בכל תקופה צומחת האמנות כראי או כאנטיתזה לתרבות ולזמן. הפופ-ארט צמח מתוך עולם הצרכנות המפותח של שנות ה-50 וה-60, הקשר בין האמנות והנטיות החברתיות, הכלכליות והפוליטיות היה חזק מתמיד, היא התבססה רובה ככולה על עולם הדימויים, היא הגיבה למציאות החדשה שהתהוותה מולה, ובעיקר עשתה בה שימוש ליצור מילון צורני שלם.
מתוך כך עולות שאלות שונות על מהותם של אותם קשרים, כיצד באה לידי ביטוי הצרכנות בצד הנושאי-התוכני ובצד הצורני. מה הוא אותו עולם דימויים וממה הוא מורכב. בכל סקירה של הפופ-ארט עולים שוב ושוב מושגים דומים, פרסומות, טלוויזיה, צרכנות, מזון מהיר, ונגזרותיהן של המילים הללו.
בעבודה זו אבקש לסקור את השפעתם של שלושת העולמות הללו על האמנים של התקופה.
אלו אינם שלושה עולמות נפרדים, יש ביניהם קשרים ענפים, הם בעצם קרובים מאוד אחד לשני, ובעיקר קשורים ביניהם בקשרי קח ותן, הטלוויזיה היא כלי לפרסומות שמעודדות את הצריכה. מתוכם נוצרים עולמות משניים, דמויות שונות, שפה גרפית מסוימת, טכניקות עבודה המאפיינות את התקופה ואת התחום, ההדפסה והשיכפול. המשותף לכולם הוא יצירה של עולם מהיר ותזזיתי, שבו הכל זמין ומיידי. מכשירים חשמליים שמקלים על עבודתה של עקרת הבית, מזון מהיר וזול, טלוויזיה שמעבירה אינפורמציה מכל העולם כמעט בזמן אמת.
מתוך כך נוצרת גם תרבות שעות הפנאי, הקולנוע, תכניות בידור בטלוויזיה, דמויות מפורסמות, שחקניות, שחקנים, דמויות מצוירות, ובאותה קבוצה ובאותה נשימה ניתן לכלול גם את ראשי המימשל, שמתפקדים בעצמם כסוג של איקונות תרבותיות.
התרבות הפופולרית מקיפה את כל התחומים, והיא אינה פוסחת כאמור גם על הפוליטיקה, קנדי היווה דוגמא מצוינת לטישטוש הגבול שבין שעות הפנאי ובין הפוליטיקה, ה"הארד-קור" של החיים, לכאורה. היא גם משמשת ככלי להעברת מסרים מהשלטון לאזרחיו בדרכים עקיפות.
אמנות הפופ עוררה התנגדות רבה בתקופה שבה נוצרה, בשל הנושאים בהם נגעה ובאופן שבו עשתה זאת, היו מי שראו בהם חצופים ואף עבריינים צעירים, כפי שקרא להם קוזלוף במאמרו המפורסם משנת 1961. לכאורה הם התנגדו לאמנות ה"גבוהה" המאתגרת את הצופה, וביקשו להציע אלטרנטיבה, צבעונית, מיידית, פשוטה.
אלמנט נוסף שיידון בעבודה זו, הוא סוחרי האמנות, אשר לראשונה קיבלו תפקיד מכריע ורב השפעה בנחלתה והפצתה של הפופ-ארט. יצירת השפה הפשוטה והזמינה, הביאה להתקרבותם של סוחרים, אספנים, בעלי גלריות, ואף מבקרים ובעקבותיהם הקהל הרחב. גם כאן מתקיימת מערכת יחסים דו כיוונית, הסוחר מזהה את המוצר אותו הוא רוצה לצרוך, במקרה זה יצירת האמנות, אשר נוצרה בדיוק לשם כך, בשפה הפשוטה ביותר , אותה יבין בעל הממון.
