היישום אינו מחובר לאינטרנט

עבודת החקר כשינוי באסטרטגיה של הוראה ולמידה

עבודה מס' 063994

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת התוכנית ל"פיתוח לומד עצמאי באמצעות חקר" כאסטרטגיה לשינוי בדרכי הוראה - למידה לאור השינויים המאפיינים את החברה המערבית והמשפיעים על מערכת החינוך.

3,290 מילים ,10 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

מחקר זה נועד לבחון את התוכנית ל"פיתוח לומד עצמאי באמצעות חקר" כאסטרטגיה לשינוי בדרכי הוראה - למידה. כל זאת לאור השינויים המאפיינים את החברה המערבית והמשפיעים על מערכת החינוך.
התוכנית "עבודת החקר" צמחה על רקע תיאוריות חדשות אודות תהליכי הוראה-למידה, ומבססת את עקרונותיה על גישה ההומניסטית בחינוך. עפ"י גישה זו הלומד מוביל את תהליך הלמידה, והמורה מנחה אותו בלמידתו, מלווה אותו בהתקדמותו, ומסייע לו בתהליך הצמיחה שלו.
החוקרת ביקשה לבדוק באיזו מידה התוכנית "עבודת החקר" הנה אסטרטגיה לשנוי תרבות המליצה בבית הספר?
במחקר החוקרת בדקה: מהם עמדות המורים כלפי מטרות התוכנית? האם המורים המורים/התלמידים משתמשים בעקרונות התוכנית (מיומנויות חקר) ומיישמים אותם בכיתה.
השימוש בשיטת המחקר האיכותי ע"י החוקרת נעשה, כשהיא רואה את המציאות הנחקרת כשלמות שאיננה ניתנת לפירוק, התצפיות הראיונות הראו את התמונה בשלמותה.

תוכן העניינים
1. רקע - הבהרת הנושא
2. מבוא סקירת ספרות
3. שיטת המחקר
4. הממצאים
5. דיון בממצאים וניתוחם
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה

הערת מערכת: התצפיות והראיונות עצמם אינם נכללים בעבודה.

קטע מהעבודה:

המחקר נערך בחטיבת ביניים באיזור המרכז, בכיתות ז' וח'. החטיבה קיימת תשע שנים. בביה"ס 13 כיתות רגילות ו- 3 כיתות חינוך מיוחד. החטיבה הינה חטיבה אינטרטיבית ממוקמת באזור ברמה סוציואקונומית בינונית ומטה. הנגישות לשדה המחקר התבצעה ללא קושי, משום שהחוקרת היא חלק מהצוות.

אוכלוסיית המחקר: הקבוצה הנבדקת היא של שנים עשר מורים שמלמדים במסגרת התכנית במקצועות: תנ"ך, ספרות, גיאוגרפיה והיסטוריה, שישה עשר תלמידים הלומדים במסגרת התוכנית, מנהל בית ספר התיכון, ומרכזת הפרוייקט.

כלי המחקר:
1. תצפית
2. הראיון - ראיון אתנוגרפי פתוח, ראיון חצי פתוח

מקורות:

אדן, ש. (1991) "המורה וה"מרכז" בתכנון לימודים", בתוך: ש. אדן (עורך), פרקים בתכנון לימודים, 346-302 ירושלים. משרד החינוך והתרבות, המנהל החינוכי, האגף לתוכניות לימודים.
בירנבוים, מ. (1997), ערכו למיפוי ולהערכה של כישורי הכוונה עצמית בלמידה בדרך החקר, ירושלים. משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, המנהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי.
גולן, ס' וכספי, מ'. (עורכות) (תשמ"ז). "להיות לומד עצמאי". שלבים י"א.
זילברשטיין, מ. עמנואל, ד. צבר מן יהושע, נ. (1995), "תכנון לימודים בית ספרי בבית הספר האוטונומי: תמונת מצב ומגמות התפתחות לעתיד", בתוך: חן, ד. (עורך), החינוך לקראת המאה ה- 21, 140-119 תל אביב. רמות.
מיקוד הלמידה (תשנ"א), אלטרנטיבות לארגון אחר של מקצועות ההוראה, חוברת ראשונה, ירושלים. משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, האגף לחינוך יסודי.
נוי, ב. (תשמ"ו), הוראה שיתופית בכיתה הטרוגנית, ירושלים. משרד החינוך והתרבות.
צבר בן-יהושע, נ. (1990), המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה, גבעתיים. מסדה.
רציונל התוכנית "ללמוד איך ללמוד" (1996), תכנית לפיתוח כישורי למידה בחט"ב. תל אביב. מרכז לטכנולוגיה חינוכית.
שפטיה, ל. (1989). שיטות הוראה אלטרנטיביות לקראת שיפור תהליך חינוכי, ירושלים. מכון סאלד.
שרן, ש'. שחר, ח'. (1994), "שיפור ההוראה בכיתה הטרוגנית - תלות גומלין בין בית הספר לבין הכיתה כמוסד", בתוך: י' ריץ'. ר', בן ארי. (עורכים), שיטות הוראה לכיתה ההטרוגנית, אבן יהודה. רכס.

תגים:

ויגודסקי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עבודת החקר כשינוי באסטרטגיה של הוראה ולמידה", סמינריון אודות "עבודת החקר כשינוי באסטרטגיה של הוראה ולמידה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.