היישום אינו מחובר לאינטרנט

שילובם של ילדים מפגרים במסגרת החינוך הרגילה

עבודה מס' 061204

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם יש להפריד בין ילדים מפגרים (חריגים) מאלה הנחשבים רגילים כאשר החינוך רואה את טובת הילד או אולי מצב כזה רק מגביר ומבליט את ה"מיוחדות".

7,563 מילים ,17 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
חינוך רב תרבותי
רקע
חריגות והחינוך המיוחד
מקומו של הילד בחברה
סקירה ספרותית לגבי שילוב הילד החריג במסגרת הרגילה
המחקר שערך שבתאי נוי (1974)
בעית ההפרדה בחינוך המיוחד
חינוך מיוחד בישראל עפ"י יעקב גולדגרבר (1997)
הליקויים בשיטת הסיווג הקיימת כיום
נורמליזציה כאידיאל
השילוב כתהליך פעיל - הדרך האחרת
הוראת עמיתים בכתה מקדמת
מאפייני יישום
אינטגרציה או סגרגרציה
דקל שיקרצי
סיכום
ביבלוגרפיה

מבוא
רבים עוסקים ומדברים על חינוך רב תרבותי, על חינוך משולב עם הידיעה וההסכמה לקבל את השונה. חינוך כזה נולד מתוך קריאת תיגר של קבוצות כנגד זהות קולקטיבית של חברה. זהות הנכפית מתוך סיבות שונות וגורמים דומיננטיים (פוליטיים, כלכליים) ואינה מהווה מצב של אימוצה מרצון או של הסכמה וקונסנזוס כלליים1. נשמעת זה זמן רב דרישה של קיום אוטונומי ושוויוני של זהויות שונות, גם כאלה שלא תמיד משתלבות עם הנורמלי והמקובל.
חינוך כזה יהיה חינוך המכיר בתביעות של מי שראה עצמו נפגע ממה שקיים בעבר ובהווה. יהיה זה חינוך שיקרא תיגר על קבוצות הדוגלות בזהות קולקטיבית שהומצאה ע"י אנשים בעלי השפעה חזקה בחברה.

בעבודה זו הננו עוסקות בסקטור מיוחד בחברה - הילדים המפגרים. אין ספק שזוהי אוכלוסייה מיוחדת, חריגה ושונה משאר האנשים "הנורמליים". לא נדון שוב במאפיינים של אוכלוסייה זו כי הרי אנו מכירים אותה ואת מאפייניה. הכיוון בו נתרכז הוא שילובה של אוכלוסייה זו בתוך האוכלוסייה הרגילה - הרצוי והמצוי.
רבים כבר דנו ודשו בסוגייה, הועלו הצעות, אך מה באמת נעשה בשטח?!
בחיפושנו אחר חומר נתקלנו בסיכום2 של מעין חוזה זכויות של "הועידה למען ילדים חריגים" בארה"ב הדוגלת בשילובם של ילדים חריגים בתוך המסגרת הרגילה. חומר זה שימש לנו נקודת מוצא לדיון בסוגיה מכיוון שהוא מכיל בתוכו מסקנות של הועידה לגבי השילוב הנ"ל.
שאלת המחקר היא למעשה שאלת ההפרדה, כן או לא, של ילדים חריגים הזקוקים לחינוך מיוחד מילדים רגילים והינה סוגייה הנדונה עד היום. עם נצחונו של הרעיון הדמוקרטי בחינוך, המשתקף במתן חינוך שווה לכל הילדים, מחמירה שאלת הילד החריג. עד כמה החינוך הרב-תרבותי אכן מתקשר ו\או דוגל בחינוך שוויוני לכל ילד? מה עושים בנושא ההפרדה? האם יש להפריד בין ילדים מפגרים (חריגים) מאלה הנחשבים רגילים כאשר החינוך רואה את טובת הילד או אולי מצב כזה רק מגביר ומבליט את "מיוחדותו"? עד כמה מצב של שילוב הילד החריג מהווה אינטגרציה או אולי ההפך הבלטה והדגשה של החריגות?
יש כאלה הדוגלים בהפרדה מוחלטת - כל סוג של ילדים צריך לקבל את מה שמתאים לו במסגרת המתאימה לו כלומר, הפרדה ובידוד. כנגדם טוענים המתנגדים כי מנת משכל אינה בסיס להפרדה משום שילדים בעלי מידת משכל ירודה מעט עדיין יכולים להשתלב יפה בחיים ואין להפרידם מהילדים הרגילים. כמו לכל קונפליקט יש פתרון ביניים - גמישות. ילדים רגילים ומפגרים לומדים במסגרת אותו בי"ס כאשר לכל סוג מותאמות כתות עבורו.
--------------------------------------------------------------------------------
1. עפ"י: אילן פפה השתמעויות חינוכיות של רב תרבותיות בישראל: מקרה של חקר ההיסטוריה.
2. אינטרנט The Council for Exceptional Children באתר cec. Sped. Org/pp/ poldeliv. html

מקורות:

גולדמן ר, וינר א, טולדנו א, רוזנר א, (תשל"ד) "יישום תרפיית העוזר, ילדים מלמדים ילדים", סעד, חוב' 1, עמ' 19-23
האנציקלופדיה החינוכית (1961) כרך א, הערך חינוך מיוחד.
דוד, הבר (1990). לא הואב לקרוא, טיפול רב-ממדי בליקויי למידה. אונ' ת"א.
וירצברג אמירה (1975) "קידום השילוב של תלמידי החינוך המיוחד במסגרת החינוך הרגיל בעזרת הוראת עמיתים", עיון ומעש, ב'. אגודת המכללה לחינוך ע"ש א"ד גורדון, חיפה.
זקס רחל, תמר מני "מסגרות מטרות - עקרונות וגישות" בתוך: חינוך מיוחד בגיל הרך.
פרופ' זקס שמעון, מרים לוין ונורית וייסקופף (1990) מהות החינוך המיוחד, האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 1.
פפה אילן, השתמעויות חינוכיות של רב תרבותיות בישראל: מקרה של חקר ההיסטוריה.
רונן חנן (תשל"ו) פרקי מבוא בחינוך המיוחד, אוצר המורה.
רונן חנן (1992) "הילד בעל הצרכים החינוכיים המיוחדים בכתה הרגילה", סחי"ש - סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, כרך 7, מס' 1
רונן חנן (דצמבר, 1988) "נורמליזציה כאידיאל", הד החינוך, כרך ס"ג, גליון ג.
רונן חנן (תשנ"א, ספטמבר) "ילדים בלי תוויות", הד החינוך. עמ' 13-15
שבתאי נוי (ספטמבר 1982) "ביה"ס המיוחד לעומת ביה"ס הרגיל למוגבלים בשכלם: מעקב אחר הישגי בוגרים", חוות דעת, חוברת 15
שכטמן צפורה , אמירה וירצברגר (1979) "הוראת עמיתים בכתה מקדמת", החינוך, עמ' 7-10
שמיר ח. (תשל"ו) "איך לימדו בשער הגולן", החינוך, א,ב. עמ' 85-90

תגים:

אינטגרציה · בית · בעל · דיון · הוראה · הפרדה · חברה · חריגות · לקוי · מגזר · מום · מורים · מנטלי · מערכת · סגרגרציה · ספר · פגם · שילוב · תיגבור · תלמידים · תרבות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שילובם של ילדים מפגרים במסגרת החינוך הרגילה", סמינריון אודות "שילובם של ילדים מפגרים במסגרת החינוך הרגילה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.