היישום אינו מחובר לאינטרנט

התעללות בילדים ע"י המשפחה והשפעתה בעתיד על נפשו התנהגותו ואישיותו של הקורבן

עבודה מס' 062636

מחיר: 471.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מחקרים.

9,196 מילים ,52 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
א. הצגת הנושא
ב. שאלת המחקר
ג. השערת המחקר
ד. השיטה
המשפחה
א. רקע
ב. הורים וילדים
1. המשפחה
2. מודל של כשרות משפחתית
3. יחסי אם-תינוק
4. בוחן המציאות של הילד
התעללות בילדים במסגרת המשפחתית
א. פגיעה מינית
1. ניצול הילד לשם סיפוק צרכים ארוטיים של המבוגר
2. "חוק תיקון דיני הראיות - הגנת ילדים תשט"ו"
3. דרכי ניצול מיני
4. הגורמים לפגיעה מינית בתוך המשפחה
5. הגורמים המונעים חשיפת הפגיעה המינית
ב. אלימות פיסית כלפי ילדים
ג. התעללות נפשית
ד. הזנחה
מצבי הדחק (stress) אצל קורבנות להתעללות ע"י המשפחה
א. רקע - ההשפעות על הקורבן
ב. תגובות התנהגותיות ופסיכולוגיות של ילדים בגילאים שונים להיחשפות לאלימות
1. תינוקות וילדים קטנים
2. ילדים בגיל בית הספר
3. מתבגרים
ג. השפעה של אלימות על יכולת ההורים להיות הורים
ד. הבדלי מין של הילדים בביטוי המצוקה של ילדים\ילדות
ה. "העברה בין דורית"
ו. טיפול בילדים עדים\קורבנות לאלימות במשפחה
1. עזרה ראשונה פסיכולוגית והתייעצות טיפולית בכיתה
2. הערכה ראשונית
3. טיפול קצר מועד
4. טיפול לטווח ארוך
ז. סיכום
מערך המחקר
א. שאלת המחקר
ב. השערת המחקר
ג. שיטת המחקר
ד. כלי המחקר
ממצאי מחקרים - השפעתה ארוכת הטווח של ההתעללות בילדות
א. השפעת ההתעללות בילדות על התמכרות לסמים בגיל הנעורים - כהן בורשטיין, שרית,
((1997
ב. השפעת ההתעללות בילדות על בריחה מהבית בגיל ההתבגרות - כוכבי סמסליק, איילת,
((1999
ג. השפעת ההתעללות בילדות על התנהגות עבריינית של נערות חוסות - שפירא-מזוז, אדוה,
((1998
ד. השפעה של התעללות על בילדות להתנהגות עבריינית בגיל הנעורים- יעקב, ראובן, ((1995
ה. השפעה של התעללות על הפרעות אכילה ISHAI, JO, (1994) -
ו. השפעה של התעללות פיסית על התפתחות ילדים. פריזל-אייל, נעה, ((1992
ז. השפעת האקלים המשפחתי לההתנהגות המינית של נוער חוסה. נקש-צנטנר, ענבל, ((2002
ח. העברה בין-דורית של נטיות להתנהגות תוקפנית - שולשטיין-אלרום, הדר, ((2003
ט. העברה והעברה-נגדית של קורבנות להתעללות הילדותן - שגיא, זהר, ((2000
דיון וסיכום ממצאים
סיכום - דרכי טיפול
ביבליוגרפיה

