היישום אינו מחובר לאינטרנט

קונפליקטים בין בית המשפט העליון לאורתודוכסיה ולדת

עבודה מס' 061243

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הקונפליקטים בנושאים נישואין, תפילה בכותל ומועצות מקומיות.

11,326 מילים ,10 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

במהלך הסמינר אברר את שאלת יחסו של בית המשפט לקונפליקטים בין הממסד האורתודוכסי לבין הציבור שאינו משתייך לממסד זה. באומרי "הממסד האורתודוכסי" כוונתי למוסדות השונים בהם הזרם האורתודוכסי נותן את הטון, והכוונה היא לא רק לבית הדין הרבני אלא אף למשרד הפנים. בחרתי בנושא זה בשל העניין שאני מוצאת במערכת המשפטית ובקשר של מערכת זו ליתר רשויות השלטון, ובשל נגישותי למאגרי מידע משפטיים (פסקי דין וחוקים). זירת האירוע בה בחרתי - "בית המשפט" - כוללת את בית המשפט העליון. אתמקד במספר בעיות בהן עסק ועוסק בית המשפט: תפילה בכותל, נישואין וגירושין ומינוי נשים למועצות המקומיות.
בפרק הראשון, "דת וחוק במדינת ישראל - סקירה חוקית וחוקתית", אסקור בקצרה את כלי השפיטה המרכזי ביותר, אותו הביאה הרשות המחוקקת לשימוש בית המשפט - חוקים, חוקי יסוד, תקנות ועוד. יש לזכור כי החוק הינו התשתית לפיה על בית המשפט לפסוק. אומנם יש גישות מרחיבות ומצמצמות לגבי הפרשנות שבית המשפט יכול לתת לחוקים, אך יש לזכור שבית המשפט צריך לפסוק בהתאם לחוקים, והוא אינו יכול לפסוק יש מאין. הפרק הראשון מהווה את הבסיס החוקתי והתחוקתי לשלושת הפרקים שיבואו אחר כך. אין המדובר ברקע היסטורי, אם כי
הבאתי מעט רקע, אלא בסקירה יבשה של החוקים.
בשלושת הפרקים העוסקים בפסקי דין אביא בתחילת הפרק את תמצית פסק הדין, ולאחר מכן ניתוח עצמאי וקצר של גישת בית המשפט ליחסים בין זרמים שונים ביהדות וליחס בין אורתודוכסיות לחילוניות.
בפרק השני, "תפילה בכותל", אביא שני פסקי דין (בג"צ 4535/97 ובג"צ 257)./89
הסתפקתי בשני פסקי דין בשל התעמקותם של פסקי הדין בנושא התפילה בכותל והאסמכתאות הרבות המצויינות בהם.
בפרק השלישי, "נישואין וגירושין", אביא שלושה פסקי דין (ע"א 450/70, בג"צ 693/91 ובג"צ 693/91) העוסקים ביחסים שבין בעל ואשה, וביניהם פסק דין העוסק במעמדה של ידועה בציבור.
בפרק הרביעי, "מועצות מקומיות" אביא שני פסקי דין (בג"צ 153/87 ובג"צ 698/197) מעמיקים ורחבי יריעה הנוגעים להפליית נשים במינוי למועצות המקומיות.
בפרק הסיכום אציג את הכלים המרכזיים העומדים לרשותו של בית המשפט בהם נתקלתי בפסקי הדין השונים. תוך כדי סקירת הכלים אשווה בין פסקי הדין מבחינת השימוש שעושה בהם בית המשפט בכלים השונים.

תוכן העניינים:
מבוא
1. דת וחוק במדינת ישראל - סקירה חוקית וחוקתית
א. תפילה בכותל
ב. נישואין
ג. המועצות הדתיות
2. תפילה בכותל
3. נישואין וגירושין
4. מועצות מקומיות
סיכום
ביבליוגרפיה (2)
פס"ד (8)

מקורות:

בן דור ענת, "דת ומדינה בישראל - סקירה משפטית", מתוך: דת ומדינה בישראל 1994-1995, ירושלים, המרכז לפלורליזם יהודי התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, 1996, עמ' 57-79.
שגב זמירה, "תעלומת הרשימה השחורה", מתוך: דת ומדינה בישראל 1994-1995, ירושלים, המרכז לפלורליזם יהודי התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, 1996, עמ' 206-207.

תגים:

אורתודוכסיה · דת ומדינה הכותל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קונפליקטים בין בית המשפט העליון לאורתודוכסיה ולדת", סמינריון אודות "קונפליקטים בין בית המשפט העליון לאורתודוכסיה ולדת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.