עבודה מס' 063231
מחיר: 724.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: הבדלים בהתמודדות ההורים עם ילד לקוי בשתי חריגויות שונות, ליקויי שפה וליקויי ראיה.
11,924 מילים ,31 מקורות ,2004
תוכן העניינים
הקדמה
סקירה ספרותית
הגדרת לקות ראיה
הגדרת לקות שפתית
התמודדות עם ילד חריג
שאלת מחקר
השערות
שיטות
תוצאות
דיון
סיכום
מקורות
נספח - השאלון
הקדמה
הורות ככלל, וההורות לילד עם נכות בפרט, הינה משימה מורכבת להתמודדות, אשר מצריכה
שימוש במשאבים רגשיים, חברתיים וכלכליים.
מחקר זה התמקד אפוא, בהורים לילדים צעירים עם נכויות ובדק האם קיימים הבדלים בין
התמודדות ההורים לילדים ליקויי ראייה לבין ההורים לילדים עם לקות שפתית. במחקר
הנוכחי השתתפו אמהות לילדים עם נכויות שונות: לקות ראייה ולקות שפתית. המשתנים
שנבדקו היו: התמודדות הורים עם הילד בחיי היום יום, קבלת הילד והשפעת חומרת הנכות על
חייהם האישיים של ההורים.
שאלת המחקר שנבדקה היא, האם ימצאו הבדלים בהתמודדות ההורים עם ילד לקוי בשתי
חריגויות שונות, ליקויי שפה וליקויי ראיה, וכיצד חומרת הלקות תשפיעה על התמודדות זו?
מעבר לכך, אנו כתלמידות בהווה ונשות חינוך בעתיד, הצבנו לעצמנו מטרה לתהות על ההבדלים
בין שני ליקויים אלו ודרכי ההתמודדות של ההורים איתם ולהעמיד אפשרויות למחקרי המשך
בעתיד על-ידי איתור דפוסים חדשים וניצני מחקר, שהחוקרים טרם נתנו דעתם על כך, או
לחילופין, לסייע בחיזוק קורות התמיכה של התיאוריות השולטות על-ידי בחינת נקודות תורפה
והצעת דרכי התמודדות נאותות עימם.
חשיבות מחקר זה נעוצה בהתמקדותו בהבנת המשתנים הקשורים בהבדלים בין הליקויים,
בדרכי ההתמודדות של ההורים, ובהפנמת הממצאים אצל אנשי המקצוע התומכים בחיי היום-
יום במשפחות אלו. מעבר לכך תרומתו של המחקר בטווח הזמן הקרוב, מלמדת אותנו, כפי
שנסביר ביתר פירוט בהמשך, את החשיבות בקיומה של אוזן קשבת וכתף תומכת להורים
וילדים בהתמודדות השונה.
עבודה זו מציגה את עיקרי הסקירה הספרותית הרלוונטית של הנושא, את ממצאיהם ופרי
פיתוחם של החוקרים השונים, לאחר מכן את שאלת החקר ונגזרותיה ביתר פירוט, השערותינו
השונות, את מהלך המחקר, תוצאותיו השונות ולבסוף נחתמת על-ידי הצגת סיכום הממצאים
והמסקנות. הן הממצאים והן המסקנות נדונו בקונטקסט הספרות התיאורטית הרלוונטית
העוסקת בלקויות השונות.
אילון, ע. לוי- שגב, ר. (1990). יד ביד שילוב חברתי של החרוג והשונה. חיפה: נורד.
גרינספן, סטנלי ,י. וווידר,ש.(2004). ילדים עם צרכים מיוחדים. קרית גת: קוראים.
דובדבני, א. (1998). כוחות התמודדות של משפחות והורים לילדים עם נכויות התפתחותיות. אוניברסיטה חיפה.
דובדבני, א. חובב, מ. רימרמן, א. רמות, א., (1998). הורות ונכות התפתחותית בישראל. ירושלים: אוניברסיטה עברית.
היימן, ט. (2000). לקוי למידה. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
וייס, מ. (1991). אהבה התלויה בדבר- הילד הפגוע בעיני הוריו, הדפוס החדש, תל אביב.
טלר, י. (2001). התמודדות המשפחה עם ילד חריג. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
כצנלסון,ע. רביב,ע.(2003). משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו. נתניה: עמיחי.
