היישום אינו מחובר לאינטרנט

עבודת הגננת בגן הילדים לאור התערבות ההורים

עבודה מס' 062271

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד משפיעה מעורבות הורים על תפקוד הצוות החינוכי בגן הילדים.

5,197 מילים ,18 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
1.1 הצגת הנושא
1.2 מטרת העבודה
סקירת ספרות
2.1 הרעיון מאחורי שיתוף ההורים
2.2 סוגים שונים של מעורבות הורים
2.3 מדיניות משרד החינוך בשאלת שיתוף ההורים
תאור התפקיד
3.1 הארגון
3.2 גן יול"א
3.3 מאפייני הסביבה:
3.4 תרבות צוות הגן:
3.5 הגדרת תפקיד הגננת
3.6 אני מאמין חינוכי
3.7 אחריות הגננת
3.8 תפיסת תפקיד הגננת
3.9 הכשרתי המקצועית
ניתוח התפקיד
4.1 זיהוי הבעיה
4.2 ניתוח מקרים
הערכה
5.1 המלצות לשינוי
5.2 סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

מבוא
מערכת יחסי הגומלין בין ההורים לממסד החינוכי בישראל מוגדרת כ"מעורבות הורים" או
"כשיתוף הורים" בעבודת בית הספר ובתהליך החינוכי.
הבסיס למעורבותם המוגברת של ההורים במתרחש במערכת החינוך מושתת על זכות ההורים
להשפיע על חינוך ילדיהם, זכות המעוגנת בעקרונות המשטר הדמוקרטי, וכל תרומתה האפשרית של
תרגום למעשה החינוכי. כיוון שבחברה הדמוקרטית אדם הוא חופשי ובעל זכות לקבוע את גורלו,
ממילא נגזרת מכך גם זכותו העקרונית להשפיע באופן קבוע, רצוף וניכר על המערכות המשפיעות
עליו (טרנר, 1980; דיואי, 1990; מנהיים, 1958). שיתוף הורים בעבודת החינוך נועד אפוא לממש את
הזכות הדמוקרטית לעשות כך והוא אף מאפשר להם להתנסות בתהליכים דמוקרטיים תוך כדי כך.
מצד אחר, מעורבות ההורים עשויה לשפר את איכות החינוך בשל חשיפת המוסד לבקרה ולפיקוח
של הנהנים משירותיו (.(Richmond and maccroskey 1992
בשנים האחרונות הולכים ומתגברים ניסיונות של הורים להשפיע על דרכי עבודתם של בתי הספר.
לעתים קרובות מפרשים אנשי החינוך את הניסיונות הללו כהתערבות של הורים בתחום לא להם
ונוקטים בפעולות שונות של התגוננות. תופעה זו מביאה למאבקי כוח בין הורים ומורים,
כשהמפסידים העיקריים ממאבק זה הם התלמידים (.(Hargreaves 1994
אחת התפיסות המרכזיות הרווחות כיום בחינוך גורסת כי יש לאפשר להורים להרחיב את פעילותם
בכל התחומים הקשורים בתהליך החינוך. מעורבות הורים בבתי-ספר משמשת כחוד חנית ברבות מן
הפעילויות המעצבות רפורמות חינוכיות (.( 1998 moilanen, &Severeide

