היישום אינו מחובר לאינטרנט

מדיניות הפנים והחוץ של המלך חוסיין 1999 - 1993

עבודה מס' 061070

מחיר: 470.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מדיניות הפנים של המלך כמלך ליברלי יחיד בין כל שליטי ארצות ערב ויחסיו עם ארצות ערב, המערב, הפלשתינים וישראל.

11,560 מילים ,13 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
רקע
מדיניות הפנים של חוסיין בירדן
יחסיו של חוסיין עם מדינות ערב
יחסיו של חוסיין עם מדינות המערב
יחסיו של חוסיין עם הפלשתינים
יחסיו של חוסיין עם ישראל
ירדן ישראל - הסכם השלום
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
חוסיין בן טלאל היה מלך ירדן מאז 1953, היה בן 18 כשעלה למלוכה ושימש מלך במשך 46 שנים במדינה של ערב רב (פלסטינים, ירדנים, צ'צנים, צירקסים, בדווים ונוצרים). הוא היה אחד השליטים היציבים במזרח התיכון (הישג כשלעצמו) חרף כל התהפוכות שידע האזור.
שנות שלטונו הראשונות היו ימי משבר אך הוא הצליח להתגבר עליהם בתבונה ובחכמה. ארבע שנים היה עליו לרכוש ניסיון כאשר נאלץ בהם לתפקד לא על פי רצונו ודעותיו. לאחר מכן החל חוסיין לפעול על פי דרכו ודעותיו.
שנות שלטונו היו מלאי אירועים בהם היה צריך לתמרן בכמה חזיתות: הפנים, החוץ, מדינות ערב, ישראל, הפלשתינים. תבונתו וחכמתו היו לו לעזר במשימתו זו ולמרות כמה ניסיונות התנקשות היה אהוב על עמו ומוערך ע"י סביבתו ובעולם כולו.
חוסיין המלך, למרות חינוכו במתכונת מערבית, ראה עצמו כערבי לכל דבר. כל חייו היתה הסולידריות הערבית בראש מעינו הן מבחינה אידיאולוגית והן מתוך חשש מסוים שלא להרגיז את מדינות הערביות. היתה בו בחוסיין מזיגה של תרבות מערבית עם מסורת ערבית. עירוב זה הפך אותו לאישיות של מיזוג בין מערב למזרח, דבר שעזר לו ביחסיו עם העולם.
במדיניות הפנים אותה הנהיג הוא השכיל לשלב את תפקידיו וזכויותיו כמלך מצד אחד ומצד שני השתדל, ככל שהדבר התאפשר, להיות ליברל כלפי עמו. מלכותו לא היתה של רודן טוטליטרי קלאסי שלוותה באכזריות, דיכוי מסיבי אלא הוא השתדל "להתהלך בקרב עמו". הוא היה אדם נאמן למקורביו וידע לתת יחס הוגן לאלה שהיו לצידו בשעות קשות: כמו למשל ג'וק דלגליש, מפקד הטייסת הבריטית שהיה לצידו
בזמן רצח סבו, חוסיין תיגמל אותו והיה לידיו ומינה אותו למפקד חיל האוויר הירדני. הוא ידע להביע תודתו אפילו לממשלות ישראל כאשר התערבו לטובתו - 1958 כאשר נחלצה לעזרתו כנגד ניסיון ההתנקשות בחייו.1
באשר למדיניות החוץ הוא השתדל לשמור על קשר הן עם המערב (ארה"ב, אנגליה) והן עם המזרח (בריה"מ, הארצות הקומוניסטיות). מפאת אופיו המיוחד היה לו די קשה לתמרן דווקא עם מדינות ערב, בעלות האופי המוסלמי-שמרני שעד סוף שנות ה-70 קשה היה להזיזן ממקומן. גם כיום רבות ממדינות אלה עדיין דבקות בשמרניות שלהן כאשר החלוצות ההולכות עם הזרם היותר ליברלי הן מצרים וירדן.
בעבודה זו הנני מתרכז בכמה אספקטים לגבי המלך חוסיין: מדינות הפנים שלו בתוך ירדן כמלך ליברלי יחיד בין כל שליטי ארצות ערב, יחסו עם מדינות העולם שכה חשוב היה לו להיות "ביחסים טובים" עם כולם, התמרונים שהיה עליו לבצע ביחסיו עם מדינות ערב, יחסו עם ישראל ודמותו כמלך מיוחד וכריזמטי. עיקר ההתרכזות היא בשנים 1993 ועד 1999 - מות המלך, בהיותן השנים בעלות המשקל הרב ביותר, הן לירדן בפרט והן למזרח התיכון כולו ככלל.
ברצוני להעיר ולהביע מחאה כאחד על מעט החומר שנמצא בנושא זה. לא מצאתי כל ספר המתייחס לחוסיין ולאישיותו (למרות שמצאתי כאלה על סאדאם חוסיין, על הנשיא הסורי אסאד). את רוב החומר הוצאתי מעיתונים, מהאינטרנט, משיחות רדיו ומספרים העוסקים באופן כללי על המזה"ת או על ירדן.
---------------------------------------------------------------------------------
1. ביולי 1958 נודע למודיעין הישראלי על תכנית מצרית לרצוח את המלך. הודעה מוצפנת נשלחה אל חוסיין לגבי כוונה זו, באמצעות הבריטים. דבר שתרם רבות לאמון הולך וגובר של המלך בישראל, מצב שנמשך בחשאי ע"י ביקורים ושיחות, עד לחתימת הסכם השלום בין שתי הארצות.

