו המודרנית.

בחרתי להתמקד בתחום החינוך, בנוגע למקצוע אזרחות - וכיוצא בסך-הדברים, נשאלת השאלה האם מדינת-ישראל רשאית לדרוש מהחינוך החרדי שילמד את המקצוע אזרחות ? יהיו מקורות המימון של החינוך אשר יהיו, השאלה היא האם זה צודק שמדינת-ישראל תכפה על החינוך החרדי ללמד את המקצוע אזרחות ?

שאלת המחקר:
ע"פ תורת צדק ליבראלית של:
1. ג'ודית שקלר - מחברת המאמר "ליבראליזם מתוך פחד".
2. וויליאם גלסטון - מחבר המאמר "חינוך אזרחי במדינה ליבראלית".

האם יהא זה צודק כי מדינת-ישראל תכריח את הציבור החרדי, ללמד את מקצוע האזרחות ולחנך לעקרונות שעל- פיהם מצופה מאזרח ישראלי לנהוג, בתוך מסגרת החינוך שלהם ?

תוכן עניינים:
פרק א': הקדמה והתמקדות על שאלת-המחקר בתוספת הבהרתה
פרק ב': ג'ודית שקלר, עיקר המאמר "ליבראליזם מתוך פחד"
פרק ג': וויליאם גלסטון, עיקר המאמר "חינוך אזרחי במדינה ליבראלית"
פרק ד': מענה לשאלת המחקר
פרק ה': אחרית דבר
רשימת מקורות (ביבליוגרפיה)

קטע מהעבודה:

שקלר מתעקשת כי ליבראליזם מיוחס לדוקטרינה פוליטית ולא לדרך חיים מסוימת - לליבראליזם יש מטרה אחת גרידא; להבטיח את התנאים הפוליטיים הנחוצים לקיום של חירות אישית - רצוי כי כל מבוגר יהא רשאי לבצע החלטות אפקטיביות רבות ללא פחד או טובת-הנאה, בקשר להיבטים רבים של חייו, באופן הרמוני עם החירות האישית של כל מבוגר אחר - אמונה זו, גורסת שקלר, הינה המשמעות המקורית של ליבראליזם, משום שהפחד וטובת-הנאה, שתמיד מנעו את החירות, נוצרו ע"י ממשלות (פורמאליות ולא פורמאליות).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דת ומדינה - היבטים פילוסופיים: חינוך לחרדים או חינוך חרדי", סמינריון אודות "דת ומדינה - היבטים פילוסופיים: חינוך לחרדים או חינוך חרדי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.