בעבודתי זו אדון בנושא 'כיצד משפיעה מעורבות הורים על תפקוד הצוות החינוכי בגן הילדים' היות
ולדעתי חשוב ליצור קשר חיובי בין ההורים לצוות הגן ע"י האזנה והקשבה להורים. כיום ההורים
מעונינים להיות מעורבים בנעשה בגן, ולכן חשוב לתעל את מעורבותם לסייע לצוות החינוכי. דרך
ההורים ניתן להכיר את הרקע של הבית, כל ילד מגיע עם מטען מהבית והמטען שונה מבית לבית.
היות וההורים רואים בצוות הגן את האחראים לפיתוחו וקידומו של הילד בעת שהותו בגן, ישנה
חשיבות רבה ליצור קשר קרוב ואמון הדדי בין צוות הגן לבין ההורים. לעיתים ההורה מרגיש צורך
לפרוק ולספר מצוקות ובעיות לגננת והגננת צריכה להיות קשובה, וכן לעזור במידת האפשר הן
בעצמה והן על ידי דיווח ועירוב גורמים שונים כגון: פסיכולוגית, עובדת סוציאלית, קלינאית
תקשורת וכו'.
בעבודתי זו אעריך מהם היחסים האמורים להיות בין ההורים למוסד החינוכי, כמו כן אסקור כיצד
משפיעה מעורבות הורים על תפקוד הצוות בגן הילדים, האם המעורבות עוזרת לגננת וכיצד היא
עשויה להפריע.
לצורך כתיבת העבודה התייעצתי עם קולגות גננות אשר שמחו לשתף פעולה בידיעה שנכתבת עבודה
על נושא חשוב כל כך ומתוך תקווה שהכתיבה תחדד ותבהיר את הקשיים שעומדים בפני גננות מול
הורים, ושנוכל לגרום לשינוי כלשהו.
העבודה תרמה לי רבות בכל הקשור להבנת תהליכים, להפקת לקחים תוך כדי שימוש בספרות
מקצועית שנסקרה לצורך כתיבת העבודה.

מקורות:

אמיר ר. (1997) כדאי לדעת מדריך לניהול גן ילדים משרד החינוך והתרבות.
אלישע ד. (1992), "מעורבות הורים בפעילות החינוכית בגן", הד הגן, ז' כא, עמודים 19-23.
גבריאלי י. (1998), "הורים ומחנכים- שיתוף מעורבות ותקשורת בין גננות להורים בשנים 1987-1997", הד הגן.
הראל ח., ארנון מ. (תשמ"ח), שיתוף הורים בתוכניות הלמודים בחינוך הרישמי, ירושלים, משרד החינוך והתרבות.
מקס ד. (1976), בית הספר בעיני ההורים, האוניברסיטה העיברית.
נוי ב. (תשמ"ד), שיתוף הורים בעבודה החינוכית בבית הספר, ירושלים, משרד החנוך והתרבות, תשמ"ד.
ניר יניב נ. (1983), "עשור לקדמ"ה", מינהל החינוך, 1983.
סילבט ר. (1992) הד הגן חשוון תשנ"ג.
סמואל, י. (1996) ארגונים מאפיינים מבנים תהליכים, הוצאת זמורה-ביתן, אוניברסיטת חיפה.
סמילנסקי י., ובאומגרטן ד. (1985), "אידיאולוגיה ומציאות בקשרי מורים עם הורי התלמידים", עיונים בחינוך,45.
פוקס, א. (1995) שינוי כדרך חיים במוסדות חינוך, הוצאת צ'ירקובר.
פלדי י. (1997) החינוך במבחן הזמן.
קולא, ע. גלובמן, ר. (1994) להיות מנהל ולהצליח, רכס הוצאה לאור פרוייקטים חינוכיים בע"מ.
שיתוף הורים במערכת החינוך, הוצאת מנהל החינוך, ירושלים, תשמ"ז.
שרן,ש. ושחר, ח. (1990) ארגון ועבודת צוות במוסדות חינוך. הוצאת שוקן, ירושלים ותל אביב.
Hargreaves a (1994) Changing teachers, changing times:, N.y. Teachers college press
Richmond p and maccroskey c.j. (1992) Organizational communication for survival, Virginia: vest virginia university
Severeide,-r; moilanen, c (1998) ,supporting implemen-tation of developmentally appropriate practice:, portland public schools

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עבודת הגננת בגן הילדים לאור התערבות ההורים", סמינריון אודות "עבודת הגננת בגן הילדים לאור התערבות ההורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.