היישום אינו מחובר לאינטרנט

דפוסי ההצבעה בבחירות לכנסת ישראל במערכות הבחירות

עבודה מס' 060459

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דפוסי הצבעה ומגמות עתידיות בקרב ערביי ישראל: 1999, 1996, 1992

3,438 מילים ,7 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

תוכן עניינים
מבוא
ההצבעה הערבית בבחירות לכנסת ה- 13
ההצבעה הערבית בבחירות לכנסת ה- 14
ההצבעה הערבית בבחירות לכנסת ה- 15
סיכום
רשימת מקורות

מבוא
"הקול הערבי" הינו נושא שמדברים בו בכל פעם שמתקרבת מערכת בחירות. ההשערות וההנחות בדבר כוחו ויכולתו להוות לשון מאזניים מועלות לפני הבחירות ונשכחות אחר כך, כאשר מורכבת ממשלה שאיננה נזקקת לתמיכת המפלגות הערביות - או זוכה לתמיכת המפלגות הערביות מ"בחוץ", כלומר, מבלי לשתפן בקואליציה.
דוגמה לכך היה ניתן לראות מייד לאחר הבחירות לכנסת ה-13, שהתקיימו ביוני 1992, ומהתוצאות עלה כי הגוש של 56 מנדטים שקיבלו מפלגת העבודה ומר"צ תלוי לחלוטין בחמשת חברי הכנסת של חד"ש ומד"ע.
לעובדה זו נודעה משמעות מכריעה במהלך המשא ומתן הקואליציוני: לראשונה, נוהל משא ומתן ישיר בין מפלגת השלטון לבין מפלגות ערביות למרות שמד"ע, שרצתה להצטרף לקואליציה, וחד"ש שלא רצתה בכך, נשארו מחוץ לקואליציה שהרכיב רה"מ המנוח- רבין.
כלומר, משקלן של מפלגות אלו, השפעתן ויכולת המיקוח שלהן עלו.
מסיבה זו בחרתי את הבחירות לכנסת ה-13 (1992) כנקודה הראשונה מתוך 3 (אותן אסקור) ובעזרתן אנסה להצביע על מגמות מסוימות ולבחון האם מגמות אלו מצביעות על שינוי לטווח ארוך. הבחירות לכנסת ה-14 שנערכו במאי 1996 הן נקודת ההשוואה הבאה שבה אעסוק.

בעבודה זו לא אתייחס לחלוקה סקטוריאלית של ערביי ישראל, אלא אנסה להציג מגמות מרכזיות הכוללות את כל המגזרים והעדות ומשותפות להם. כמו כן, לא אעמיק בניתוח תוצאות הבחירות לראשות הממשלה והשלכותיהן, וזאת משום ששיטת הבחירות הישירה חדשה ועדיין לא נאספו די נתונים עליה.
אולם בטרם אפנה לניתוח תוצאות הבחירות, דפוסי ההצבעה והמגמות בקרב ערביי ישראל, חשוב לזכור כי משקלם של ערביי ישראל במוקדי קבלת ההחלטות החשובים במדינה - מועט.
אין לערביי ישראל כמעט ייצוג בדרגים הגבוהים של השירות הממשלתי, בוועדה המרכזת של ההסתדרות הכללית ובגופים הנבחרים של המפלגות הגדולות. למרות שקיימים תעשיינים ובעלי הון במגזר הערבי, אין הם חברים באיגודים מקצועיים של בעלי מלאכה וסוחרים. אין ערבים במנהל הבכיר של חברות העובדים ובחברות הממשלתיות.
כלומר, ערביי ישראל, למרות השתתפותם בבחירות והשפעתם על תוצאות הבחירות, נמצאים עדיין בסטטוס של "מיעוט בתוך מיעוט בתוך רוב".

ניתוח נתוני ההצבעה התבסס על ניתוח אישי בסיועו של יועצו (לשעבר) לעניני ערבים של רה"מ ושר הבטחון - יצחק רבין ז"ל, מר חיים קורן.

מקורות:

אוסצקי - לזר, שרה ואסעד גאנם. ההצבעה הערבית בבחירות לכנסת ה - 13. גבעת חביבה : המכון לחקר השלום, 1992.
אוסצקי - לזר, שרה ואסעד גאנם. ההצבעה הערבית בבחירות לכנסת ה - 14. גבעת חביבה : המכון לחקר השלום, 1996.
אוסצקי - לזר, שרה ואסעד גאנם. ההצבעה הערבית בבחירות לכנסת ה - 15. גבעת חביבה : המכון לחקר השלום, 1999.
רגב, אבנר. ערביי ישראל - סוגיות פוליטיות. ירושלים : מכון ירושלים לחקר ישראל, 1995.
רייטר, יצחק וראובן אהרני. עולמם הפוליטי של ערביי ישראל. רעננה : המרכז לחקר החברה הערבית בישראל (בית ברל), 1994.
רכס, אלי ותמר יגנס. הפוליטיקה הערבית בישראל על פרשת דרכים. [תל-אביב] : מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה - אוניברסיטת ת"א, 1995.

תגים:

בחירות · הצבעה · ישראל · כנסת · מפלגות · ערבים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דפוסי ההצבעה בבחירות לכנסת ישראל במערכות הבחירות", סמינריון אודות "דפוסי ההצבעה בבחירות לכנסת ישראל במערכות הבחירות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.