עבודה מס' 061675
מחיר: 423.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: השוואה בין השפעת הרציה החברתית בסקר-שאלון וסקר-ראיון פנים אל פנים.
12,766 מילים ,16 מקורות ,2002
תוכן עניינים
1. מבוא
1.1 הצגת נושא העבודה, מטרותיה ושאלות המחקר
1.1.1 הצגת נושא העבודה
1.1.2 מטרת המחקר
1.1.3 שאלות המחקר
1.2 סקירה ספרותית
1.2.1 רקע כללי
1.2.1.1 טעות הסקר הכוללת
1.2.1.2 רציות החברתית
1.2.1.3 הקשר שבין המראיין למרואיין
1.2.1.4 צורות הקשר בין המראיין למרואיין
1.2.2 מאמרים מתודולוגיים
1.2.2.1 השפעות שיטת איסוף הנתונים, כשמדובר על
נושא רגיש, על תופעת הרצייה החברתית
1.2.2.2 השפעות המראיין
1.2.2.3 הערכה עצמית
1.3 השערות המחקר
2. שיטת ביצוע המחקר
2.1 הצגת שיטת המחקר והשיקולים לבחירתה
2.2 הגדרת משתני המחקר
2.3 תאור כלי המחקר- השאלון
2.4 מאפייני המדגם
2.5 דרך הביצוע בפועל
2.6 הממצאים ופרשנותם
2.6.1 השוואת שיטות הסקר- ממצאים
2.6.1.1 השוואה כללית בין התוצאות בשיטת הראיון
פנים מול פנים לבין התוצאות בשיטת
השאלון למילוי עצמי
2.6.1.2 השוואה בין התוצאות שהתקבלו בשיטת
הראיון פנים מול פנים לבין התוצאות שהתקבלו
בשיטת השאלון למילוי עצמי, כאשר בסיס
ההשוואה הוא- מין
2.6.1.3 השוואה בין התוצאות שהתקבלו בשיטת
הראיון פנים מול פנים לבין התוצאות שהתקבלו
בשיטת השאלון למילוי עצמי,
כאשר בסיס ההשוואה הוא- ארץ לידה
2.6.1.4 השוואה בין התוצאות שהתקבלו
בשיטת הראיון פנים מול פנים לבין התוצאות
שהתקבלו בשיטת השאלון למילוי עצמי,
כאשר בסיס ההשוואה הוא- השכלה
2.6.2 השוואת רמת ההערכה העצמית- ממצאים
2.6.2.1 השוואת רמת ההערכה העצמית לפי מין
2.6.2.2 השוואת רמת ההערכה העצמית לפי ארץ לידה
2.6.2.3 השוואת רמת ההערכה העצמית לפי השכלה
2.6.3 עיבוד הנתונים
2.6.4 השוואת שיטות הסקר- פרשנות
2.6.5 השוואת רמת ההערכה העצמית- פרשנות
3. דיון ומסקנות
3.1 סיכום ממצאי המחקר
3.1.1 סיכום תמציתי של הממצאים- השוואה בין
שיטות הסקרים
3.1.2 סיכום תמציתי של הממצאים- השוואת
רמת ההערכה העצמית
3.2 דיון בהשערות המחקר
3.3 המלצות
4. ביבליוגרפיה
5. נספח
הצגת נושא העבודה
כלי המדידה העיקרי לאיסוף נתונים בסקר הוא שאלון. ההחלטות המתקבלות במהלך תכנון הסקר ושיקול הדעת שמפעילים המתשאלים בעת ביצוע הסקר עלולים לגרום לטעויות והטיות בתוצאות הסקר. נהוג לחלק את טעויות הסקר לשתי קטגוריות: טעויות דגימה וטעויות אחרות.
טעויות אחרות הכוונה לטעויות שאינן קשורות לתהליך הדגימה עצמו.
גורמי ההטיה יכולים לנבוע מכל דבר הקשור בסקר. הגורמים העיקריים לטעויות הם: טעויות מראיין, הקשר בין המראיין למרואיין, בלתי מרואיינים, זמינות הנחקר, הבנת מושגים, חוסר ידע, הסתרת האמת, זיכרון סלקטיבי, סדר השאלות ומיקומן, בעיית "אין עמדה", שאלות טעונות, טעויות עיבוד ובעיות מושגיות.
