היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקצינים החופשיים במצרים, 1953 - 1936 - הקבוצה מאחורי המהפיכה

עבודה מס' 060091

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההיסטוריה של הנהגת "הקצינים החופשיים" בשלושה אופנים-רקע אישי, התגבשות הקבוצה ויחסיהם עם קבוצות\תנועות אחרות.

8,589 מילים ,32 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

ב- 19 ליולי 1952, במהלך מסיבת קוקטייל שנערכה באלכסנדרייה, הביעו כמה קציני צבא מצריים באוזני עמיתים מן השגרירות האמריקאית את רצונם להדיח את המלך. להפתעתם הרבה השיבו האמריקאים בדברי תמיכה.(1) באותו לילה, התארחו שני קצינים צעירים בביתו של גנרל מחמד נגיב.
עיתונאי אשר היה שם שאל אותם לפשר שתיקתם למול עלבונות המלך. אחד הקצינים ענה: "איננו מתכוונים לספוג עוד. יש לנו תוכניות"(2). בשעה 01:00 בלילה שבין ה 22 ל-23 פרץ הבטאליון הממונע מס. 1 בפיקודו של יוסוף צאדק את גדרות מפקדת המטה הכללי בעבסיה, קהיר. מיד לאחריו הסתערו חיילי גדוד 13 תחת פיקודו של סגן-אלוף אחמד שאווקי ולאחר קרב קצר בו נהרגו שני חיילים, כבשו את המתחם. סגן-אלוף עבד אל-חכים עאמר פרץ למשרדו של הרמטכ"ל חסין פאריד. הלה ירה שלוש יריות מאקדחו - ולא פגע באיש. הוא נתפס ונעצר יחד עם מרבית חברי המטה. באותו זמן כיתרו היחידות הממונעות של ח'אלד מחי אל-דין את השכונות בהם היו בסיסי צבא: עבסיה, כעובה, מאנשית אל-באקר והליופוליס. נמנעה כל כניסה ויציאה משכונות אלו. טנקים בפיקודו של חסין אל-שאפעי התפרסו בעיר בצמתים מרכזיים וחיילי חיל-רגלים נוספים כבשו בנייני מפתח בעיר. תחנות השידור, נמל התעופה ותחנת הרכבת נכבשו כולם ללא שפיכות דמים. בבסיס הצבא באל-עריש השתלטו חיילים בפיקודם של גמאל וסאלח סאלם על המפקדה. עד השעה 04:00 עבר השלטון במצרים מידי המלך פארוק לידי כת מצומצמת של קצינים.(3)

מספרם של סך כל הקצינים אשר היו חברים בכת אינו ברור. אנואר אל-סאדאת מונה למעלה מאלף חברים (דהיינו למעלה משליש הקצונה המצרית). לאקוטיר מעריך את מספרם בכ 250 ואילו ח'אלד מחי אל-דין - חבר בהנהגת הכת - מספר על כתשעים. גם עבד אל-נאצר אמר ב1962 - כי מתוך 300 הקצינים שהיו מתומכיהם, השתתפו בהפיכה לא יותר מתשעים.(4)

אולם לעומת ערפול המידע לגבי החברים בכת, הרי שהנהגתה ידועה במדויק. 12 קצינים בדרגות שאינן בכירות היו חברים בועדה המנהלת של כת "הקצינים החופשיים" בערב ההפיכה. היו אלה עבד אל-חכים עאמר, עבד אל-לטיף אל-בגדאדי, כמאל אל-דין חסין, חסן אבראהים, חאלד מחי אל- דין, זכריא מחי אל-דין, גמאל עבד אל-נאצר, אנואר אל-סאדאת, גמאל סאלם, סאלח סאלם, וחסין אל-שאפעי. לקבוצה זו הייתה השפעה רחבה ומעמיקה על ההסטוריה המצרית בפרט ועל המזרח התיכון בכלל. שניים מחבריה כיהנו כנשיאי מצרים במשך 28 שנים, עשרה מחבריה כיהנו במועצת הנשיאות כעשור לאחר ההפיכה ושלושה עוד עמדו בתפקידי מפתח בשנת 1980. ארבעה מהם עוד זכו למחות באוזני סאדאת על השלום עם ישראל"(5). ב- 1957 נשאל אחד האישים המרכזיים במצרים מיהם המחליטים בעניינים חשובים, והוא השיב: עבד אל-נאצר, בגדאדי, עאמר, זכריא מחי אל-דין, כמאל חסין אל-דין וחסין אל-שאפעי. אלה הם הנשיא וחמשת סגניו בשנת 1963, שלושה מהם היו
חברים כבר ב- 1940. (6)
---------------------------------------------------------------------------------
E. Beeri, Army Officers in Arab Politics and Society. (1969) , pp. 91-92 .1 (להלן: בארי).
2. R.St John, The Boss. (1960). Pp.112
3.J & L. Lacouture, Egypt in Transition. (1958), pp. 147-149 (להלן: לקוטיר).
ז.לקוטיר, נאצר ויורשיו. (תל-אביב), ע"ע 65-66. (להלן לקוטיר - נאצר).
4. כל המספרים מצוטטים ומרוכזים אצל:
בארי, "לתולדות הקצינים החופשיים במצרים". ע"ע 264 - 261 . (להלן: בארי - לתולדות).
ניתן להעריך כי אומדנו של סאדאת לגבי מספר החברים מקורו בגוזמא. די אם נזכור כי מספר העותקים שפורסמו של בטאון ה"קצינים החופשיים" לא עלה על 700 . שם. ע"ע .264
D.Hirst & I.Beeson, Sadat. (1981), pp. 321 .5 (להלן הירסט).
6. בארי - לתולדות. שם. ע"ע . 249 - 247

תוכן העניינים:
1. מבוא
תיחום והגדרות העבודה
התגבשותה של אווירה מהפכנית
2. המטען האישי
הרקע הסוציו-אקונומי
האקדמיה בעבסיה
היסטוריה של פעילות מחתרתית
3. החבירה יחד
4. קבוצה בין קבוצות
הקדמה
"האחים המוסלמים" - מגעים בין קבוצות חתרניות
"האחים המוסלמים" - מתמיכה לדיכוי
6. ביבליוגרפיה.
7. נספחים

תגים:

2591 · חופשיים · יולי · מהפיכה · מצריים · מצרים · פוליטיקה · קצינים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקצינים החופשיים במצרים, 1953 - 1936 - הקבוצה מאחורי המהפיכה", סמינריון אודות "הקצינים החופשיים במצרים, 1953 - 1936 - הקבוצה מאחורי המהפיכה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.