עבודה מס' 061761
מחיר: 241.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: ניהול בית הספר כארגון אוטונומי, הטמעת השינוי ע"י המנהל המתפקד כראש יחידה ארגונית ועיסקית חדשה.
5,717 מילים ,22 מקורות ,2001
תוכן עניינים
מבוא
בית הספר בניהול עצמי
הניהול בבית הספר האוטונומי
המנהל כמנהיג בבית הספר האוטונומי
מנהיגות בתהליכי שינוי
שאלות המתעוררות בהקשר לבית הספר האוטונומי
סיכום
מבוא
בשני העשורים האחרונים מתגברת המגמה להפוך את בתי הספר בישראל (כמו גם בעולם כולו)
ליחידה אוטונומית מבחינת ניהולם. מגמה כזאת קיימת גם במפעלים וארגונם כלכליים רבים -
החלוצים היו חברת "טבע" תעשיות פרמצבטיות ובתי החולים הממשלתיים. העיקרון היה לחלק כל
ארגון על פי מחלקות אוטונומיות המנהלות את עצמן - הן מבחינה פיננסית והן מבחינה ארגונית. כל
מחלקה כזאת היתה אחראית לחלוקת התקציב שקבלה כמו גם הרווחים שלה וקבלה אוטונומיה
לנהל את כוח האדם שלה, לשכור את עובדיה וכד'. מחלקות אלה היו מאוגדות תחת פיקוח של
ההנהלה הכללית של הארגון. למעשה זוהי תכנית לבזר את הארגון בהתייחס לתפעולו וקבלת
החלטות בו כמו גם האצלת סמכויות למנהיגים-מנהלים של המחלקות השונות.
רעיון כזה היה מקובל ומיושם בבתי הספר הפרטיים בעולם. כל בית ספר מנוהל כיחידה עצמאית
על כל המשתמע מכך: לחלוקת תקציבים, תכניות לימודים, גיוס כוח אדם וכד'. בתי הספר היו תחת
פיקוח ממשלתי מבחינת תכנים וארגון. בעיקרון זוהי המגמה ההולכת ומתגבשת, בחלקה הגדול,
בקרב בתי הספר בישראל. כל בית ספר יפעל בצורה אוטונומית וינוהל ע"י המנהל ביחד עם ועד
מיוחד שיהיה מורכב מנציגי הרשויות המקומיות והורי התלמידים.
מצב כזה מצריך ניהול ברמה גבוהה כלומר, שיעמוד בראש הארגון (ביה"ס) מנהיג שיהיו לו
היכולת, הידע, ההשכלה, המקצועיות והפתיחות לנהל את היחידה עליה הוא ממונה. המטרה
העיקרית ליישום התכנית הזו היא לקדם ולשפר את מצבם של בתי הספר במדינה מבחינת ניהולם
ובכדי לשפר את הישגיהם. לשם כך יש לתת לבתי הספר אפשרות לאוטונומיה בכדי לנהל אותם
בצורה האופטימלית בהתחשב במיקומם, האוכלוסייה, הקהילה, הרשויות וכל הנוגעים בדבר.
כמובן כשכל בתי הספר יהיו נתונים תחת ה"מטריה" הממלכתית דהיינו - משרד החינוך והתרבות
(הממשלה).
יש לציין כי תכנית זו אינה חדשה אך בשנות ה90- החל רעיון בית הספר בניהול עצמי להתקדם
וזאת כתוצאה מכך שאנשי חינוך רבים ראו שהשיטה החינוכית אינה עובדת וששיטת הניהול
המירכוזית לא רק אינה תורמת אלא מזיקה לניהול המודרני של בית הספר של המאה ה.-20
בעקבות התכנית יש לקחת בחשבון את עניין המנהיגות בבית הספר. יש להתאים את המנהיגות
למצב החדש בצורה כזאת שמנהל בית הספר יוכל להתמודד עם האחריות והסמכויות שקיבל. הוא
צריך לדעת לתמרן בין הגורמים העיקריים השותפים (הרשויות, ההורים, המורים).
