היישום אינו מחובר לאינטרנט

השתלת הלב לאור ההלכה.

עבודה מס' 063506

מחיר: 314.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

4,519 מילים ,5 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
רקע היסטורי
העלאת שאלות
האם מותר לחולה לעבור ניתוח מסוכן?
האם השתלת הלב נחשבת לרציחה של הנתרם?
האם השתלת הלב נחשבת לרציחה של התורם?
קביעת המוות בעוד הלב פועם
היתר רציחת התורם לשם הצלת חולה הלב
הריגת עובר לשם הצלת האם
האם מותר לקרב מיתתו של אדם בעבור אדם אחר?
עיקר חיות האדם במוח או בלב?
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
איברים רבים בגוף האדם הינם הכרחיים לקיום החיים. בתלמוד מכונים הם: "איברים שהנשמה תלויה בהם"1. בקטגוריה זו נמצאים, בין היתר, המוח, הלב, הריאות, הכליות, הכבד והלבלב. עד לתקופה האחרונה היה נחרץ למיתה גורלו של אדם אשר אחד האברים הללו חדל מלתפקד. רק בדור האחרון2 נמצא תחליף לחלק מהאברים הללו, וגזר הדין הקטלני שונה במידה רבה.
באופן עקרוני ניתן לחלק את הפתרונות הרפואיים לשני סוגים:
א. שימוש בתחליפים מלאכותיים.
ב. השתלת איברים.3

מנקודת מבט הלכתית הפתרונות הרפואיים או הטכנולוגיים מן הסוג הראשון (שימוש בתחליפים מלאכותיים לאיברים הפגומים) הינם מותרים ומומלצים4 כל זמן שהם מאריכים את תוחלת החיים של החולה5. גם כאשר פתרונות אלה אינם מאריכים את תוחלת חייו של החולה קיים היתר להסתכן בהפעלתם אם הם משפרים באופן מהותי את איכות חייו, כדוגמת חולה השרוי ביסורים קשים ואשר התהליך עשוי להקל באופן משמעותי את סבלו.
לעומת זאת השתלת אברים בכלל והשתלת לב בפרט מעוררת שאלות הלכתיות קשות.
בעבודתי אנסה לדון ביתר פירוט בבעיה מורכבת זו.
--------------------------------------------------------------------------------
1. תמורה י: בגמ' "הכא במאי עסקינן באבר שהנשמה תלויה בו", וראה רש"י שם ד"ה כגון שהקדיש.
2. השימוש באינסולין ממקור חיצוני כתחליף לאינסולין הפנימי עבור חולי סכרת-נעורים או נטולי לבלב, החל לפני כ-60 שנה. כליות מלאכותיות החלו לפעול ביעילות ולהצלת חיי אדם לפני כ30- שנה. השתלת כבד, לב וריאות החלה להאריך חיי אדם רק ב-10 השנים האחרונות.
3. הכוונה להשתלת אברים מן החי (בניגוד להשתלת אברים מלאכותיים כגון לב מלאכותי, השייכים לקטגוריה הקודמת של תחליפים מלאכותיים). עד היום לא הצליחה, ברוב המקרים, השתלת הלבלב.
4. פרט למקרים חריגים, בהם השימוש באמצעים אלה כרוך באחת מ3- העבירות החמורות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים (פסחים כה).
5. אם הם מקצרים את חייו של החולה קיים כאן חשש של איסור רציחה. ראה מה שכתב הגר"א נבנצל, לא תרצח, אסיא ל"ז, עמ' 84-83.

מקורות:

בר-אילן נ', 'בעניין מי שתורם לב או כבד להשתלה', אסיא, ז (תשנ"ד).
הלפרין מ', 'האם מותרת השתלת לב על פי ההלכה?', אסיא, ה (תשמ"ו).
וולדינברג א"י, 'באיסור השתלת לב וכבד מאדם לאדם', אסיא, ז (תשנ"ד).
פרידמן נ"צ, 'השתלת הלב - לאור ההלכה', אסיא, א (תשמ"ט).
שטינברג א', אנציקלופדיה הלכתית רפואית , ירושלים תשנ"א.

תגים:

השתלות · הלכה · השתלה · השתלת · ניתוח · רפואה · כירורגי · אתיקה · רפואית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השתלת הלב לאור ההלכה.", סמינריון אודות "השתלת הלב לאור ההלכה." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.