עבודה מס' 064401
מחיר: 482.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: באיזו מידה ובאיזה אופן מיוצגים יהודי ארצות ערב בספרי לימוד ההיסטוריה של מערכת החינוך.
5,785 מילים ,10 מקורות ,2006
במרכזה של עבודה זו עומדות השאלות הבאות: האם העבר של היהודים מצפון אפריקה והמזרח התיכון מהווה נדבך בתודעה של הישראלים?, האם ההיסטוריה של קבוצת אוכלוסייה מרכזית זו מהווה חלק בהבניית הזהות הישראלית?, האם הגידול שחל מאמצע שנות ה-90 בהתייחסות להטרוגניות של החברה בישראל והדיון האקדמי והציבורי הנרחב בנושאים של רב-תרבותיות באים לידי ביטוי בספרי הלימוד להיסטוריה של מערכת החינוך?, עד כמה הזהות הישראלית המתפתחת כוללת בתוכה סיפורים שונים ו"היסטוריות" שונות? ועד כמה יש הכרה בסובייקט המזרחי כבעל ניסיון היסטורי משמעותי שרלוונטי לזהות ישראלית זו?.
בחרתי לעסוק בנושא זה בעבודתי משום שלדעתי יש לו חשיבות ברורה ומכרעת לא רק מבחינה אקדמית טהורה אלא גם באשר לעיצוב אופי החברה ותפיסותיה, במיוחד לאור העובדה כי חשיפתם של מספר כה גדול של תלמידים לתמונות עבר "חד-ממדיות" מביאה, בסופו של תהליך, לידי יצירת זיכרון קולקטיבי המעוגן ברשמים שספגה האוכלוסייה הבוגרת בעת שהותה בביה"ס.
תכני הלימוד בבתי-הספר הם המעצבים זהות ותרבות ולכן יש לבחון האם הם נבחרים ונכתבים במחשבה רבה ובקפידה יתרה, ומכוונים לשרת מטרות גבוהות וחשובות.
בפרק הראשון של העבודה אנסה לסכם בנקודות כלליות ובתמציתיות את אחד מנושאי המסגרת של עבודה זו ושל הקורס במסגרתה היא נכתבת, נושא המהווה את הבסיס לכל שאלות המחקר הנבחנות בעבודה זו, הלוא הוא נושא החינוך לרב-תרבותיות בחברה בכלל ובמערכת החינוך בישראל בפרט (באמצעות ניתוח הגישות השונות בהן יכולה חברה לנהל את הרב-תרבותיות של חבריה, ובהסתמך על המתואר בשאר פרקי העבודה אוכל להסיק בסוף העבודה מסקנה באשר לאופן בו מתייחסת מערכת החינוך הישראלית לרב-תרבותיות של תלמידיה ושל כלל אזרחי המדינה).
בפרק השני של העבודה אבחן, באופן כמותי, את מידת הייצוג של יהודי ארצות ערב בספרי ההיסטוריה של מערכת החינוך לאורך 50 השנים האחרונות.
בפרק השלישי אבחן את אופן ייצוג זה ואת תקינות השפה בה נוקטים מחברי ספרים אלו.
בפרק הרביעי, והמרכזי בעבודה זו, אנסה לרדת לעומקו של עניין ולבחון את הקונטקסט של ייצוג זה, תוך ציון וניתוח הגישות והתפיסות העומדות מאחורי קונטקסט זה.
בפרק האחרון של העבודה אנסה לסכם את הממצאים אליהם הגעתי ולהסיק מכך את המסקנות הראויות.
תוכן העניינים:
1. מבוא
2. רב-תרבותיות בחברה ובמערכת החינוך
3. מידת הייצוג של יהודי ארצות ערב בספרי לימוד ההיסטוריה
4. אופן הייצוג ותקינות השפה
5. קונטקסט הייצוג
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה
אליאור רחל, "חינוך לתרבות בחברה רב-תרבותית", בתוך חינוך לתרבות בחברה רב-תרבותית: סוגיות בהשתלמויות מורים, בעריכת מרים ברלב, הוצאת בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים, התשס"א 2000, עמודים 41-51.
בן-עמוס אבנר, היסטוריה, זהות וזיכרון: דימויי עבר בחינוך הישראלי, ביה"ס לחינוך, הוצאת רמות - אוניברסיטת ת"א, 2002.
ליסק משה, "דימויי עולים - סטריאוטיפים ותיוג בתקופת העלייה הגדולה בשנות החמישים, קתדרה, 43, עמודים 125-144, 1987.
סבר ריטה, "בוללים או שוזרים? מסגרת מושגית לבחינת סוגיות של רב-תרבותיות", גדיש, ז', עמודים 1-8, 2001.
פירר רות, סוכנים של החינוך הציוני, אוניברסיטת חיפה - בי"ס אורנים, הוצאת הקיבוץ המאוחד/ספריית הפועלים, 1985, עמודים 27-50.
פישר שלמה, "המודרניזציה ויהודי המזרח: על ייצוג תולדותיהם של יהודי צפון אפריקה והמזרח התיכון בספרי הלימוד להיסטוריה בישראל", בתוך: היסטוריה, זהות וזיכרון: דימויי עבר בחינוך הישראלי, בעריכת בן-עמוס אבנר, ביה"ס לחינוך, הוצאת רמות - אוניברסיטת ת"א, 2002, עמודים 101-121.
רז-קרקוצקין אמנון, "תוכניות הלימודים בהיסטוריה וגבולות התודעה הישראלית", בתוך: היסטוריה, זהות וזיכרון: דימויי עבר בחינוך הישראלי, בעריכת בן-עמוס אבנר, ביה"ס לחינוך, הוצאת רמות - אוניברסיטת ת"א, 2002, עמודים 47-69.
שטרית סמי שלום, "מחיקון ציוני אשכנזי - על תוכניות הלימודים הרשמיות של ישראל", בתוך: המהפכה האשכנזית מתה: הרהורים על ישראל מזווית כהה, קובץ מאמרים 1992-1999, עורך: אלי חמו, הוצאת בימת קדם, 1999.
שטרית סמי שלום, החינוך בישראל - ביקורת ואלטרנטיבה, הרצאה במרכז הבין-תחומי הרצלייה, 27/11/00, מפורסם באתר האינטרנט של קדמ"ה (הקשת הדמוקרטית המזרחית).
שנהב יהודה, "ספרי ההיסטוריה של עם ישראל", מצד שני, 18: 22-25, 1999.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ייצוג היהודים יוצאי ארצות ערב בספרי לימוד ההיסטוריה של מערכת החינוך", סמינריון אודות "ייצוג היהודים יוצאי ארצות ערב בספרי לימוד ההיסטוריה של מערכת החינוך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.