היישום אינו מחובר לאינטרנט

חופש הדת וחופש מדת במדינת ישראל

עבודה מס' 066768

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: פגיעה ברגשות הדתיים בחקיקה - מה יחשב כפגיעה בחופש הדת?

7,305 מילים ,24 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

המסורת ההלכתית של היהדות האורתודוקסית, שהיא נחלתם של רוב היהודים הדתיים בישראל, לא הייתה בנויה להתמודדות ישירה עם המציאות החדשה של מדינה יהודית מודרנית בעלת אופי חילוני. בעיית היחס בין שלטון ריבוני יהודי לבין הדת היהודית נידונה, על ידי הרבנים המעטים יחסית שנגעו בה, בצורה עיונית ומופשטת. במשך דורות רבים הייתה דאגתה העיקרית של ההלכה לשמור על קיום החברה היהודית בסביבה נכרית עוינת. לנוכח המציאות הממושכת של חיים בגולה, אין להתפלא שהסוגייה ההלכתית של מדינה יהודית עצמאית נדחתה לקרן הזווית. יתרה מזו, העיון בעקרונות המנחים את כינונה של הריבונות ואת חלוקתה הפנימית לא נגע במציאות היסטורית ממשית: המדינה היהודית של העבר הרחוק נהפכה מזמן לזיכרון בעל תוכן אידאלי, והמדינה של העתיד - לתקווה משיחית בעלת אופי אידאלי לא פחות. על כל פנים, איש מבין חכמי ישראל לא שיווה לנגד עיניו מציאות של דמוקרטיה מערבית פלורליסטית, הדוגלת בעקרונות של חופש דת וחופש מדת.(http://www.daat.ac.il/daat/EZRACHUT/dat/yahasey-2.htm)

שאלת מחקר: פגיעה ברגשות הדתיים בחקיקה - מה יחשב כפגיעה בחופש הדת?
מענה על השאלה הנ"ל יעשה תוך שימת דגש על היבטים הבאים:
הגדרת מושגים
משמעויות למושג נורמה דתית
פגיעה ברגשות הדתיים בחקיקה
חופש הדת וחופש מדת בפסיקה הישראלית
האם ראוי להכריע

תוכן עניינים:
1. מבוא - מעבר ממדינת יהדות אורתודוקסית למדינה בעלת אופי חילוני
2. שאלת מחקר
א. הגדרת מושגים
ב. משמעויות למושג נורמה דתית
ג. פגיעה ברגשות הדתיים בחקיקה
ד. חופש הדת וחופש מדת בפסיקה הישראלית
ה. האם ראוי להכריע בשאלה
3. חופש הדת וחופש מדת - ישראל והעולם
4. דיון ומסקנות: פגיעה ברגשות הדתיים - האם ישנה?
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

פגיעה ברגשות הדתיים של אדם היא "הסבת הרגשה רעה, מעין כאב נפש, על רקע דתי"(5). במאמרו מסביר פרופ' אסא כי ביטוי "פגיעה ברגשותיו של הציבור הדתי, מתפרש כמו הביטוי "פגיעה ברגשותיו של אדם דתי אופייני. אותו אדם אינו אדם יחיד ומיוחד, אלא מי שכמוהו כרבים אחרים באותו ציבור, בכל הנוגע לרגשותיו הדתיים. במוקד הפגיעה, אותה הרגשה לא רצויה, מעין כאב נפשי על רקע דתי, עומדת טענה עובדתית בדבר תופעה כזו או אחרת בהתנהגותם של יהודים שאינם דתיים. שעה שטענה עובדתית זו מופיעה בתודעתו של אדם דתי אופייני, כטענה אמיתית נוצרת בו הרגשה רעה, בדומה להרגשת כאב, והוא "הנפגע". יש הרואים בהגנה על רגשות דתיים חלק מהשמירה על חופש הדת. ואמנם, חוק העונשין מגדיר כעבירה פלילית מקרים של פגיעה ברגשות דתיים. דוגמה למקרה בו נפסל מחזה בשל הפרת סעיף זה ניתן למצוא בבג"צ קינן(6) .

תגים:

חופש הדת · דת ומדינה · רגשות ויהדות · חילוני ודתי · חברה יהודית · שסע

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חופש הדת וחופש מדת במדינת ישראל", סמינריון אודות "חופש הדת וחופש מדת במדינת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.