ליפשיץ, א. ואלעד, ש. וקוולר,ש. (1996). תכנית מסגרת לילדים מתקשים בגיל הרך - בגן הילדים הרגיל, המשולב והמיוחד. ירושלים: מעלות.
מק'קורמק,מ.(1995). ילדים מיוחדים צרכים מיוחדים. תל אביב: ראם.
נבון, ש. פייגין, ר. דרורי, מ.,(2001). סלילת דרך. אוניברסיטת תל אביב.
עברי, י. (1996). לקות ראיה על רקע קורטיקלי. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
פוגל, א. (1997). עיוורון והתפתחות פסיכולוגית בילדים צעירים. אנגליה: PBS.
פורטוביץ, ד. ורימרמן, א. (1986). תגובות הורים על הולדת ילד נכה. בתוך א. רימרמן, ש. רייטר ומ. חובב (עורכים), נכות התפתחותית ופיגור שכלי (עמ' 96-87). תל אביב: צ'ריקובר מוציאים לאור.
פזרסטון,ה. (1987). ילד חריג במשפחה. תל אביב: ספרית פועלים.
צהר, ע. וקלמנזון,י. (?199).אני לומד לדבר- התפתחות שפה אצל ילדים. היחידה להתפתחות הילד,מועצה אזורית "מטה בנימין" .
קידר-דרדשטי, מ. (1991). מידת הקבלה של ילד לקוי למידה על ידי הוריו כפונקציה של מידת הלחץ בבית וגמישות ההתמודדות של ההורים. עבודת מחקר לקבלת תואר מוסמך (M.A.) אוניברסיטת בר אילן.
קיי אליסון, פ. (1990). הושט יד ולמד. ירושלים: אלמוג - ג'וינט.
קרסנר, מ. ורייט,ג'.(2000). כיצד לטפל בבעיות תקשורת בקרב ילדים בגיל הרך. קרית ביאליק: אח.
שטנגר, ו.(תשנ"ח). נכות התפתחותית. תל אביב: צ'ריקובר.
שמרלינג, ח.(1994). מדריך לבניית תוכניות לימודיות יחידניות לימודיות וחנוכיות בחינוך המיוחד. משרד החינוך והתרבות.
שמש, ס. (1992). במה אני דומה, במה אני שונה?: שילוב ילדים ליקויי ראייה בגן רגיל. הד הגן, נ"ו, ד' ,401 -396 .
Baker Nobles ,L . Rutherfor, A. (1995). Understanding cortical visual impermant. The American journal of occupational therapy vol.49. no.9..
England, H. (1986). Social work as art: Making sense for good practice. London: Allen and Unwin.
Fery, K.S., Fewell, R.R. Vadasy, P.F. (1989). Parental adjustment and changes in child outcome among families of young handicapped children. Topics in early childhood Special education, 8, 38-57.
Kwai-sang Yau, M., Li-Tsang, C.W.P. (1999). Adjustment and adaptation in parents of children with developmental disability in two-parent families: A review of the characteristics and attributes. The british Journal of Developmental Disabilies, 45(1), 38-51.
Kelly, S.D.M. Lambert, S.S., (1992). Family support in rehabilitation. A review of research, 1980-1990. Rehabilitation Counseling Bulletin, 36, 98 - 119.
Rosemary Calderon, Mark T Greenberg(1999). Stress and coping in hearing mothers of children with hearing loss: factors affecting mother and child adjustment. American Annals of the deaf. Washington.
Seligman, M. Darling, R. B. (1997). Ordinary families, special children - A systems approach to childhood disability. New York: The Guilford Press.
Shu-Li Lin.(2000). Coping and adaptation in families of children with cerebral palsy. Exceptional Children. Reston. vol.66, lss.2, pg.201
Watkins, M.S.,(1998). The impact of child disability on marriage, parenting and attachment: Relationships in families with a child with cerebral palsy. Dissertation Absrtracts International: Section B: The sciences and Engineering.
הורים · התמודדות · חריגים · ילדים · כבדי · לקויי · לקויים · ראיה · שפה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הבדלים בהתמודדות של הורים עם ילדם החריג באוכלוסיות שונות", סמינריון אודות "הבדלים בהתמודדות של הורים עם ילדם החריג באוכלוסיות שונות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.