בעבודה זו אנסה לבחון כיצד בא לידי ביטוי הפן הצרכני, במדיה הטלויזיונית, על שלל דימוייה ודמויותיה; בצרכנות, בנושאים ובטכניקות העבודה, שהושפעו מייצור המוני; ייצור המזון המהיר; ועולם הפירסום שהיה המשפיע ביותר. עולם שחלק ניכר מהאמנים עסקו בו קודם לכן, או במקביל לעיסוקם באמנות.
אני אבקש לסמן כאן בעיקר מגמות כלליות שהיו אופייניות לאמנים שונים בתקופה האמורה, מכיוון שהנושאים ואופן העיסוק היו דומים למדי. אתעכב על הבדלים בעיקר באינטרפטציה ובנטייה לביקורת, אירוניה וכו'. קבוצת האמנים שתידון כאן, היא הקבוצה המובילה, רוי ליכטנשטיין, אנדי וורהול, ג'יימס רוזנקויסט, רוברט ראוכנברג, קארל אולדנברג וריצרד המילטון. עבודותיהם שיקפו את קשת הנושאים וטכניקות העבודה של הפופ-ארט.
תוכן העניינים:
מבוא
1. הרקע לצמיחת הפופ-ארט
2. עולם הצרכנות
המסחר באמנות
3. תקשורת המונים טלויזיה, עיתונות, קומיקס וכוכבים
כוכבים ואיקונות תרבותיות
דימוי נשי-דימוי גברי
4. היצירות והיוצרים
הטכניקה בפופ-ארט
רוי ליכטנשטיין
קלאס אולדנברג
אנדי וורהול
F-III ג'יימס רוזנקוויסט
רוברט ראוכנברג
סיכום
ביביליוגרפיה
רשימת יצירות
נספח: היצירות
אורגד, לאה, האתמול של הפופ, סטודיו, 27, נובמבר 1991, עמ' 40-41.
הדס, נורית, עיונים באמנות המאה העשרים, אורט, משרד החינוך-התרבות והספורט, 1998.
מנור, דליה, ג'מבו פופ, סטודיו, 27, נובמבר 1991, עמ' 42-43.
האוניברסיטה הפתוחה,(ד"ר זיוה עמישי-מייזליש). אמנות בעידן הטכנולוגי, יחידות 11-12, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב. 1982.
קוזלוף, מרק, "הציור האמריקני בזמן המלחמה הקרה", המדרשה, 6, המדרשה לאמנות, מכללת בית ברל, עמ' 161-188.
Lippard, Lucy, R., Pop Art, Thames and Hudson, London, 1966.
Mamiya, Christin, J., Pop Art and Consumer Culture: American Super Market, University of Texas Press, Austin, TX,1992.
McCarthy, David, "pop redux", Art Journal, Vol.60, Iss.4, Winter 2001. Pp. 107-110.
Roque, Georges, "Pop: Sweet and Low Down", Art Press, 266, marz, 2001. Pp. 29-33.
Tremeau, Tristan, "Where Pop Meets Abstraction", Art Press, 266, marz, 2001. Pp. 35-39.
Whiting, Cecile, A Taste for Pop, Pop Art, Gender, and Consumer Culture, University of California, Los Angeles, Cambridge University Press, 1997.
Lichtenstein, Roy, Takka Takka, Oil on canvas, 56 x 68 in,1962Museum Ludwig, Cologne
http://www.artchive.com/artchive/L/lichtenstein/lichtenstein_takka.html
Lichtenstein Roy, Whaam!, Magna on canvas, 68 x 106 in. (two canvasses), 1963Tate Gallery, London
Lichtenstein Roy, Look Mickey, Oil on canvas, 48 x 69 inches, 1961 Tate Gallery, London
Hamilton, Richard, just what is it that makes today's homes so different so Appealing?, 1956,
תקשורת · המונים · טלויזיה · עיתונות · קומיקס · וכוכבים · אנדי · וורהול · קומיקס · ליכטנשטיין · אולדנברג · רוזנקוויסט · ראוכנברג · ארט · פופ · צרכנות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הצרכנות על הפופ-ארט.", סמינריון אודות "השפעת הצרכנות על הפופ-ארט." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.