מבוא
א. הצגת הנושא
מקובל לסווג התעללות בילד לארבע קטגוריות:
התעללות פיזית (ילד מוכה): פגיעה חמורה או מתמשכת בילד הנעשית במכשיר או הנעשית באברי
הגוף של האדם הפוגע, כגון: בעיטות, נשיכות, מכות וטלטול. הפגיעה עשויה לגרום לשטפי דם,
לנפיחויות, לפצעים פתוחים, לפגיעות פנימיות, לכוויות, לשברים, לנזק מוחי, לאובדן הכרה ואף
למוות. הפגיעות השכיחות הן בראש, בגפיים העליונות והתחתונות וכן באברי המין.
התעללות מינית: בדרך כלל פגיעה מינית מתבצעת תוך שימוש בכוח, בכפייה, באיום, בפיתוי או
תוך ניצול סמכותו ומרותו של המבוגר. הפגיעה עשויה לכלול אונס, מעשה סדום, החדרת חפצים
לאבר המין, מעשה מגונה, אוננות, חיבוק, ליטוף ונישוק בעלי אופי מיני, אקסהיביציוניזם,
מציצנות וכן שימוש בילד לצורך פורנוגרפיה או זנות.
הזנחה: מחדל מכוון או פעולה מתמשכת של הזנחה פסיבית או הזנחה אקטיבית, שנועדה למנוע
מהילד הזנה, טיפול רפואי, טיפול מונע, תנאי אקלים סבירים, תנועה חופשית או גירויים
סביבתיים. הזנחה יכולה להסתיים במוות או לגרום לילד תת תזונה, נזקים גופניים, עיכוב
בהתפתחות, פיגור ונזקים נפשיים מיידיים וארוכי טווח.
התעללות נפשית או רגשית: הרס שיטתי של יכולת הילד לפתח מסוגלות רגשית או לפעול כשורה
בהקשרים אישיים וחברתיים. תוצאות התעללות מסוג זה יכולה להתבטא בחרדות, בהסתגרות,
ביכולת מילולית ורגשית מוגבלת ובהתפתחות לקויה. זוהי ההתעללות הקשה ביותר להגדרה, והיא
יכולה להיכלל גם תחת ההגדרות של: פציעה נפשית, חסך נפשי, תקיפה רגשית ועוד. עתים קרובות
מופיעה התעללות זו כתופעה נלווית לסוגים האחרים של פגיעות בילדים.
בין המתעללים בילדים ניתן למצוא הורים או בני משפחה, שבדרך כלל, אינם מוגדרים כחולי נפש
ואינם מוגדרים כמי שאינם אחראים למעשיהם. לרוב מדובר באנשים עם אישיות חלשה,
שהתנהגותם יכולה להחריף על רקע בעיות ומשברים שונים.
בין המאפיינים של המתעללים ניתן למצוא: אנשים שהיו קורבנות להתעללות בילדותם; אנשים
בעלי דימוי עצמי נמוך; אנשים הרואים את הילד כ"רע", "מושחת" או "אינו ניתן לשליטה";
אנשים מבודדים חברתית; אנשים אימפולסיביים ו\או מהירי חמה, המתקשים להשתלט על
רגשותיהם; אנשים הסבורים שהילד צריך לשרת ולספק את צורכיהם שלהם; אנשים הסובלים
מאישיות חלשה ומצורך להפגין כוח ושליטה.
התעללות בילדים אינה תוצאה של סיבה אחת. לפעמים מדובר בצירוף התכונות האישיות של
ההורה או של האדם המטפל בילד, ולפעמים מדובר בנסיבות משפחתיות או במשברים על רקע
אישי, כלכלי, חברתי או סביבתי.
כאמור, מצבי לחץ ומשבר עלולים להגביר את הסיכון. מצבים כאלה יכולים להיות מתחים
במשפחה וביחסים בין ההורים; פירוד וגירושין; אבטלה ובעיות כלכליות; הגירה; נכות או מחלה
כרונית של הילד.
ב. שאלת המחקר
מהן ההשפעות ארוכות הטווח של התעללות המשפחה על קורבן ההתעללות?

ג. השערת המחקר
יימצא כי קורבן ההתעללות יגלה תסמיני התנהגות שליליים בבגרותו.

ד. השיטה
סקירה ספרות: הסקירה תהיה מתומצתת ותתבסס על מחקרים ומאמרים מהשנים האחרונות
הדנים בנושא התעללות במשפחה ודימוי עצמי.
מחקר איכותי: המתבסס על מחקרים בארץ שבדקו את ההשפעות ארוכות הטווח של התעללות
המשפחה על קורבן ההתעללות.

מקורות:

