היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הנפט על היחסים הבין לאומיים של סעודיה

עבודה מס' 032542

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת היחב"ל של סעודיה, ארה"ב והמערב בתקופת משבר האנרגיה - 1973.

4,806 מילים ,18 מקורות

תקציר העבודה:

חוקרים רבים טוענים כיום שבימינו אין להפיק תועלת מלימוד היחב"ל במנותק מלימוד הכלכלה, שכן הדרך בה תשכיל הקהילה הבינלאומית להתמודד עם בעיות כלכליות תקבע את אופי היחסים הבינ"ל. מנקודת מוצא זו תבחן עוצמתה של ערב הסעודית ומעמדה ביחב"ל.
בראשית שנות ה-70 חולל אופ"ק - "ארגון המדינות המייצאות נפט" משבר אנרגיה. החוקר פרד ברגסטון טען שמשבר האנרגיה הבליט את הקשר ההדוק בין יחסי מסחר, שאלות הומניטריות, שליטה באוצרות טבע, בעיות פתוח ונושאי בטחון. לדבריו אין להפריד, כבעבר, בין הנושאים הכלכליים השונים ובינם לבין נושאי הבטחון.
הפעלת "נשק הנפט" הערבי ב-1973, והעליה התלולה במחירי הנפט העלו נושאים אלו לסדר היום והוכיחו את מיקום הנפט בקביעת עוצמתה של מדינה, קבוצת מדינות או ארגון ביחב"ל.
שוק הנפט בעולם תלוי במספר ספקים קטן. כל ספק יודע שבהתנהגותו או בהתנהגות חבריו הספקים יגרמו גידול או ירידה ברווחים. בגלל התלות הזו נוטים הספקים להגיע להסכמים ביניהם על קביעת כללי התנהגות אחידים - זוהי הקמת קרטלים. "קרטל" הוא נסיון למצוא שיווי משקל קואופרטיבי בשוק אוליגופולי (שוק בו מספר הספקים קטן).

הנטייה הזו הייתה קיימת עוד כשסחר הנפט הבינ"ל נשלט ע"י קבוצה של חברות נפט מערביות שחילקו את השוק בינהם ונמנעו מלהפיק עודפי נפט מעבר לצרכי הלקוחות.
ארגון אופ"ק הוקם ב-1960 כדי להגן על ההכנסות של המדינות המפיקות נפט מפני חברות הנפט המערביות הגדולות שהפיקו ושיווקו את הנפט של אופ"ק בהתאם לאינטרסים שלהם ובהתחשב במצב הנפט, ללא דאגה לאינטרסים של המדינות עצמם.
במרכז אופ"ק ניצבת סעודיה. סעודיה היא בעלת עתודות הנפט הגדולות בעולם ויצואנית הנפט הגדולה. היא זו הקובעת בפועל את מדיניות הארגון (גם כאשר היא מתנערת מכך) ומכאן חשיבותה של סעודיה בכלכלה העולמית ומכאן שגם לפוליטיקה הבינלאומית.
חשיבותה של סעודיה ביחב"ל במזרח התיכון ובעיקר בשאלת הסכסוך הערבי - ישראלי היא איפה בכך שללא סעודיה לא היו הערבים יכולים להשתמש בנפט כנשק דיפלומטי בעיקר מול ארה"ב, במטרה לשנות את עמדותיה בשאלת הסכסוך. כוחה של סעודיה נעוץ ביכולתה לערער את מאזן האנרגיה העולמי ע"י שינוי מדיניות הנפט שלה ושל מדינות אופ"ק. מכאן השפעתה הגדולה על ארה"ב. לעומת זאת לארה"ב יש יכולת השפעה צבאית (מוגבלת) על סעודיה ובעיקר בנכונות שלה הלכה למעשה להגן על המשטר הנוכחי בסעודיה.
כשרוצים לבחון את מידת היכולת של שתי המדינות זו מול זו, צריך לזכור שסעודיה השתמשה כבר בנשק הנפט שלה ואילו ארה"ב עדיין לא השתמשה ביכולתה להגן על משטרים באזור והדוגמא הבולטת היא המקרה האיראני לפני המהפכה האיסלמית. ארה"ב אומנם סייעה לישראל במלחמותיה, בעיקר בנשק ובסיוע כלכלי אבל לא הייתה זו התערבות צבאית ישירה. גם מכירת נשק למדינות נוספות באזור אינה בגדר התערבות פעילה. יש לזכור בקשר לנפט במזה"ת גם את רוסיה ובריה"מ לשעבר, שככל שעובר הזמן אינה יכולה להסתמך רק על מקורות הנפט העצמאיים שלה, וגם היא נזקקת לנפט מהמזרח התיכון.
בעבודה זו תהיה התמקדות בהקשר של סעודיה, ארה"ב והמערב.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מקומו של הנפט הסעודי ביחב"ל
3 עוצמתה של סעודיה ובטוייה בנפט
4. משבר האנרגיה ואמברגו הנפט 1973
5. סיכום ומסקנות
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

גולדברג, יעקב. (עורך) המזרח התיכון 1981 מגמות ותהליכים. תל-אביב: מכון שלוח לחקר המזה"ת ואפריקה, 1981.
ירג'ין, דניאל. השלל הגדול. מאנגלית עמנואל לוטם. תל-אביב: דביר, 1992.
לקר, זאב. המאבק על המזה"ת: בריה"מ והמזה"ת (1958-1968). תל-אביב: הפועלים, 1971.
קיסינג'ר, הנרי. מדיניות החוץ האמריקנית. מאנגלית אהרון אמיר. תל-אביב: עם עובד, 1975.
שבדרן, בנימין. נפט במזה"ת: ברכה ואיום. תל-אביב: עם עובד, 1975.
שבדרן, בנימין. "הנפט במזרח התיכון", המזה"ת לאחר מלחמת יוה"כ. ירושלים: מרכז ההסברה, 1975.
שמעוני, יעקב. מדינות ערב, פרקי הסטוריה מדינית. תל-אביב: עם עובד, 1977.
"המזרח החדש". רבעון החברה המזרחית הישראלית, 1974.
"סקירה חודשית", ירחון לקציני צה"ל. משרד הבטחון: 1974.
Bergezten, Fred. The Reform of International Institutions. New York: The Trilateral Commission, 1976.
Eckbo, Paul leo. The Future of World Oil. Massachustts: Bellinger Publishing Co, 1976.
Kanovsky, Eliyahu. Middle East Oil in the 1970's - An Economic Aralgsis. Bar Ilan University: 1980.
Knorr, Klaus, "The lincits of Economic And Military Power"' The oil Crisis, ed Verros Ragmord. New York: W.W North and Co: 1976.
Krapels, Eduard, N. Oil And Security. London: Institute for Strategic Studies, 1977.
Morgenthau' Hans, J, "World Politics And the Politics of Oil", Energy: The politics Issues, ed Eppen Gary. the Universitiy of Chicago: 1970.
Quandt, William, B. Saudi Arabia's Oil Policy. Washington: The Brookings Institution, 1982,
Sobel, Lester, A, Energy Crisis Volium 1. New York: Factson Film Inc; 1974.
BP Statistical Review of the World Oil Industry. London: The British Petrolium Company Limited, 1974.

תגים:

הברית · הסעודית · ארצות · סעודיה · ערב

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הנפט על היחסים הבין לאומיים של סעודיה", סמינריון אודות "השפעת הנפט על היחסים הבין לאומיים של סעודיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.