בעבודה זו אתמקד באחד הגורמים העיקריים לטעויות והוא: הסתרת האמת- הנובעת מרצייה חברתית. פחד הנחקרים להשיב בכנות ולחשוף את האמת פוגע באיכות התשובות. תופעה זו משקפת לעתים "רצייה חברתית". עיוות מתוך "רצייה חברתית" משמעו מתן תשובות מוטות לכיוון זה או אחר, בשל רצון המשיב להרשים את המראיין ולענות לציפיותיו.
קשה להבטיח שאלון תקף ומהימן. האם תשובותיו של המשיב כנות או אינן אלא העמדת פנים?
האם מה שהוא מדווח בשאלון מבטא באמת את עמדותיו? לנטייה זו להשיב על שאלונים באופן המציג את המשיב באור חיובי, אף על פי שתשובותיו הכנות שונות, קוראים רציות חברתית.
פתרון חלקי לתופעה זו הוא להבטיח לנחקרים אנונימיות ולהדגיש בפניהם כי אין מטרת הסקר לתאר נחקרים ספציפיים אלא לבנות דיוקן של האוכלוסייה הנחקרת בכללותה.
מטרת המחקר
לסקר 4 מטרות: לצלם מצב, לחזות התנהגות, לבדוק קשר סיבתי ולהעלות השערות.
* סקר זה הוא בעל אופי רגיש ומטרתו לברר את מהות הקשר בין צורות שונות של קשר בין המראיין למרואיין, במקרה זה ראיון פנים-אל-פנים ושאלון למילוי עצמי, לבין אחד מהגורמים להטיות בסקר והוא תופעת ה"רציות החברתית", כאשר השאלון מדבר על נושא רגיש.
* כמו כן, מטרת המחקר לבדוק השפעה של משתני הרקע (מין, השכלה וארץ לידה) על ההערכה העצמית (נושא השאלון).
בחרתי להשתמש בשיטות סקר הבאות: ראיון פנים מול פנים ושאלון למילוי עצמי- בעזרת שאלון בנושא הערכה עצמית (נספח), וזאת למטרת השוואה בין שתי השיטות כדי לבחון את תופעת הרצייה החברתית כאשר נושא השאלון הנו רגיש.
Bassili, j. n, Scott, b. s (1996); Response Latency as a Signal to Question Problems in Survey Research; public opinion quarterly (60)
Half penny p., Hudson, s. & Jones, j. (1998); Researching Small Companies Charitable giving through Telephone Iinterviews; int. j. of social research methodology (1)
Muuss, r. e. (1962, pp. 4-5, 1975, 1988); Theories of Adolescence Ny; random house
Petty, r.e., Rennier, g.a. & Cacioppo, j.t (1987); Assertion versus Interrogation Format in Opinion Surveys; public opinion quarterly, 51, 481-494
Robert D Woodberry (1998); When surveys lie and people tell the truth: How surveys oversample church attenders; American Sociological Review, Albany; Feb 1998; Vol. 63, Iss. 1; pg. 119, 4 pgs
Romkens, Renee (1997); Prevalence of wife abuse in the netherlands: combining quantitative and quantitative methods in survey research; Journal of Interpersonal Violence, Beverly Hills; Feb 1997; Vol. 12, Iss 1; pg. 99, 27 pgs
Rosenberg, m. (1965); Society and the Adolescent Self Image; Princeton university press
Soken, K.L., Damrosch, S.P., (1986); Randomized Response Technique: Applications to Research on Rape; Psychology of Women Quarterly (10)
Stanley Presser (1998); Data collection mode and social desirability bias in self-reported religious attendance; American Sociological Review, Albany; Feb 1998; Vol. 63, Iss. 1; pg. 137, 9 pgs
Tourangean, r., Smith, t.w (1996); Asking Sensitive Question; The impact of data collection mode, question format and question context, public opinion quarterly (60)
בייט רות, אליס שמואל, אשכנזי מיכאל וצמח מינה (1986) - שיטות מחקר במדעי החברה- עקרונות המחקר וסגנונותיו. האוניברסיטה הפתוחה, ת"א 1986
הורניק יעקב (1988) - סקרים ומשאלי דעת קהל. האוניברסיטה הפתוחה, 1988
נושאים · רגישים · שאלון · מרואיין · מראיין
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "רצייה חברתית כגורם להטיות בסקר", סמינריון אודות "רצייה חברתית כגורם להטיות בסקר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.