עבודה זו מציגה תיאוריות, מאפיינים ודעות המתייחסים לבתי ספר בניהול עצמי (אוטונומיים). כמו
כן ברצוני לבצע מעין חיבור בין התיאוריות שאציג לבין אותם מפגשים שערכנו במסגרת הקורס
בבתי ספר בניהול עצמי. בתי ספר אלה שימשו את השדה היישומי של אותם דברים הנאמרים
במסגרת הקורס.
ווילנסקי עמי (1997) "הדיאלקטיקה בין ביזור ומירכוז במערכת החינוך הישראלית", בתוך: פלד (עורך) ספר היובל למערכת החינוך, משרד הביטחון.
פרידמן יצחק (עורך) (1988) אוטונומיה בחינוך - מסגרות מושגיות ותהליכי ביצוע.
פרידמן יצחק, רעיה ברמה, שרה תורן (1997) ניהול עצמאי: שינוי תרבות הניהול הבית ספרי
דוח ביניים (טיוטה 2) (אוג. 1993) של המלצות ועדת ההיגוי ל"בתי ספר בניהול עצמי"
Caldwell J. Brain, Prof. (2000) "Scenarios for Leadership and Abandonment in the Transformation of Schools", Internet
Cheng Cheong Yin (1996) School Effectiveness School-Based Management. Flamer, London
Curran, J., Juster, B., Lister, B., MckKeon, D., Pugh, E. and Torrence, V. (1990) School Management. Based Unpublished manuscript. Verginia Polytechnic Institute and state University - Internet.
Druker P.F. (1996) Forward to Hesselbein, F., Goldsmith M. Beckhard, R. (eds.) The Leader of the Future. Jossey-Bas Publishers
Druker Peter (1999) Leadership Challenges for the 21st Century, Oxford. Butterworth Heinmann
Eagly, A.H, Karau, S.J. Johnson, B.T (1992) "Gender and Leadership Style among School Principals: A Meta-Analysis", in: Educational administration Quarterly, 28(1). Pp. 76-102
Goodlad J. (1984) A Place Called School. NY: McGraw-Hill. Pp xvi
Gurr D. (1996a) The Leadership Role of Principals in Selected Schools of the Future: The Principal and Teachers Perspective. Doctoral Thesis, University of Melbourne
Handy, C. (1997) The Hungry Spirit. London: Hutchinson
Lithwood K. (1994) "Leadership for School Restructuring", in: Educational Administration Quarterly, 30 (4). Pp. 498-518
Marburger, C.L. (1985) One School at a Time. School Based Management: A Process for Change. Colombia, M.D: The National Committee for Citizen in Education.
Oswald Lori Jo (1995) "School-based Management", in: ERIC Digest 99 (University of Oragon)
Prasch, J.C. (1990) How to Organize for School-Based Management. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development. ED328 944.
Sergiovanni J. Thomas Robert J. Starratt (1993) Supervision. McGraw-Hill (NY)
Oswald Lori Jo (1995) "School-based Management", in: ERIC Digest 99 (University of Oragon
Sergiovanni, T.J (1990) Value-Added Leadership. NY: Harcourt Brace Jovanovich. Pp 86-88
Williams Vivian (1995) "Towards 2000 - Organization and Relationship", in: Williams V. (ed.) Towards Self-Managing Schools
Wohlstetter, P., Symer, R., Albert Mohrman, S. (April, 1994) "New Boundaries for School-Based Management: The High Involvement Model". Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, Louisiana
אדם · ביזור · השקעות · כוח · מגמה · מחלקות · ממלכתי · מנהיגות · מעורבות · משקיעים · סמכויות · עצמאות · פיננסי · פרטי · קהילה · רשויות · תהליך · תקציב · תרבו
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מנהיגות בית הספר בניהול עצמי", סמינריון אודות "מנהיגות בית הספר בניהול עצמי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.