אוקלנדר, ו. (1995). אשנב לנפש. שיח יצירתי עם ילדים. הוצאת נורד.
אילון, ע. צימרין, ח. (1990). ילדות כואבת: מבט שני על ילדים מוכים. תל-אביב, ספרית הפועלים.
אילון, ע. (1985). "המימד הפסיכולוגי של התעללות בילדים: פגיעה נפשית", פסיכולוגיה וייעוץ בחינוך, 192-211.
אילן, א. (1993). פסיכותרפיה בילדים ובני-נוער. תל-אביב: ספרית פועלים.
אליצור, א. (1981). הטיפול המשפחתי: עקרונות ודרכי יישום, רופא המשפחה, י(2), עמ' 161-166.
אליצור, א., טיאנו, ש., מוניץ, ח., נוימן, מ. (1995). פרקים נבחרים בפסיכיאטריה. פפירוס: בית ההוצאה אוניברסיטת תל אביב.
אפטר, א., הטב, י., טיאנו, ש. (1997). פסיכיאטריה של הילד והמתבגר. הוצאת דיונון - אוניברסיטת תל אביב.
אתר, ב. (2001). "עונש קל מחיר כבד", פורסם בעיתון הארץ, 29.1.2001.
בכר, א., אייזנברג, ז., תדמור, א. (1990). "ההורות כהזדמנות לתיקון פגימויות נפשיות", שיחות (2), 1990, 114-116.
בר-אל ציפי ונוימאייר מרים (1993) מפגשים עם הפסיכולוגיה, רכס, אבן יהודה.
ברמן (1990) מבוא לפסיכולוגיה, יחידה 10, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה תל-אביב.
זומר, א. (1994). "טראומה בגיל הילדות, אבדן זיכרון וחשיפה מושהית", נייר עמדה שהוגש ע"י המכון הישראלי לטיפול ומחקר בלחץ פסיכולוגי, מאי 1994.
זיו אבנר (1993) פסיכולוגיה - מדע הבנת האדם, עם עובד תל-אביב.
יעקב, ראובן, (1995), הקשר בין קורבנות בילדות לעבריינות בגיל הנעורים אצל נוער השוהה בפנימיות "חסות הנוער". עבודת מ.א. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לקרימינולוגיה, 1995.
כהן, ת. (1988). "גילוי עריות - אינססט: ניצול מיני של ילדים ע"י בני משפחתם: הבנת התופעה ודרכי טפול". אוניברסיטת חיפה, המרכז לחקר ולימוד המשפחה.
כהן, ת. (1988א). "גילוי עריות - אינססט: ניצול מיני של ילדים ע"י בני משפחתם: דינמיקה משפחתית". אוניברסיטת חיפה, המרכז לחקר ולימוד המשפחה.
כהן בורשטיין, שרית, (1997), התעללות מינית בילדות והתמכרות לסמים בבגרות. עבודת מ"א, חיפה: אוניברסיטת חיפה, החוג לפסיכולוגיה, 1997.
כוכבי סמסליק, איילת, (1999), נערות הבורחות מהבית. עבודת מ"א, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, בית-הספר לעבודה סוציאלית.
נחמיאס, ד., נחמיאס, ח. (1982). שיטות מחקר במדעי החברה. עם עובד, ספריה אוניברסיטאית (1997), מהדורה רביעית.
נקש-צנטנר, ענבל, (2002), הקשר בין אקלים משפחתי ואינטנסיביות ההתנהגות המינית של נוער חוסה. עבודת מ"א, חיפה: אוניברסיטת חיפה, בית-הספר לעבודה סוציאלית.
פרגמנטר, ר. (1986). ילדים משחקים. המשחק הטיפולי. חיפה: הוצאת "אח" בע"מ.
פריזל-אייל, נעה, (1992), ביטויי תוקפנות, דיכאון וטיב המעורבות הבינאישית אצל ילדים שסבלו מהתעללות פיזית, בתגובות למבחן ה- T.A.T. עבודת מ.א. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המחלקה לפסיכולוגיה, 1992.
צבר בן יהושע, נ. (1990). המחקר האיכותי, גבעתיים, מסדה.
צבר בן יהושע, נ. (1995). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה, גבעתיים, מודן הוצאה לאור בע"מ.
קדמן י. (1996). "התעללות בילדים בישראל", המועצה הלאומית לשלום הילד.
קריגר, ש., אשר, ר. (1988). תקיפת ילדים על רקע מיני: קובץ מאמרים. משרד החינוך והתרבות, השירות הפסיכולוגי-ייעוצי, ירושלים.
רונן, ת. (1994). ויותר מכל - אהבה. האמנות והמיומנות בטיפול בילדים. הוצאת רמות - אוניברסיטת תל אביב.
רימרמן, י. (1983). אדם משפחה וקבוצה בציורי ילדים ונוער כאמצעי הבעה ואבחנה. תל-אביב: צ'ריקובר מוציאים לאור בע"מ.
רימרמן, י. (1985). יחסים אסורים במשפחה, הוצאת צ'ריקובר, ת"א.
שגיא, זהר, (2000), העברה והעברה-נגדית בטיפול בנשים שעברו התעללות מינית בילדותן. עבודת מ"א,ירושלים: האוניברסיטה העברית, המחלקה לפסיכולוגיה, 2000.
שולשטיין-אלרום, הדר, (2003), העברה בין-דורית של נטיות להתנהגות תוקפנית בקרב בני-נוער במוסד ובקהילה. עבודת מ"א, חיפה: אוניברסיטת חיפה, בית-הספר לעבודה סוציאלית.
