היישום אינו מחובר לאינטרנט

נשק הנפט בשימוש ערב הסעודית

עבודה מס' 067052

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השימוש של ערב הסעודית בנפט כנשק פוליטי בהקשר לסכסוך הישראלי ערבי בין השנים 1967 -1974.

7,120 מילים ,7 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

אין לערב הסעודית אח ורע באשר לעושר העצום ולפעילות הכלכלית, שבאו בעקבות תעשיית הנפט. בהיבט זה מהווה ערב הסעודית כר מחקר מעניין ביותר, הן באשר לתגובותיה בהקמת תשתית טכנולוגית, הן באשר להסתגלות החברה שלה להרגלי חיים חדשים, הן באשר לשינויים הפוליטיים הפנימיים והן באשר למעמד המדיני הבינלאומי שרכשה.
ערב הסעודית ידעה לתרגם את הנפט ממשאב כלכלי למשאב פוליטי, באמצעותו קנתה לעצמה מעמד חדש בעולם הערבי והשפעה רחבה בעולם כולו. סעודיה גייסה את הנפט כאמצעי להשגת מטרות מדיניות בסכסוך ישראל ערב. ניסיון להשתמש בנפט כנשק פוליטי התבצע על ידי ערב הסעודית, יחד עם שאר המדינות מפיקות הנפט, מקום מדינת ישראל, בשנת 1948, ועד היום. לעיתים הצליחו המדינות, וסעודיה בראשן, להשיג את מטרותיהן הפוליטיות ולעיתים נחלו אכזבות.
עניינה של עבודה זאת הוא בבחינת השימוש שעשתה ערב הסעודית בנשק הנפט בהקשר לסכסוך הישראלי ערבי בין השנים 1967-1974. בתקופה המדוברת היו שני משברים אלימים בין ישראל ומדינות ערב: מלחמת יוני 1967 ומלחמת אוקטובר 1973. בשתי המלחמות גייסו מדינות הנפט בכלל וסעודיה בפרט, את הנפט כאמצעי לחימה להשגת מטרות מדיניות, שיתמכו באינטרסים הערביים בסכסוך עם ישראל.
השימוש שנעשה בנשק הנפט בשנת 1967 הוא שונה בתכליתו ובתוצאותיו מהשימוש שנעשה בנשק הנפט בשנת 1973. בחינת התהליכים ההיסטוריים של שני המשברים חושפת את השינוי שעברה ערב הסעודית כתוצאה מ"בום הנפט". היא שינתה את מעמדה בפוליטיקה הערבית והפכה לגורם משפיע בדיפלומטיה הבינלאומית. היא הפכה מעורבת יותר בסכסוך הישראלי ערבי והתחייבה לאינטרס הפלשתיני. יחסיה הדיפלומטיים עם ארצות הברית עברו זעזועים והשפיעו על קבלת ההחלטות של מנהיגיה.
תהליכים אלו יבחנו בשלושה פרקים. הפרק הראשון יוקדש לרקע ובו יסקרו משק הנפט הסעודי, הפוליטיקה הבינערבית, הקשר של סעודיה לסכסוך הישראלי ערבי והיחסים בין סעודיה וארצות הברית. בפרק השני ייבדק השימוש של ערב הסעודית בנשק הנפט במלחמת יוני 1967, כישלונו, הסיבות לכישלון וההשלכות שנבעו ממנו. בפרק השלישי ייבדק השימוש של ערב הסעודית בנשק הנפט במלחמת אוקטובר 1973: התנאים שאפשרו את אמברגו הנפט, מאפייניו, תוצאותיו וההשפעות שלו. בסיכום יובאו המסקנות.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון - פרק רקע
א. משק הנפט הסעודי
ב. נפט והמערכת הבינערבית
ג. ערב הסעודית והסכסוך הישראלי ערבי
ד. ערב הסעודית ויחסיה עם ארצות הברית
פרק שני - מלחמת יוני 1967
א. השימוש בנשק הנפט במלחמת ישראל ערב ביוני 1967
ב. הסיבות הכלכליות והפוליטיות לכישלון נשק הנפט
ג. השלכות על אסטרטגיות נפט ופוליטיקה ערבית
פרק שלישי - מלחמת אוקטובר 1973
א. התנאים הכלכליים והפוליטיים שאפשרו את אמברגו הנפט
ב. השימוש בנפט כנשק פוליטי במלחמת ישראל ערב באוקטובר 1973
ג. תוצאות אסטרטגיות וכלכליות
ד. השלכות על הפוליטיקה הערבית והבינלאומית
סיכום
נספחים:
1. מפיקות הנפט הראשיות במזרח התיכון - תפוקת נפט גולמי באחוזים בשנת 1970
2. ייצור שנתי של נפט גולמי בערב הסעודית בין 1966-1970 (במיליוני חביות)
3. ייצור חודשי של נפט גולמי בערב הסעודית בינואר ועד אוקטובר בשנת 1967 (במיליוני טון)
4. מחיר מכירה, עלות ורווח ממשלתי לנפט מאוקטובר 1973 ועד ינואר 1974 (בדולרים)
5. חלקו של הנפט הערבי בצריכה וביבוא בארצות הברית בין השנים 1967-1977(באחוזים
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

משנות ה- 20 ועד לשנות ה- 70 היה שוק הנפט העולמי בשליטתה של קבוצה קטנה של חברות רב לאומיות שנודעו בשם "שבע האחיות"(1). החיפוש וההפקה של נפט במדינות ערב התבצע באופן עצמאי על ידי חברות אלו וכך גם בערב הסעודית. במאי 1933 העניק אבן סעוד, מקימה של הממלכה הסעודית, את הזיכיון לחיפוש נפט לחברת הנפט "סטנדרד מקליפורניה", ששמה שונה בהמשך ל"חברת הנפט הערבית - אמריקנית" (עראמק"ו - ARAMCO - Arabian American Oil Company). במרץ 1938 התגלה לראשונה נפט בכמויות מסחריות בערב הסעודית, בדמאם. אבן סעוד חתם על הארכת הזיכיון לחברה האמריקאית וקיבל עבורו תשלום(2). בשלב זה, היו חברות הנפט פרטיות, והקשר עם הממשלה הסעודית היה בצורה של תשלום "שכירות" עבור אזורים לחיפוש והפקה של נפט.

תגים:

סעודיה · נפט · מזרח · תיכון · מלחמת · יום · כיפור · מלחמת · ששת · הימים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נשק הנפט בשימוש ערב הסעודית", סמינריון אודות "נשק הנפט בשימוש ערב הסעודית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.