היישום אינו מחובר לאינטרנט

ייצוג צוענים בקולנוע

עבודה מס' 063835

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה היסטורית וניתוח ארבעה סרטים העוסקים בצוענים.

10,176 מילים ,10 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
שאלת המחקר
מתודולוגיה
צוענים - סקירה היסטורית
מוצא הצוענים
אורח החיים של הצוענים
הצוענים באירופה
הצוענים בישראל
הצוענים בגרמניה ובשואה
הלאומיות הצוענית וגיבוש הזהות הצוענית
הגישה האתנוצנטרית
הקולנוע
סטריאוטיפ
אידיולוגיה בקולנוע
תרבות ואתניות בקולנוע
ריאליזם כז'אנר קולנועי
סרטים דוקומנטריים
צוענים בקולנוע
"שעת הצוענים" (1989)
"חתול שחור, חתול לבן" (1998)
"זר בין צוענים" (1997)
"המזבלה" (1997)
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא:
בחרתי לעסוק בנושא ייצוג צוענים בקולנוע ותחילה רציתי לבחון את הייצוג בקולנוע לעומת ייצוג באמצעי התקשורת כמו עיתונים, טלוויזיה ורדיו, אך הבנתי במהרה שאין כמעט ייצוג לצוענים באמצי התקשורת. בעיתונות הכתובה, בעשור האחרון, מצאתי מספר ידיעות מזערי, מדובר בידיעות בודדות, ברובן סיקור מעשי אלימות נגד הצוענים באירופה. בטלוויזיה הישראלית נעשתה כתבה אחת שעסקה בצוענים. המצב באירופה לא טוב בהרבה. לכן החלטתי להתמקד בייצוג הקולנועי של צוענים.
השינויים הרבים שעברו על אירופה לא הטיבו עם הצוענים. בתקופה הקומוניסטית במזרח אירופה ניסו להטמיע אותם ולמחוק את אורח חייהם, תוך גילויי אלימות קשים. לאחר נפילת הקומוניזם הם נותרו שעירים לעזאזל ותלו בהם את כל האשמה לבעיות חברתיות וכלכליות.
הצוענים, בדומה ליהודים, סבלו מידי הנאצים וכ- 400,000 מהם נרצחו במהלך השואה במחנות ריכוז והשמדה. הצוענים הם עם מפוזר, ללא מדינה משלהם, ללא הגדרה לאומית וללא זכויות ולו הבסיסיות ביותר. הם חיים במדינות שמחשיבות עצמן נאורות ודמוקרטיות, אך נכשלות ביחסן למיעוט המדוכא הזה.
המודעות לקיומם ולבעיותיהם שואפת לאפס והביטוי היחידי, נכון להיום, הוא רק על מסך הקולנוע. הסרטים, גם הסטריאוטיפיים שבהם, בסך הכל, מעלים את המודעות לקיומם.
במסגרת העבודה ניתחתי 4 סרטים: 2 סרטים עלילתיים של הבמאי היוגוסלבי אמיר קוסטוריצה "שעת הצוענים" (1989) ו"חתול שחור, חתול לבן" (1998), את סרטו העלילתי של הבמאי הצרפתי- אלג'יראי ממוצא צועני טוני גאטליף, "זר בין צוענים" (1997), וכן את הסרט התיעודי של הבמאי הרומני- גרמני "המזבלה" (1997, שודר בערוץ 8 בכבלים).
ניסיתי להגדיר את מצבם של הצוענים: האם הם פליטים, מיעוט אתני או שמא מהגרים, אך אף אחת מההגדות אינה משקפת במלואה את מצבם. הם מיעוט אתני נרדף, מנוצל, מגורש ודחוי בכל רחבי אירופה והמזרח התיכון. זהו מקרה קלאסי נוסף, בו מאשימים את הקורבן במצבו.
רוב הידע שלנו לגבי הצוענים מסתכם בגיבוב סטריאוטיפים מעוותים. במהלך העבודה אנסה להרחיב מעט ידע על המיעוט הזה.

הערת מערכת: בעבודה לא צויינו מראי מקום באופן מלא ורצוף.

קטע מהעבודה:

שאלת המחקר:
שאלת המחקר אותה בחרתי לבחון היא: כיצד באים לידי ביטוי ייצוג ודימוי צוענים בסרטי קולנוע שונים?
אפרוט את שאלת המחקר לשאלות המשנה הנובעות ממנה:
- איך באים לידי ביטוי ייצוג של צוענים בז'אנרים קולנועיים שונים? בחרתי להשוות סרטים עלילתיים לסרט דוקומנטרי.
- כיצד באים לידי ביטוי ייצוג ודימוי הצוענים ביצירותיו של במאי ממוצא צועני בהשוואה לבמאי שאינו ממוצא צועני? בחרתי להשוות בין שני במאים-יוצרים ולנתח את הטיפול של כל אחד מהם.
השערות:
אני משערת כי במאי ממוצא צועני יישקף באופן אוהד יותר את הדימוי הצועני בקולנוע, ואילו במאי שאינו ממוצא צועני יטה לייצוג יותר סטריאוטיפי.
כמו כן אני משערת כי סרט מז'אנר דוקומנטרי יישקף תמונת מצב יותר בעייתית של הדימוי הצועני מאשר סרט מז'אנר עלילתי ריאליסטי.

מקורות:

אביטוב, י. (1996). שומע במותו את הים. תל- אביב: הוצאת הד ארצי.
ברגר, א. (1995). מבוא לתקשורת. תל- אביב: הוצאת משרד הביטחון.
גלעד, מ. (2000). "זהות ותודעה לאומית בקרב הצוענים בגרמניה", בתוך: וולקוב, ש. (2000) מיעוטים זרים ושונים. ירושלים: מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל.
ג'אנטי, ל. (2000). להבין סרטים. תל- אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
ורט, ד. "חתולת פרא ונסיך צועני". מסע אחר 106, 2000.
כספי, ד. (1993). תקשורת המונים ,כרך א. תל- אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
מילר- היל, ב. (1984). מדע קטלן. ירושלים: הוצאת מאגנס.
מעוז, ד. "שעת הצוענים". מסע אחר 106, 2000.
Crowe, D. (1996). The History of the Gypsies of Eastern Europe and Russia. New York: St. Martin's Griffin.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ייצוג צוענים בקולנוע", סמינריון אודות "ייצוג צוענים בקולנוע" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.