היישום אינו מחובר לאינטרנט

התיאולוגיה של עלי שריעתי

עבודה מס' 041265

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ההפיכה הדתית באיראן,חייו של שריעתי, הזרם האיסלאמי אליו הוא חותר, הויכוח שלו עם המרקסיזם, יחסו לאישה ואישים אליהם הוא מתייחס.

4,378 מילים ,5 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

ההפיכה הדתית שהתחוללה באירן ב-1977 היא תוצאה למאבקי כוח שהתחוללו בין השח לקבוצות אופוזיציוניות רבות. מאבק זה הוא תוצר למודרניזציה שהחלה לחדור אט אט לאירן כבר במחצית השניה של המאה ה-19 והגיעה לשיאה עם עלייתו לשלטון של מחמד רזא פהלווי לשלטון. ב-1963 הנהיג השאח "את המהפכה הלבנה. אחת המטרות של המהפכה הלבנה היתה לשים קץ למוקדי כוח מסורתיים, המתנגדים לרפורמה ולקידומה של אירן, ולחזק את מעמדו של מוסד השח".1 פעלו כאן שני גורמי יסוד והם הגורם החברתי והגורם הפוליטי. מבחינה חברתית השח ניסה להאיץ את המודרניזציה של המדינה, תוך "זריקת" המסורת והוא שכח שמדובר בבני אדם.
אנשים שהיו רגילים במשך מאות שנים לחשוב ולהתנהג בדרך מסויימת. אלה היו אנשים בחלקם דתיים ובחלקם מסורתיים שחיו חיים כפריים והנה עתה הם נדרשים לשכוח כל מה שהתחנכו עליו ולקבל על עצמם צורת חיים חדשה הם בעצם נדרשו לשפוך את המים עם התינוק. התוצאה היתה מתחים חברתיים ואישיים רבים שלא כולם יכלו לעמוד בהם, גם אם היו מוכנים לעבור לצורת חיים חדשה, נדרש להם אורך נשימה כדי שהמעבר יהיה הדרגתי. מי שבעצם חשש מכך, יותר מכל היו אנשי הדת, שהרי הם היו בעלי הכוח הפוליטי במדינה והנה עתה בעקבות שינויים חברתיים אלה, הם מרגישים עצמם מאויימים. השאלה שלהם היא בעצם שאלה של הישרדות מתוך שיקולים כה אקוטיים מבחינתם ידעו לסחוף איתם המונים עד כדי הפלת שלטונו של השח ואמנם "הגוש הדתי אסלמי הונהג על ידי נושאי המשרות הדתיות ונתמך על ידי חוגים מקרב המעמד הבינוני, הנמוך בערים, הכולל בעלי מלאכה, חנוונים וסוחרים קטנים (אנשי הבזר המסורתי), הכפריים, שזרמו העירה לחפש פרנסה ונקלעו למצב כלכלי קשה וצעירים חניכי בתי הספר הדתיים".2 את השלטון תפש אייטולה חומייני שהיה קיצוני ביותר מבחינת השקפתו הדתית.
מתחתיו פעלה שורה של אנשי דת שהיו מתונים בגישתם ובעצם חייבו את המודרניזציה, אלא שהם ביקשו לצבוע אותה בצבעים מתונים ולתת לה מסגרת דתית.
אלה היו אנשים שבנוסף להשכלתם הדתית היו גם בעלי השכלה מערבית וניסו כל אחד מהם בדרכו לשלב את שתי הדרכים, כל אחד מהם בסגנונו ובשיטתו הוא. אחד מהם היה עלי שריעתי, "שריעתי ניהל ויכוח עם אידיאולוגיות מערביות והוא חתר לממש מין אסלם פרגמטי שיניב פירות חברתיים וכלכליים שלא יעיקו על התושבים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. קורות חייו של שריעתי
3. המטרה שאליה חותר שריעתי
4. הזרם האיסלמי ששריעתי חותר אליו
5. הוויכוח של שריעתי עם המרקסיזם
6. ביקורת ונקודת מוצא קונסטרוקטיבית
7. יחסו של שריעתי לאישה
8. אישים היסטוריים שאליהם מתייחס שריעתי
9. סיכום
מקורות

מקורות:

שמואלביץ, אריה. המאבק על דמות המשטר באירן בשנות ה- 70, סקירות, מכון שילוח לחקר המזרח התיכון ואפריקה, מרץ 1979, 58 עמ'.
Ervand, Abrahamian, Iran Between tow Revolutions, Princton University Press, 1982
Nikki R. Keddie - Roots of Revolution an Interpvetive history of Modern Iran Yale University 1981.
Shaharough Akhavi-Rligion and Politics in Contemporary Iran Clergy state Relations in the Pahlavi Period New York 1980.
Sullivan, William H. Mission to Iran Norton and Company 1981

תגים:

אירן · איסלם · איסלאם · חומייני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התיאולוגיה של עלי שריעתי", סמינריון אודות "התיאולוגיה של עלי שריעתי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.