היישום אינו מחובר לאינטרנט

רכבת כפתרון תחבורתיה - רכבת העילית, תחתית, פנים עירונית ובין עירונית.

עבודה מס' 020948

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת יתרונות וחסרונות הרכבת תוך השוואה לנעשה באירופה.

7,486 מילים ,15 מקורות

תקציר העבודה:

התשוקה לרכבות אינה יחודית רק לישראל, אלא מאפיינת מדינות רבות בעולם המפותח והמתפתחת כאחד. ישנם מספר גורמים היכולים להסביר את הפופולריות הרבה של הרכבת.
ראשית השימוש בתוואי נפרד מונע תחרות עם אמצעי תחבורה אחרים. על כן הרכבת נתפסת כפתרון לצפיפות בדרכים (בניגוד לאוטובוסים למשל, התורמים לצפיפות). שנית, פרויקטים מסילתיים בולטים בנוף, ולכן באמצעותם להצביע על הישגים של עשייה. שלישית, הרכבת מהווה דרך אלטרנטיבית, חיובית לכאורה להתמודדות עם בעיות התחבורה. בעוד מיסי צפיפות, העלאת אגרות חניה וכד' נתפסים בעיני הציבור ובעיני מקבלי ההחלטות כמצבים המשפיעים ישירות על כיסם של האזרחים, הרי אמצעי המימון של הרכבת סמוים יותר וישירים פחות ולכן נתפסת הרכבת כ"גזר". רביעית הנוכחות הבולטת של רכבות בערים רבות באירופה ובארה"ב יוצרת רושם כאילו ערים גדולות (במדינות מתוקנות) אינם יכולות להתקיים בלעדיהם.
מטרת עבודה זו היא לבחון את אמצעי הפתרון של הרכבת: התחתית, העילית, פנים עירונית ובין עירונית, על מנת לעמוד על יתרונותיה וחסרונותיה. תכנית העבודה היא להעריך את כדאיות הפעלת הרכבת בישראל בעתיד- מה נעשה ומה לא נעשה.

הקשר לעבודות קודמות
בשנים האחרונות, לאור התפתחות האוכלוסיה, אנו עדים לצריכה הולכת וגוברת של אמצעי תחבורה. הצריכה הזו מופנית לכל סוגי כלי הרכב, אולם כמות הקרקע אינה גדלה וכך נוצר עומס בכבישים.
בישראל נעשו מעט מאוד מחקרים, אולם בעולם ישנם מחקרים רבים המצביעים על כדאיות רבה להובלה באמצעות רכבות. מחקר שנערך בבריטניה ב1996- הראה כי כיווני ההתפתחות ארוכי הטווח של התחבורה הפנים יבשתית בבריטניה הם:
1. חל גידול מתמשך בנסיעה השנתית שנוסע מבצע (בכל אמצעי תחבורה). הדבר נובע מגידול במספר הנסיעות השנתי וכן מגידול באורך הנסיעה הממוצעת.
2. הגידול באורך הנסיעה הממוצע נובע מהפרבור הגדול, מהגמישות המתאפשרת עם הגידול בבעלות על הרכב הפרטי וכן מעליית חלקם של הנסיעות הארוכות לטיולים ולמטרות נופש אחרות.
3. רוב תוספת הנסיעה מבוצעת ברכב פרטי. התחבורה הציבורית קטנה יחסית בחלקה גם אבסולוטית.
עבודות קודמות גם הראו את מגמת ההתפתחות בביקוש לסוגים השונים של כלי הרכב. מחקרים של משרד התחבורה הראו מגמה זו קיימת גם בישראל אולם פיצול הנסיעות בין התחבורה הפרטית לציבורית בארץ ב- 1995 היה דומה למצב בבריטניה 30 שנה קודם לכן, ב-1964.
יש לשים לב לכך שבישראל שהגידול בחלק של הנסיעות המבוצעות הרכב פרטי טרם נבלם, ובחמש השנים האחרונות (1994-1989) המשיכו הרכבות והאוטובוסים לאבד אף מחלקם הצנוע הנותר מכלל התנועה.

מתודולוגיה
שיטת המחקר תהיה בעיקר על ידי סקירת הספרות והצעת פתרונות. כנספח לעבודה אבדוק את העלות הכלכלית של תאונות הדרכים והצורך להשקיע בתשתית. הנתונים ילקחו רובם ככולם מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
*.ירחון תנועה ותחבורה, ינואר פברואר 1990, עמודים 21-2.
*.ירחון סטטיסטי מוסף מ (6) 1989.
*.ירחון סטטיסטי מוסף לז (6) 1986.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. הקדמה- חשיבות ההשקעה בתשתית תחבורה
3. סקירת הספרות לגבי פתרונות מוצעים
4. מצב הרכבות והנסועה באירופה
5. הצעות לתכנון ופיתוח בישראל
6. הפתרונות שהוצעו עד היום במטרופולין
7. מקומה של הרכבת בכלכלה המודרנית
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

בוכר בצלאל, גבוש רשתות תחבורה ליעד המתאר, המכון הישראלי לתכנון ומחקר תחבורה, אפריל, 1983.
בלשה ד. בדיקת התועלת הבטיחותית של שיפורים הנדסיים בשיטת הלפני-אחרי, המכון לחקר התחבורה, הפקולטה להנדסה אזרחית, הטכניון, חיפה, 1981.
בן פורת גיא, "הרכבת התחתית", מעריב, 6.9.95.
בקר מ., כהן י., מדדים ועלויות להערכת הנזק הכלכלי של תאונות דרכים לסוגיהם, אוגוסט, 1984.
גודוביץ תומר ואחרים, התחבורה במטרופולין תל-אביב ב2020-, הרקע לתכנון, משרד התחבורה, מרץ 1992.
גילור אילן, תחזיות אורבניות למטרופולין תל-אביב, המכון הישראלי לתכנון ומחקר תחבורה, מרץ, 1982.
גרונאו ראובן ווידמן רונן, כדאיות ההשקעה בכבישים בישראל, רבעון לכלכלה, 1985, ל"ב, (124) עמודים 30 ואילך.
השמשוני גדעון, "כביש מספר 6 וחשיבותו לפיתוח התחבורתי עירוני בישראל", ירושלים, תשנ"ו.
פטסבורג עופר, "הפקקים רק יחריפו", ידיעות אחרונות, 18.4.95.
פייס שני, "הנה באה הרכבת", תל-אביב, 17.5.1993.
קווים מנחים לתכנון עירוני, עריית תל-אביב, נובמבר 1993.
שדה דני, "מומחים: להטיל אגרת צפיפות לוויסות העומס בכבישים ת"א", ידיעות אחרונות, 31.7.1995.
תוכנית פיתוח לרכבת ישראל לשנות ה2000-, דוח ראשי. הוצאת המכון הישראלי לתכנון ומחקר בתחבורה, בשיתוף רשות הנמלים והרכבות, נובמבר 1995.
כהן שוקי, "הרגלי נסיעה והתפתחות תנועת הנוסעים", תנועה ותחבורה, ינואר 1997, עמודים 35-39.
ברכמן יוסי ואחרים, מקומה של הרכבת במערכת התחבורה בישראל, הוצאת מכון ירושלים לחקר ישראל, 1993.

תגים:

תכנון · עירוני

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "רכבת כפתרון תחבורתיה - רכבת העילית, תחתית, פנים עירונית ובין עירונית.", סמינריון אודות "רכבת כפתרון תחבורתיה - רכבת העילית, תחתית, פנים עירונית ובין עירונית." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.