שפירא-מזוז, אדוה, (1998), נוירוטיות ודימוי עצמי בקרב נערות חסות עברייניות שהיו קורבן להתעללות בילדות. עבודת מ"א, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לקרימינולוגיה, 1998.
תדמור, ד. (1985). "תורת המשבר ועקרונות התערבות במשבר", הטכניון חיפה.
Bloss, P. (1962). On Adolescence: A Psychoanalytic Interpreation. The Free Press. New York.
Brazelton, T.B., Cramer, B.G. (1991). The earliest relatioship: Parents, unfants and the drama of early attachment. Karnac Books.
Bogdan, R.C. and Biklen, S.K. (1982). Qualitative research for education, an introduction to theory and methods. MA, Boston, Allyn and Bacon, Inc
Carlson, B. (1990). Adolescents Observers of Marital Violence. Journal of Family Violence, 5, pp. 285-299.
Eth, S., Pynoos, R.S. (1985), Developmental perspective on psychic trauma in childhood. In Figley, C.R. (Ed.) Trauma and its wake (pp. 36-52). New York: Brunner / Mazel.
Ewen R. (1988) An introduction to theories of personality. Hillsdale NI.
Fonagy, P. et al. (1991). Measuring the ghost in the nursery: A summary of the main findings of the Anna Freud Center - University, College London Parent-Child study. Bulletin of the Anna Freud Center, 14, 115-129.
Glenn. J. et al. (1978). The role of parents in child analysis. In J. Glenn (Ed.), Child analysis and therapy. (pp. 310-354). Jason Aronson.
Kernberg, P.F. et al. (1991). Supportive-expressive play psychotherapy. In P.F. Kernberg S.E. Chazan, Children with conduct disorders. A psychotherapy manual. (pp. 23-110). Basic Books Inc. Harper Collins.
Leiderman. P.H. (1989). Relationship disturbances developmen through the life cycle. In A.J. Sameroff R.N. Emde (Eds.), Relationship disturbances in early childhood. A developmental approach. (pp. 165-189). N.Y.: Basic Books.
Lewis. J.M. (1980). The Family matrix in health disease. In C.K. Hofling J.M. Lewis, The Family: Evaluation and treatment. (pp. 5-35). N.Y.: Brunner/Mazel.
Maddi S. (1989) Personality theories: A comparative analysis Homewood Illinois Dorsey Press.
ISHAI, JO, (1994), THE PREVALENCE OF SEXUAL ABUSE, PHYSICAL ABUSE, AND NEGATIVE LIFE EVENTS IN WOMEN WITH: EATING DISORDERS, OTHER PSYCHIATRIC DISORDERS, AND IN THE GENERAL POPULATION. RAMAT-GAN: BAR-ILAN UNIVERSITY, DEPARTMENT OF PSYCHOLOGY, P. APPENDICES.
Osofsky, J.D. (1995). Children who witness domestic violence: The invisible victims. Social Policy Report. Society for Research in Child Development.
Peled, E. Jaffe, P.G., Edleson, J.L. (Els) (1995). Ending the cycle of riolenc: Commuity response to children of battered women. Sage, Newbury Park, CA.
Pynoos, R.S., Eth, S. (1986). Witness to violenc: The Child Interview. Journal of the American Academy of child Psychiatry, 25, 306-319.
Stake, R.E. and Easley, J. (Eds.) (1978). Case studies in science education. University of Illinois, Urbana: Center for Insructional and Curriclum Evalution.
Terr, L.C. (1991). Childhood Traumas: An Outline and Overview. American Journal Psychiatry, 148, 1 10-20.
Winnicott, D.W. (1951). Transitional Object and Transitional Phenomena. In: Coll. Papers. N.Y. Basic Books 1058.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התעללות בילדים ע"י המשפחה והשפעתה בעתיד על נפשו התנהגותו ואישיותו של הקורבן", סמינריון אודות "התעללות בילדים ע"י המשפחה והשפעתה בעתיד על נפשו התנהגותו ואישיותו של הקורבן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.