היישום אינו מחובר לאינטרנט

כלכלת יהודי תימן במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20

עבודה מס' 021006

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המסחר, החקלאות, התעשיה וההשכלה בתימן תוך השוואה לכלכלת יהודי מזרח אירופה.

4,715 מילים ,16 מקורות

תקציר העבודה:

יהודי תימן היו ככל הגולה שהוגלתה בסוף בית שני.הם הגיעו לתימן דרך ערב הסעודית והתישבו בה. כמו כל היהודים גם הם השתלבו עד מהרה במסחר המקומי ואף עשו בו חייל.
עד הכיבוש המוסלמי נמנו יהודי תימן על מעמד אדוני הארץ, הן מתוך שהיו בעלי אחוזות וחקלאים והן מתוך שהיו בין קובעי המדיניות של הסחר בין הודו ואגן הים התיכון.
עם הכיבוש המוסלמי במאה השביעית לספירה, השתנה מעמדם המשפטי,ומתוך כך גם מעמדם החברתי כלכלי. מאדוני הארץ הם הפכו לבני חסות, ומבעלי אחוזות וחקלאים לנותני שירותים ובעלי מלאכה זעירים. הם הפכו להיות בני חסות של ראש השבט שבתחומו הם חיו או של האימאם המקומי. במקרים בודדים מאוד הם הצליחו לתפוש עמדות מפתח במסחר.
ידיעותינו על היהודים לאחר הכיבוש המוסלמי אינן רבות. כמעט ואיננו יודעים דבר עליהם עד למאה ה-12. ידוע לנו מתוך אגרות של אחד מגאוני בבל מהמאה העשירית כי היהודים עמדו בקשר רצוף עם המרכז בבל וכי לתרומתם כספית נודעה חשיבות רבה.
התמורות שחלו בדרכי המסחר העולמי בתקופת האיסלם הפכו את תימן, השוכנת על פרשת דרכים בין מצרים והודו, לצומת חשוב של דרכי המסחר. עד למאה התשיעית היתה עירק רוכלת העמים, אולם עקב השתבשות דרך היבשה לעירק עבר המרכז המסחרי למצרים. עם עלייתה למצריים עלתה חשיבותה של דרך הים להודו ובאופן טבעי גם חשיבותה של תימן כמקום מעבר. מאז החלה עדן לשמש תחנת מסחר חשובה בדרך להודו ובה ישבו יהודים שעסקו במסחר הבינלאומי להודו. (1)
יש להדגיש כי מרבית יהודי דרום תימן היו אכרים ואנשי מרעה למחצה ויהודי הערים ברמה של תימן עסקו בעיקר במלאכה ועבודות כפיים,כמה מהם ברוכלות ובמסחר זעיר. מצב זה היה קיים עד המאה ה20-.
שונה היה כאמור, מצבם של יהודי עדן. במאה ה12- היה לרוב רובם של המפרנסים קשר ישיר או עקיף עם הסחר הבינלאומי אם כי בעלי האמצעים היו רק מעטים מתוכם. יתרם עסקו במלאכה,בצורפות,בנפחות באריגה,בעיבוד עורות ומלאכות כפים שונות. (2)
בשנת 1489 שולח רבי עובדיא מברטנורא איגרת מארץ ישראל ובה הוא מספר מפי עולים מעדן שבאו לא"י כי בתימן קימות "קהילות גדולות ורבות מישראל ומלך ממלכי הישמעלים מולך עליהם...במחצית זמנם הם עוסקים במלאכה ובמחצית זמנם הם הוגים בתורה".
הסחר הבין-לאומי היהודי עם הודו מעדן,שהחל כאמור במאה ה-11 נמשך עד מחצית הראשונה של המאה ה-16 ואז נפסק. היה זה בשל שליטת הפורטוגלים באוקינוס ההודי ובשל היחס הגרוע של התורכים.
בזמן שלטון התורכים לא ידעה הארץ שלווה כל אותן שנים לא פסקו מרידות והתנגשויות בין התורכים ובין המקומיים. גם בשנים שיד התורכים היתה על העליונה הרי ששילטונם הצטמצם עד בירת צנעא בלבד. שלטון התורכים נמשך חליפות עד המאה ה-19. המאה ה-19 מסמלת את מעבר השלטון מן האימאמים הריכוזיים אל תקופת האנרכיה השלטונית ולקראת סופה בשנת 1879 את שובם של התורכים לתימן. שורה ארוכה של גזרות כלכליות הונחתו על יהודי תימן שכן חולשתו של האימאם המקומי העלתה בד"כ את כל היסודות האנטישמיים שנטו להתנכל ליהודים. ידוע על גזרת המחראות והביבים, גזרות היתומים והכבדת המיסים.
השלטון התורכי שב לתימן בעשור השמיני של המאה ה-19 (1872) קשר את יהודי תימן עם חלקיה האחרים של האימפריה התורכית והקל על תנועתם של היהודים אל תימן וממנה. (3)
בשנת 1839 נכבשה עדן ע"י הבריטים. קהילה יהודית גדולה ישבה באותה תקופה בעדן ועסקה בין היתר גם בסחר הבינלאומי עם המזרח. עלייתה של עדן היתה בד בד עם שקיעתה של עיר הנמל מוכא.
בשנת 1882 החלה עליה מתימן לארץ ישראל. עליה זו נמשכה עד 1914 שנה שבה פרצה מלחה"ע הראשונה. לאחר סיום המלחמה נתחדשה העליה לארץ ונמשכה ברציפות עד להקמת המדינה וגם לאחריה. כיום מוערכת שארית הפליטה בכ-2000 יהודים היושבים בצפון תימן וזוכים ליחס רגיל.

