היישום אינו מחובר לאינטרנט

ישראל - דמוקרטיה מתגוננת מול הזכות להיבחר

עבודה מס' 067432

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה של שלושה מקרי בוחן.

8,204 מילים ,12 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

בעבודתי בחרתי לחקור את הדילמה הקשה שבה מצויה ישראל מאז ומתמיד: הרצון מצד אחד לשמור על יסודות משטר דמוקרטיים ורצון ליצור תרבות דמוקרטית אך מצד שני ישנו הצורך הקיים לשמור על בטחונה הלאומי של המדינה וזהותה.
לעיתים קיימת סתירה בין שני צרכים אלה וזאת כאשר לעיתים כתוצאה מעקרונות הדמוקרטיה עלול להיגרם איום על בטחונה של המדינה או על אופייה היהודי של המדינה או אפילו אופייה הדמוקרטי. למשל, כאשר קבוצה המייצגת מגזר בישראל המעוניינת להתאגד ולהיבחר בזכות החוק הדמוקרטי המאפשר זאת מעוניינת לערער על יסודותיה של המדינה ובכך בעצם מאיימת על בטחונה הלאומי.
במקרה כזה כאשר קבוצה מצד אחד מעוניינת בשם הדמוקרטיה להיבחר אך מצד שני מאיימת על אופייה היהודי או הדמוקרטי של ישראל ישנו החשש מעצם ערעור על קיומה של המדינה נכנסים לתמונה מוסדותיה החוקתיים והשופטים של ישראל לפעולה כדי לבדוק כיצד מתמודדים עם קבוצות אלו.
כאן בעצם פועלת ישראל כדמוקרטיה מתגוננת, כלומר מצד אחד רוצה לשמור על האופי הדמוקרטי שלה, אך מצד שני רוצה לבדוק כיצד לפעול נגד קבוצות אשר בזכות אותה דמוקרטיה בעצם מאיימות על אופייה הדמוקרטי והיהודי של ישראל ומאיימות על בטחונה הלאומי של ישראל הנשען בין היתר גם על שני עקרונות אלו.
בעבודה זו אבדוק כיצד פועלת ישראל במצבים שבהם היא נדרשת לפעול כדמוקרטיה מתגוננת.
שאלת המחקר שאותה אבחן הנה: באיזו מידה נשמרת בישראל הזכות להיבחר לנוכח תפיסה של איום ביטחוני.
על שאלה זו אנסה לענות באמצעות ניתוח של שלושה מקרים המציגים דוגמאות לבעיה זו.
המקרה הראשון הוא ניסיונה של תנועת אל א'רד (1964) להתאגד ומאוחר יותר (1965) להיבחר לכנסת תחת השם "הרשימה הסוציאליסטית".
המקרה השני הוא ניסיונה של תנועת כהנא להיבחר לכנסת ( 1981, 1984, 1988) והתערבות בג"ץ בעניינה ושינויי החקיקה שערכה הכנסת בעקבות כך.
המקרה השלישי הוא בגץ איזקסון (1996) כנגד רשם המפלגות והתנועה הערבית לשינוי.

באמצעות בחינת שלושת המקרים אנסה לענות על השאלה כיצד מצליחה ישראל או יותר נכון באיזו מידה היא עושה זאת להלך בין שני הקטבים- מצד אחד הרצון לשמור על יסודות דמוקרטים עד כמה שניתן, אך מצד שני הצורך המתמשך של ישראל להגן על בטחונה גם כאשר זה בא במחיר של פגיעה בחופש הדמוקרטי.

1.2 מתודולוגיה - שיטת המחקר

את מקרי הבוחן אנתח בעזרת ניתוח תוכן איכותי של פסקי הדין, כלומר ניתוח הטקסטים, הלשון בה השתמשו השופטים בפסקי הדין והדרך בה הכריעו השופטים והנימוקים בהם השתמשו בהכרעתם לגבי כל אחד מהמקרים בהם נאלצו להכריע.
מתוך שלושת מקרי הבוחן אנסה לגזור מסקנה בנוגע לשאלה באיזו מידה נשמרת בישראל הזכות להיבחר לנוכח התפיסה של איום ביטחוני.
כאשר אנתח את פסקי הדין וההנמקות של השופטים אנסה לקבוע האם ישנה עקביות בין ההחלטות והאם ישנו קו מנחה אשר לפיו נוהגים לקבוע את גבולות הזכות להיבחר אל מול הצורך לשמור על ביטחונה של ישראל.

תוכן עניינים:
1. מבוא ושיטת המחקר
1.1 מבוא
1.2 שיטת המחקר
2. תשתית תיאורטית
3. רקע היסטורי - הביטחון הלאומי בישראל
4. מקרי בוחן
4.1 תנועת אל ארד (1964)
4.2 כהנא (1988, 1984, 1981)
4.3 בג"צ מירון איזקסון
5.ניתוח הממצאים
6. סיכום ומסקנות
7. רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

הדמוקרטיה הליברלית כפי שטוען סטנלי פיש (1994) הנה "מחויבת בבת אחת לתת להשקפות עולם מתחרות גישה לזירת ההידברות שלה ולאסור על כל אחת מהן לטעון כי היא עליונה על השאר, אלא כמובן אם היא הצליחה להוכיח כי היא תואמת את עקרונות ההיגיון כולם. השאלה היא כמובן אינה אם ראוי שהדמוקרטיה תתגונן מפני כוחות העולים עליה לכלותה, אלא באיזה אופן ראוי שתעשה זאת.
כמובן שבמשטר אשר יש עליו איומים בטחונים בנוסף על האיומים מבחוץ גם איומים רבים מבית שבה הסוגיה של דמוקרטיה מתגוננת ועולה על הפרק לעיתים קרובות יותר מאשר במשטרים דמוקרטיים שבה האיומים מבית על המשטר מועטים.

תגים:

משטר · ממשל פוליטיקה · ישראל · בחירות · מפלגות · כהנא · איזקסון · דמוקרטיה מתחסנת

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ישראל - דמוקרטיה מתגוננת מול הזכות להיבחר", סמינריון אודות "ישראל - דמוקרטיה מתגוננת מול הזכות להיבחר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.