היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניגוד עניינים במשפט המינהלי

עבודה מס' 065654

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניגוד עניינים בגופים ייצוגיים והכלל האוסר ניגוד עניינים ואיך הדבר מתיישב עם הכלל.

5,915 מילים ,42 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

ניגוד עניינים נוצר כשאדם ניצב על בפני הדילמה, ז"א יש שני עניינים או אינטרסים החשובים לאותו אדם כשבין האינטרס נמצא ניגוד והאדם צריך להכריע או להעדיף את האחד על השני. כל עוד הניגוד הענייני נמצא בחייו הפרטיים של האדם אין פגם בכך.
הדברים שונים כאשר האדם מנהל את ענייניו של הזולת ולא את ענייניו שלו, כאן אין הוא רשאי לעשות ככל העולה בדעתו, ולא רק שאסור לו לפגוע ולהזיק לזה שאת ענייניו הוא מנהל אלא שמוטלת עליו החובה לפעול מתוך אמון ונאמנות למען אינטרס של זה שלמענו הוא פועל(1).
אסור לו לאותו אדם להעדיף את האינטרס העצמי שלו על פני האינטרס שעליו הוא הופקד לטובת הצד השלישי, יתר על כן, אסור לו להימצא במצב שבו עלול להיות ניגוד אינטרסים בין האינטרס של זה שלמענו הוא פועל ובין אינטרס אחר כלשהו(2).
בשנים האחרונות הולכים ורבים הפרסומים על חשדות לשחיתות וניגוד עניינים בקרב עובדי הציבור. מספר לא מובטל של נבחרי ציבור ועובדי ציבור היו מעורבים בשערוריות ציבוריות, שבמרכזן התנהגות לא הולמת המהווה הפרת אמונים ומעשים המהווים ניגוד עניינים.
אולם, מערכת בתי המשפט ומערכת אכיפת החוק לא גיבשו מדיניות ברורה נגד ניגוד עניינים, הפרות אמונים ושחיתות שלטונית, ונראה כי במקרים רבים היו מחלוקות בין בתי המשפט ובקרב השופטים עצמם מה הוא ניגוד עניינים ואילו מעשים מהווים ניגוד עניינים. נראה שבתי המשפט ופרט ביהמ"ש העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק (בג"צ) אכן בוחן את המושג ניגוד עניינים ומיישם אותו על העניין המובא בפניו ודרכו גוזר אם אכן מתקיים כלל האוסר על ניגוד עניינים. דברים אלה מתבטאים בהרבה פסקי דין שביהמ"ש פסק אותם וקבע שאכן קיימת ניגוד עניינים.
עבודה זו תעסוק בנושא ניגוד עניינים בגופים ייצוגיים ובכלל האוסר ניגוד עניינים ואיך הדבר מתיישב עם הכלל.
---------------------------------------------------------------------
1. א' ברק " ניגוד אינטרסים במילוי תפקיד " משפטים י ( תש"ס ) 11 .
2. רענן הר-זהב " המשפט המינהלי הישראלי " תשנ"ו - 1996 , ע"מ 299 .

תוכן עניינים:
מבוא
הכלל האוסר ניגוד עניינים
המקורות המשפטיים של הכלל
אלו אינטרסים אסור שינגדו
המבחן לניגוד עניינים
פרשת מהדרין
הדין במצב בו ניגוד העניינים דבק בשלב אחד
המעמד הנורמטיבי של הכלל
תוצאות הפרט האסור
ניגוד עניינים בגופים ציבוריים
שרים
חברי כנסת
נשיא המדינה
מבקר המדינה
רשויות מקומיות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

"כלל יסוד הוא בשיטתנו המשפטית כי אסור לו לעובד הציבור להימצא במצב בו קיימת אפשרות ממשית של ניגוד עניינים ( Conflict of Interests)" (3).
הכלל האוסר ניגוד עניינים מקורו בכלל האוסר משוא פנים. הכלל האוסר משוא פנים קובע שני תנאים : 1. אסור לבעל תפקיד שיפוטי, מעין שיפוטי או לבעל תפקיד מינהלי לשאת פנים, כלומר אסור לו לנהוג איפה ואיפה, אסור לו לנהוג שלא בשוויון ואסור לו להטות משפט או החלטה, חלק זה של הכלל הוא ברור ומובן מאליו והוא מבטא התפתחות מוקדמת של הכלל ככלל דיוני בהליך שיפוטי(4).

תגים:

מבקר הממשלה · נשיא המדינה · משפט מינהלי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניגוד עניינים במשפט המינהלי", סמינריון אודות "ניגוד עניינים במשפט המינהלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.