מקורות:

אלטמן, י. (1981). ערכה: יעל חבר. דע - המזרח התיכון מרכז הסברה, הערך ירדן. שירות הפירסומים, מרכז הסברה, ירושלים.
אל-פלג, צ. (דצמבר 1977). ,תכנית הפדרציה של חוסיין: גורמים ותגובות", סקירות, מכון שילוח לחקר המזרח התיכון ואפריקה, אוניברסיטת תל-אביב
הטיס-רולף, ש. (1998). לקסיקון פוליטי של מדינת ישראל, מדורה חדשה ומעודכנת, כתר הוצאה לאור.
ז"ק, מ. (1996). חוסיין עושה שלום, הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן.
מלמן, י. דניאל רביב. (1987). שותפות עוינת: הקשרים הסודיים בין ישראל לירדן, מיתם - מהדורת ידיעות אחרונות, תל אביב.
ענברי, פ. (1994). בחרבות שבורות, הפלסטינים בתהליך השלום. משרד הביטחון- ההוצאה לאור משכל - ההוצאה לאור, מיסודה של ידיעות אחרונות וספרי חמד.
קליין, מ. (1988). דו-שיח ושברו, יחסי ירדן-אש"פ 1985-1988, היחידה ללימודי המזרח התיכון בן-ימינו, מכון דיוויס ליחסים בינלאומיים.
קליימן, א. (1986). דו קיום ללא שלום, ספריית מעריב.
קם, א. (עורך) (1974). חוסיין פותח במלחמה, מלחמת ששת הימים בעיני הירדנים, הוצאת "מערכות", צ.ה.ל, משרד הביטחון - הוצאה לאור
שיפטן, ד. (1984). יחסי ירדן-אש"פ - בשלב חדש, בעקבות מלחמת לבנון 1982-1984. יד טבנקין, מחברות מחקר י"ג - המכון לחקר כוח המגן.
שמעוני, י. (1988). לקסיקון פוליטי של העולם הערבי, בערך: חוסיין אבן (בן) טלאל. הוצאת כתר, ירושלים.
שמעוני י. לוין, א. (1971). לקסיקון פוליטי של המזרח התיכון במאה ה20- , בערך ירדן. מהדורת דבר.

תגים:

האשמית · מלוכה · ממלכה · פדרציה · פלסטינים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מדיניות הפנים והחוץ של המלך חוסיין 1999 - 1993", סמינריון אודות "מדיניות הפנים והחוץ של המלך חוסיין 1999 - 1993" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.