היישום אינו מחובר לאינטרנט

אמהות חד הוריות

עבודה מס' 067457

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מעמדן הכלכלי והתעסוקתי של אמהות חד הוריות לפני שנת 2003 ואחריה.

5,903 מילים ,20 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

משפחה חד-הורית היא משפחה שבה יש, בנוסף לילד אחד לפחות, רק הורה אחד (ולא שניים). משפחה חד-הורית נוצרת בדיעבד עקב גירושים, פרידה או התאלמנות או שנוצרת מלכתחילה כאשר ילד נולד, מאומץ או נמסר בעקבות פונדקאות להורה יחיד (שאינו נשוי או מתגורר עם ידוע בציבור). במרבית המקרים, במשפחה חד-הורית ישנם אם וילדיה, ורק במיעוט של המקרים משפחה חד-הורית מורכבת מאב וילדיו.
העומדת בראש משפחה חד-הורית קרויה בדרך כלל "אם חד-הורית", אך יש המעדיפים את הכינוי "אם יחידנית" (ובאופן דומה, אך, מטבע הדברים, נדיר יותר: "אב יחידני"). התייחסות למצב זה בלי להתייחס למינו של ההורה ניתנת בביטוי "הורה יחיד".
על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2005 היו בישראל 93 אלף משפחות חד-הוריות עם ילדים עד גיל 17. 91% מההורים היחידים היו אמהות. התפלגות המשפחות החד-הוריות לפי הגורם להיווצרותן: 59% גרושות/גרושים, 13% אלמנות/אלמנים, 13% רווקות/ רווקים, 15% חיים בנפרד. משפחות שבהן הורה יחיד עם ילדים עד גיל 17 הן בישראל 5.7% מכלל המשפחות(1).
באחדים מחוקי מדינת ישראל ניתנות הקלות והטבות למשפחה חד-הורית, מתוך הכרה בקושי לקיים משפחה כזו יחסית לקיומה של משפחה רגילה.
המדיניות הציבורית בסוגיית המשפחות החד הוריות התגבשה בשני העשורים האחרונים, במקביל לגידול בשכיחותן של משפחות אלה. המאמצים לסייע למשפחות חד הוריות לא לוותה במאמץ ציבורי לשפר את יכולת הקיום שלהן באמצעות שינוי מערכת השכר בישראל, אלא התמקדו בניצול האפשרויות הגלומות ברשת הביטחון הסוציאלי. רשת ביטחון זו אכן העניקה בשנות ה-90 סיוע נדיב למשפחות החד הוריות, אלא שנדיבות זו החזיקה מעמד עשור אחד בלבד. ובתקציב המדינה לשנת 2003 כולל פגיעות חמורות בסיוע למשפחות החד הוריות, המאיימות לערער את יכולת הקיום שלהן(2).
תקציב המדינה לשנת 2003 כולל שלוש פגיעות בסיוע הניתן לאימהות חד הוריות: קיצוץ בגובה הבטחת הכנסה, קיצוץ בחלק השכר שאינו מובא בחשבון בעת חישוב הכנסת משפחה וביטול הטבות הנלוות למקבלי הבטחת הכנסה- הנחות בארנונה, בדמי בריאות ובתחבורה ציבורית,פטור מאגרת טלויזיה(3).

עבודתי תתמקד בשינויים החברתיים שחלו והשלכותיהם, תוך התייחסות לתמורות שחלו ביחס הבטחון הסוציאלי לאמהות החד-הוריות, אם מבחינת הכרה ואם מבחינת סיוע לקיום העצמאי הבא לידי ביטוי בקצבאות, בשירותים סוציאליים, ובהטבות שונות.

תוכן עניינים:
מבוא
סקירה כללית על משפחות חד הוריות
חוק משפחות חד הוריות
הבטחת הכנסה
זכויותיהן של אמהות חד הוריות לפני רפורמה שנת 2003
חוק ההסדרים
רפורמה שנת 2003
מעמדן התעסוקתי של אמהות חד הוריות לאחר רפורמה שנת 2003
מלכודת העוני
תוכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בישראל נרשמה בשלושת העשורים האחרונים עלייה ניכרת בשיעור המשפחות החד-הוריות: מכ-4% בשנות ה-70 ל-8.6% ב-1995 ול-9.9% ב-2001.
על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2001 היו 95,100 משפחות חד-הוריות בישראל אשר גיל הילד/ה הצעיר/ה בהן היה מתחת לגיל 18. בראשן של רוב המשפחות החד-הוריות בישראל עומדות נשים: בשנת 2001 בראש 90.7% מהמשפחות החד-הוריות שבהן הילד/ה הצעיר/ה ביותר היה מתחת לגיל 18 עמדה אישה(4).
לפי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2006 היו 100 אלף משפחות חד הוריות עם ילדים עד גיל 17 ובהן כ-170 אלף ילדים (עד גיל 17),6% מכלל המשפחות. המספר הממוצע של ילדים עד גיל 17 במשפחות חד הוריות הנו 1.7 בהשוואה ל-2.4 במשפחות עם שני הורים.

תגים:

ביטחון · סוציאלי · קצבאות · חד- · הוריות · אמהות · הורה · יחיד · משפחה · רווחה · תעסוקה · עוני · נשים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אמהות חד הוריות", סמינריון אודות "אמהות חד הוריות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.