עבודה מס' 063535
מחיר: 350.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: מה החוט המקשר וההתפתחותי בין יצירות המוח האנושי - הדת, האמנות והמדע.
6,751 מילים ,12 מקורות ,2003
מה משמעות הקיום האנושי? הטבע? היקום? נדמה שהאדם שואל עצמו שאלות אלו עוד משחר ההיסטוריה. מוגבלות הידע האנושי מחד, והשאיפה להכרת הנשגב ולהבנה האבסולוטית מאידך, הצריכו סיפוק תשובות יצירתיות. כך יצר לו האדם את הדת, ומכאן התפתח בהמשך המדע. הדת כרוכה בקיום האנושי בעבותות פנימיים חזקים, ונולדה כדי לענות על הצרכים הפנימיים הכמוסים שבאדם. האדם מחפש משמעות בבסיסו- ומכאן מתחיל הכול: הדת, האמנות והמדע. זה ערש התרבות האנושית, שהוליך להתפתחות החברה שלנו משבט של בעלי חיים. האדם היוצר בעל החזון הוא המקור לכל המצאות האנושות ולכל פיתוחיה הרבים.
שאלת המחקר של עבודתי היא כיצד משתלבת כל היצירתיות האנושית ביחד? מה החוט המקשר וההתפתחותי בין יצירות המוח האנושי, הלא הן הדת, האמנות והמדע? מהיכן נובע הכול?
אודה, שאיפותיי בעבודה זו יומרניות והסיכוי שאצליח להקיף ולהכליל את כל תולדות התרבות האנושית אפסי. על כן אתמקד בנושאים מייצגים של הדת והאמנות. בעבודתי אבחן את תולדות התפתחות התרבות המערבית, ואתמקד בתקופת התהוות התרבויות הכה שונות שעומדות בבסיסה: היהדות ויוון העתיקה. לצורך מציאת ראשית התרבות האנושית, ארחיק ראשית כל אל שחר ההיסטוריה ואל אזור מסופוטמיה, הסביבה בה הומצא הכתב- הוא ההמצאה האנושית הגדולה ביותר ומבשרת התרבות האנושית כולה. כפי שציינתי, בבסיס החשיבה האנושית היוצרת עומדים יסודות הנפש שיצרו את הדת. לכן שם אפתח את מחקרי ואנסה להבין כיצד התפתחה, ומה טיב החשיבה העומדת מאחוריה. משם אעבור לחקור את התפתחות התרבות במקביל לדת, ואנסה להבין איפה השתלבה האמנות בתוך מכלול החברה הנבנית. את האמנות תייצג בעבודתי אמנות התיאטרון, שלה בסיס פולחני-דתי מובהק ועליו עוד אעמוד. אבחן את תהליך התפתחותו של התיאטרון לצד התפתחות הדת והתרבות המבוססת על החשיבה המיתית - מהיצירה המורכבת הראשונה "גלגמש", המשך באפוס ההומרי שמהווה את בסיס התרבות היוונית, ומשם להתפתחות שיא היצירה התיאטרלית- היא הטרגדיה. לאחר שאשזור חוט התפתחותי זה, אעבור לשזור את החיבור הבעייתי יותר- התפתחות האמנות בתרבות היהודית, בעלת דת היסטורית בחשיבתה. אבחן את קיום אפשרות התפתחותה של אמנות תיאטרון בתרבות כזו, ולבסוף איישם את מסקנות המחקר שלי על יצירה תיאטרלית פראדוקסלית מכל הבחינות בהן אעסוק בעבודה: הטרגדיה המודרנית-יהודית "ירמיהו" בחברה חילונית. כך אנסה לענות על שאלת הבסיס שלי בעבודה: כיצד נשזרים ביחד המורשת הדתית, תפיסת הנפש האנושית, וערכי התרבות- בתוך יצירת האמנות התיאטרלית, המשקפת את יסודות התרבות בה היא נוצרת.
תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. התפתחות הדת והחברה בעולם העתיק
ב.1 תיאוריות מקור הדת ואפיון סוגי החשיבה הדתית
ב.2 תהליך התפתחות החברה האנושית הדתית הקדומה
ג. התפתחות התיאטרון הקדום: ממיתוס לטרגדיה
ג.1. האפוס הראשון בהיסטוריה: גילגמש
ג.2. האפוס היווני-הומרי: האודיסיאה
ג.3 הולדת הטרגדיה היוונית מבשרת התיאטרון המודרני
ד. הטרגדיה "ירמיהו": תיאטרון יהודי בקונפליקט בסיסי
ד.1 התיתכן אמנות יהודית: בחינת מקורות המקרא ביחס לאפוס היווני
ד.2 ניתוח הטרגדיה "ירמיהו" על רקע נוף תרבותה היהודית-ציוני
ה. סיכום העבודה
ו. ביביליוגרפיה
אאורבך. אריך, [1983], "צלקתו של אודיסאוס", מתוך מימזיס, הוצאת מוסד ביאליק,ירושלים.
אברבנל. ניצה, 2001, גלגמש: גיבור מיתולוגי בתרבות משתנה, הוצאת אוניברסיטת בר אילן, ירושלים.
ביוור. פירס ואחרים (עורכים), 1982, לקסיקון דביר: עולם הדתות, הוצאת דביר, תל אביב.
גינתון. אלן, שפס. מקס ואחרים (עורכים), 1982, בלס. גילה, "ציירי ארץ ישראל בשנות העשרים ובקוביזם", צלמונה. יגאל, "המזרח באמנות הישראלית בשנות העשרים", מתוך קטלוג שנות העשרים באמנות ישראל, הוצאת מוזיאון ישראל, תל אביב.
הומרוס, [1996], אודיסיאה, תרגום: אהוביה כהנא, עורך: יוחנן גליקר, הוצאת כתר, ירושלים.
הירשפלד. אריאל, 1998, "על תפיסת המזרח בתרבות הישראלית", מתוך קדימה, הוצאת מוזיאון ישראל, תל אביב.
הלוי. משה, 3.6.1938, "תאטרון תנ"כי", מתוך עיתון דבר.
לוי-שטראוס. קלוד, [1985], "המדע של הקונקרטי", מתוך החשיבה הפראית, הוצאת ספרית פועלים, תל אביב.
ניטשה. פרידריך, [1985], הולדת הטרגדיה, תרגום: ד"ר ישראל אלדד, הוצאת שוקן, תל אביב.
פרויד. זיגמונד, [1988], טוטם וטאבו, הוצאת דביר, תל אביב.
פרויד. זיגמונד, [2000], "עתידה של אשליה" מתוך תרבות ודת, הוצאת ספרית פועלים, תל אביב.
צוויג. סטפן, [1950], ירמיהו, תרגום: אביגדור המאירי, הוצאת המחלקה לעניני הנוער והחלוץ של ההסתדרות הציונית, ירושלים.
קינן. עמוס, 1998, שושנת יריחו, הוצאת זמורה-ביתן, תל אביב.
תמוז. בנימין (עורך), לויטא. דורית ועפרת. גדעון, 1987, סיפורה של אמנות ישראל: מימי בצלאל ב-1906 ועד ימינו, הוצאת מסדה, גבעתיים.
Fergusson. Francis, 1989, Aristotles Poetics, Hill and Wang publishers.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התפתחות התיאטרון מול התפתחות הדת והתרבות המערבית", סמינריון אודות "התפתחות התיאטרון מול התפתחות הדת והתרבות המערבית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.