היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפרטת חברת החשמל בישראל

עבודה מס' 071274

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת עמדות הציבור כלפי הפרטה של חברת החשמל.

8,538 מילים ,15 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

אף שהפרטה היא מונח חדש יחסית, בשלושים השנים האחרונות היא אחת התופעות שהשפיעו ביותר על חיי הכלכלה והחברה בעולם. מאמר זה יגדיר את ההפרטה, יסקור את התפתחותה ברחבי העולם בעשורים האחרונים, יעמוד על מאפייניה המרכזיים ויבחן את הסוגיה ואת הטיעונים בעד ונגד הפרטת חברת החשמל בישראל (מכון ישראלי לדמוקרטיה, 2013).
על פי בורוכוב (1999) אחד הנושאים המרכזיים המעסיקים את מדינות הרווחה הדמוקרטיות הוא - היכן להעמיד את הגבול בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי: אילו שירותים המדינה צריכה לספק לאזרחיה, ואילו שירותים המגזר הפרטי יכול לספק. כזכור, מדינות הרווחה התפתחו באמצע המאה העשרים, על רקע המצוקה הכלכלית ששררה בתקופת המשבר הכלכלי החמור של שנות ה-30 בארה"ב ובאירופה, ולאור סבלם של רבים בעקבות מלחמת העולם השנייה, במטרה להבטיח רמת חיים נאותה לכלל האוכלוסייה.
עד לשנות ה-70 של המאה העשרים, ברוב מדינות הרווחה הייתה תמיכה ציבורית ופוליטית במדיניות שלפיה המדינה היא שצריכה לספק את מרב השירותים החיוניים לאזרחיה. אך מאז ועד היום גוברת התמיכה במדיניות המצדדת בצמצום אחריותה של המדינה לספק שירותים שונים לאזרחיה, ובהעברת עוד ועוד חלקים מן האחריות לאספקתם לידי המגזר הפרטי. מדיניות זאת מכונה "מדיניות הפרטה" (בורוכוב, 1999).
מדינות רבות יזמו, החל משנות ה- 80, רפורמה במשק החשמל. בכלל זה, פרוק של מונופולים, הפרטה של מרכיבי יצור וחלוקה ופתיחה של המשק לתחרות ביצור ולעיתים גם תחרות בחלוקה. במדינות מפותחות, בהן קיים מונופול ממשלתי וותיק, השאיפה היא לרוב לייעל את משק החשמל על ידי הקטנת עלויות והוזלת מחירים לצרכן. במדינות מתפתחות, מטרת הרפורמה היא למשוך משקיעים פרטיים להשקיע בהקמת תחנות כוח ובהרחבת רשת ההולכה (2000 ,Page, Nimali de Silva, Dewar).
במדינות רבות, לצד השגת היעדים, נחשפים היצרנים והצרכנים לסיכונים שלא נחזו מראש והמדינות נדרשו לבצע התאמות ושינויים על מנת למזער את השפעות הלוואי של המעבר לתחרות. מאפייני משק החשמל בישראל, והבעיות שעומדות בפני מתכנני מדיניות האנרגיה בכלל והחשמל בפרט, אינם שונים במהותם ממדינות אחרות. החשיבה האזורית בתחום - של ארה"ב, האיחוד האירופי, ובפורומים הגלובאליים - מונעת כיום על ידי הצורך בהפחתת גזי חממה ובפיתוח בר- קיימא של משק האנרגיה. ישראל מיוחדת באפיונה המעורבב כמדינה מפותחת אך עם סממנים מסוימים של מדינה מתפתחת: גידול אוכלוסיה מהיר יחסית, התפתחות כלכלית גדולה, ובהרבה מדדי פיתוח ישראל עדיין לא הגיעה לממוצע של מדינות ה- OECD ולהתייצבות (הטיס-רולף, 2004).
בורוכוב (1999) טוען כי בתחום החשמל, עלות ההפסד למשק הישראלי הנובעת ממבנה משק החשמל המקומי מוערכת בכ -524 מיליון דולר (כ -1.853 מיליארד ש"ח) לשנה. הסיבה העיקרית לכך היא חוסר היעילות ועלויות גבוהות. פרופ' צימנסקי, שעמד בראש ועדה לבדיקת מונופול חב' החשמל, אומר כי חברת החשמל אינה פועלת ביעילות, וכי יש בה אבטלה סמויה של כ- 3000 עובדים והיא צריכה להיערך להפרטה. גם הממונה על התקציבים באוצר, דוד מילגרום, אמר כי יש לפתוח את חלוקת החשמל לתחרות. כך, שנראה שקיימת הסכמה של בעלי המקצוע שחברת החשמל אינה יעילה ומהווה נטל, לכן יש צורך ברפורמה מקיפה לפתרון בעיה זו.
בחלק הראשון של מחקר זה בחרנו ראשית להגדיר את תהליך ההפרטה על כל מרכיביו, לסקור את תופעת ההפרטה בעולם ובדגש על חברות חשמל וכן לסקור את תהליכי ההפרטות המרכזיות שקרו בארץ במאה הנוכחית.
לפיכך, לאור תהליכים אלו, בחלקו השני של הסקירה נבחן האם תהליך ההפרטה של חברת החשמל בארץ הינו צעד חיובי והכרחי למשק הישראלי ולמדינת ישראל בכלל. בחלק זה נתמקד ביתרונות תהליך ההפרטה ועל חסרונותיו של תהליך זה ואנסה להבין האם באמת רב הנסתר מן הגלוי בכל הקשור לתהליך הפרטת חברת החשמל בארץ, כלומר האם תהליך זה לוודאי יביא את המשק להישגים טובים יותר בכלכלה ובחברה.
לבסוף, בפרק במחקר נבחן את הנושא באמצעות שאלונים ונציג את עיקרי הממצאים אשר עלו מתוך ניתוח עמדות הנשאלים, זאת על מנת להבין את סוגיית הפרטת חברת החשמל במדינת ישראל לעומקה ולתת לה מענה הולם לסוגיה זו. שיטת המחקר אשר הובילה אותנו במחקר הנוכחי הינה השיטה האמפירית בה נבחנת סוגיית המחקר באמצעות כלי ניתוח סטטיסטי שונים.