בעבודה זו אסקור את מצב היהודים בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 תוך התיחסות והשוואה ליהודים בארצות אירופה. כמו כן אדון בספרות בנושא ובמקצועות שאותם מילאו היהודים בארץ זו.

ראשי פרקים:
1. הקדמה-ציוני דרך בתולדות יהודי תימן
2. המסחר בידי יהודי תימן
3. החקלאות והמלאכות בקרב יהודי תימן
4. חלוקת המועסקים בענפים השונים
5. ההשכלה היהודית ותרומתה לארץ
6. השוואות לכלכלת יהודי מזרח אירופה
7. סיכום
8. מראי מקום וביבליוגרפיה

מקורות:

אביר מ., הסחר הבינלאומי והיהודים בתימן, ירושלים, תשמ"ד.
האנציקלופדיה העיברית, ערך תימן.
ישעיהו ב., שבות תימן-מתימן לציון, ת"א,תש"ה.
טובי ב.,יהדות תימן בעת החדשה, מרכז זלמן שז"ר,ירושלים, תש"ה.
טובי י., מורשת יהודי תימן ירושלים תשל"ז.
יבניאלי ש., מסע תימן, הוצאת עיינות,ת"א,תשכ"ג.
כהן ח., היהודים בארצות המזרח התיכון בימנו, ת"א, תשל"ט.
ספיר י., מסע תימן, ירושלים תש"ה.
סרי מ., בית תימן, ירושלים, תשל"ו.
צדוק משה, יהודי תימן, ת"א תשמ"ג.
קאפח י., הליכות תימן, ירושלים, תשכ"א.
רצהבי י., יהדות תימן, מטכ"ל, ת"א, 1979.
FINKELSHTEIN L., THE JUES:THEIR HISTORY AND RELIGION. VOL II., N.Y.,1960.
גרוניך מ., הקהילה היהודית במזרח אירופה ובפולין, תל-אביב 1985.
היילפרין ישראל, בית ישראל בפולין, ירושלים, תש"ח.
ויינריב דב ,מחקרים בתולדות הכלכלה והחברה של יהודי פולין, ירושלים, 1939.
LITMAN J. TO THE UNDERSTANDING OF THE ECONOMIC ROLE OF
JEWISH POLAND, UNIVERSITY OF MICHIGAN, 1968.

תגים:

תימן · יהודים · מאה · יהודי · תימן · מזרח

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כלכלת יהודי תימן במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20", סמינריון אודות "כלכלת יהודי תימן במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.