תוכן העניינים
מבוא
חלק א': היועץ המשפטי לממשלה - תפקידיו, סמכויותיו ומעמדו
חלק ב': הביקורת השיפוטית על החלטות היועמ"ש
חלק ג': התערבות הבג"צ בהחלטות היועץ המשפטי לממשלה מתוך פסקי דין שפטל וגנור
חלק ד': הפרדת רשויות
סיכום
ביבליוגרפיה
מבוא
בהעדר חקיקה מפורשת בעניין מעמדו של היוהמ"ש לא אחת עולה על סדר היום הציבורי הסוגיה בעניין היקף התערבותו של בג"צ בשיקולו של היוהמ"ש.
הביקורת השיפוטית על החלטת היועמ"ש מעוררת פעמים רבים סערה ציבורית וככל שהנושא מתוקשר כך לציבור עניין רב בסוגיה זו.
הצעקה העולה בקרב הקהילה הפוליטית שהתערבות שכזו נוגדת את עקרון הפרדת הרשויות שהוא אבן יסוד לקיומו של משטר דמוקרטי יציב.
בתחילת שנות ה60 - עלו חילוקי דעות גלויים בין שר המשפטים דאז דב יוסף, לבין היועמ"ש דאז גדעון האוזנר. בהקשר לסמכותו ולתפקידיו של היועמ"ש. משכך, הוקמה ועדת משפטנים בראשותו של השופט אגרנט1. הועדה נדרשה להגדיר את תפקיד וסמכויות היועמ"ש, חוו"ד זו אומצה אז ע"י ממשלת ישראל. נראה היה שמעמדו של היוהמ"ש כסמכות שאינה כפופה לכל גורם למעט החוק נתונה לו בהפעלת סמכותו האם להעמיד לדין משיקולים שנקבעו בהמשך בחקיקה לפי סעיף 12 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב 2 1982. כשנראה היה
שסמכותו של היוהמ"ש הינה בלעדית ונטולת התערבות גורם חיצוני. החל מפנה בעובדה שבמקרים לא מעטים התערב בג"צ בשיקולי היועמ"ש והפך את החלטותיו. כך למשל בבג"צ שפטל3 עליו נדון בהמשך העבודה, הפך בג"צ את החלטת היוהמ"ש. בהמשך בשורת פסקי דין נוספים שהבולט ביניהם פס"ד גנור4, שוב ניתן להבחין בהתערבות הבג"צ בהחלטת היוהמ"ש.נשיא בית המשפט העליון אהרון ברק בבג"צ נוף5 קבע "היקף התערבותו של בית משפט זה אין כל הבדל בין היוהמ"ש לבין כל נושא תפקיד ציבורי אחר".
בעבודתנו זו, נציג את סמכויותיו ואופי תפקידו של היוהמ"ש כהגדרתו בחוק מחד, ומאידך באלו מקרים יחליט בג"צ להתערב או לא להתערב בהחלטת היוהמ"ש, עפ"י פסקי דין שפטל וגנור.
ומאמרים של האקדמיה המשפטית.
כאמור התערבות הבג"צ השנויה במחלוקת, גורמת לסערה ציבורית, יוצרת עניין וויכוח פוליטי, משפטי וציבורי. מטעמים אלה סיקרנה אותנו באופן אישי עבודה זו שבסיכומה נחווה את דעתנו בעניין, ונראה שפתרון חד משמעי לא בנמצא.
-----------------------------------------------------------------------------------
1. דו"ח וועדת המשפטנים בדבר סמכויות היועץ המשפטי לממשלה (1962)
2. ס"ח התשמ"ב, 41
3. בג"צ 223/88 שפטל נ' היועמ"ש
4. בג"צ 935/88 גנור נ' היוהמ"ש
5. בג"צ 329/81 נוף נ' היוהמ"ש
בן יאיר, מ. "הביקורת השיפוטית של החלטות היועץ המשפטי לממשלה באכיפת החוק" פלילים ה (2) (תשנ"ז).
ברק ארז, ד. "בג"צ היועץ המשפטי לממשלה" פלילים ה(2) (התשנ"ז) 219-235
גביזון, ר. "היועץ המשפטי לממשלה: בחינת ביקורתית של מגמות חדשות" (פלילים) ה(2) (תשנ"ז).
גביזון, ר. שיקול דעת באכיפת החוק (תשנ"א).
דוח ועדת המשפטים בדבר סמכויות היועמ"ש (1962) - ועדת אגרנט, בתוך ספר קלינגהופר על המשפט הציבורי (עורך: י. זמיר תשנ"ג).
דו"ח הועדה הציבורית לבחינת דרכי המינוי של היוהמ"ש ונושאים הקשורים בכהונתו (ירושלים, התשנ"ט) להלן "דוח ועדת שמגר"
דו"ח ועדת בייסקי בדבר ברשת הבנקאים.
כהן אלמגור, ר. סוגיות בדמוקרטיה ישראלית, הוצאת הקיבוץ המאוחד עמודים 111-124.
איתן לבונטין ורות גביזון עמדתו המחייבת של היוהמ"ש - ספר שמגר - מאמרים א'
ראה מ' שקד "הערות על ביקורת הסבירות במשפט המנהלי" משפטים יב (תשמ"ב) 102; מ' לנדוי "על שפיטות וסבירות .
מאוטנר מ. הסבירות של הפוליטיקה.
מונטסקייה, ספר החוקים, ספר 11 פרק 6 עמוד 152 מהדורה אנגלית של HAFNER
קרצמר, ד. "הביקורת השיפטוית על החלטות היועץ המשפטי לממשלה, פלילים ה(2) (תשנ"ז) 121-147.
קרצמר ד. ארבעים שנה למשפט הציבורי, משפטים יט (תש"ן) 551.
שמגר, מ. שלטון החוק בישראל, הוצאת מקסם בע"מ 1988.
שקד מ. "הערות על ביקורת הסבירות במשפט המנהלי" משפטים יב (תשמ"ב) 102;
ביקורת · היועץ · המשפטי · לממשלה · שיפוטית
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הביקורת השיפוטית של בג"צ על החלטות היועץ המשפטי הממשלה.", סמינריון אודות "הביקורת השיפוטית של בג"צ על החלטות היועץ המשפטי הממשלה." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.