לאור הדברים הנ"ל, בחרנו להתמקד בשאלת המחקר: האם הפרטת משק החשמל בישראל הינו תהליך כדאי למשק הישראלי בטווח הארוך.
הבנת הסוגיות הנ"ל וניסיון מתן מענה הולם לסוגיות אלה יכולה לשפוך אור על הנושא ולאפשר מתן מענה אובייקטיבי לבעיה זאת ע"י מדיניות ממשלה, תהליכים מדיניים והרתמות חברתית מלאה לתהליך זה.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 הפרטה מהי
3.1.1 הגדרה
3.1.2 כללי
3.2 סוגי הפרטות וסיווגם
3.2.1 מה מפריטים
3.2.2 שיטת ההפרטה
3.3 משק החשמל בישראל
3.4 משק החשמל בעולם בהשוואה לישראל
3.5 תהליכי הפרטה בעולם
3.6 תהליכי הפרטה מרכזיים בישראל
3.7 הפרטת משק החשמל בישראל
3.7.1 מטרות השינוי
3.8 יתרונות מול חסרונות
3.8.1 חסרונות השינוי
3.8.2 יתרונות השינוי
4. פרק המחקר
4.1 שאלת המחקר
4.2 השערות המחקר
4.3 אוכלוסיית המחקר
4.4 שיטת המחקר
4.5 כלי המחקר
4.6 תיאור ופירוט השאלונים
4.7 הליך המחקר
4.8 שיטת ניתוח הנתונים
5. ממצאים
5.1 אפיון הנשאלים-נתונים אישיים
5.2 סטטיסטיקה תיאורית של משתנה הצורך בהפרטה
5.3 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה החדש "הפרטה
5.4 בחינת קשרים- כיוונם ועצמתם
5.5 בחינת הרגרסיה במחקר
5.6 סיכום עיקרי הממצאים
6. דיון ומסקנות
6.1 מגבלות המחקר
6.2 הצעות למחקרי המשך
7. ביבליוגרפיה
8. נספח - שאלון מילוי עצמי

קטע מהעבודה:

בורוכוב (1999) טוען כי בתחום החשמל, עלות ההפסד למשק הישראלי הנובעת ממבנה משק החשמל המקומי מוערכת בכ -524 מיליון דולר (כ -1.853 מיליארד ש"ח) לשנה. הסיבה העיקרית לכך היא חוסר היעילות ועלויות גבוהות. פרופ' צימנסקי, שעמד בראש ועדה לבדיקת מונופול חב' החשמל, אומר כי חברת החשמל אינה פועלת ביעילות, וכי יש בה אבטלה סמויה של כ- 3000 עובדים והיא צריכה להיערך להפרטה. גם הממונה על התקציבים באוצר, דוד מילגרום, אמר כי יש לפתוח את חלוקת החשמל לתחרות. כך, שנראה שקיימת הסכמה של בעלי המקצוע שחברת החשמל אינה יעילה ומהווה נטל, לכן יש צורך ברפורמה מקיפה לפתרון בעיה זו.

תגים:

חברת החשמל · חשמל · הפרטה · כלכלה · תועלת · ממשלה · משק · מחיר · כסף · רפורמה · יוקר המחיה · תשתיות · הפרטה · תחרות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפרטת חברת החשמל בישראל", סמינריון אודות "הפרטת חברת החשמל בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.