עבודה מס' 060911
מחיר: 199.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: בחינת מערכות המידע והשימוש במסחר אלקטרוני.
3,610 מילים ,7 מקורות ,2002
ניהול מערכות מידע - חברת נירלט
תוכן העניינים:
רקע - תיאור החברה ופעילותה
מוצרי החברה
מערכות מידע בחברת נירלט
מסחר אלקטרוני
מערכות מידע תחרותיות
ביבליוגרפיה
נספח:
ניתוח הסביבה : PEST
ניתוח SWOT
בשוק התחרותי כיום, כל ארגון שואל את עצמו אם נוכחות הארגון באינטרנט היא
זכות או חובה. האם הסחר האלקטרוני הוא ערוץ הפצה זניח, ערוץ הפצה נוסף, או
שמא עשוי להפוך לערוץ ההפצה העיקרי. המצדדים בסחר האלקטרוני טוענים : אם
אתה לא שם אתה לא קיים. המסחר הוירטואלי הוא העתיד, והעתיד כבר כאן. עוד
טוענים התומכים כי האינטרנט הוא ערוץ הפצה זול ונוח אשר חושף את החברה בפני
מיליוני לקוחות פוטנציאלים בעולם כולו, בעלות נמוכה יחסית. מנגד, רבים טוענים
שיעברו עוד שנים רבות, אם בכלל עד שהמסחר הוירטואלי יניב פירות מהותיים
לארגון, ההשקעות הדרושות הן עצומות, ומדובר בהשקעה כספית, השקעת זמן
ומשאבים אחרים של הארגון.
האינטרנט מלהיב את הדמיון, אך כגודל הסיכויים כך גודל הסיכונים. מספר
התומכים הנלהבים בסחר אלקטרוני גדול, וגם מספר המתנגדים. רבים מצדדים
בפשרה: הארגון יקים אתר ייצוגי באינטרנט, כך שתהיה לו אפשרות להשתלב בעתיד
בתחום הסחר האלקטרוני.
עבודה זו כוללת רקע כללי על חברת נירלט ומוצרי החברה, תיאור הענף והסביבה בה
היא פועלת, מערכות המידע שנמצאות בשימוש החברה, התועלות וההזדמנויות שיש
לחברה מהשימוש במסחר אלקטרוני, האיומים בשימוש בסחר מסוג זה, מודל חמשת
הכוחות של פורטר ומודלים שונים.
מתחרים חדשים החודרים לענף מביאים עימם קיבולת ייצור חדשה, רצון לכבוש נתח שוק ולא פעם גם משאבים ניכרים. כתוצאה מכך, עלולים המחירים להיגרר כלפי מטה, העלות הכללית - עולה והרווחיות הכללית - יורדת.
החברה מאוימת ע"י חדירת גורמים חדשים לשוק מכיוון שבוטלו המכסים על יבוא מארצות האיחוד האירופי ומארה"ב, השוק נפתח לתחרות וחברות מארצות כמו גרמניה ואיטליה הנחשבות ליצרניות מובילות בתחום החלו לבדוק אופציה לכניסה לשוק הישראלי. כמוכן, חברת "יעקובי ובניו" שנכנסה לשוק לאחרונה, החלה לייבא צבעים מארצות לא
מפותחות כגון טורקיה וירדן המיוצרים בידע איטלקי ובעבודה זולה דבר המאפשר למכור אותם במחירים אטרקטיביים.
ספקים :
הספקים יכולים להפעיל כוח מיקוח על החברות בענף על ידי איום להעלות מחירים
או להוריד את איכות המוצרים או השירותים הנרכשים. הספקים יוצרים כח מיקוח
ע"י בלעדיות בייצור / אספקת מוצר מסוים וע"י כך דורשים מחיר גבוה יותר.
חברת "נירלט" מבצעת את הרכש ע"י קנייני החברה, הקניינים עובדים מול מספר ספקים שונים וזאת על מנת למנוע תלות בספק יחיד כלשהו, כל תקלה או שינוי בהסכמים גורר בעקבותיו עיכוב תשלומים והחלפת הספק. "הקניין חייב למצוא את נקו' האיזון בין גורמים אלה, להשתדל ליצור תלות רבה ככל האפשר של הספקים בעסקו ולזכות בהנחות
מרביות בגין כמויות הרכש בלי לחשוף עצמו לסיכון גבוה מידי של נשיאה בעלויות מעבר" (פורטר א.מ. עמ' 128, 1991).
אשראי החברה הוא כ- 30 ימים מספקים בארץ ומספקים בחו"ל 60 יום. את חומרי האריזה רוכשת החברה מספקים מהארץ ומחו"ל ואין לה תלות בספק אחד.
לקוחות :
לקוחות החברה מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות : לקוחות מחו"ל, לקוחות מוסדיים וצרכנים קטנים (יזמים, קבלני בניין, קבלני צבע ולקוחות פרטיים).
בין לקוחות החברה נימנים ארגונים קפדניים ביותר בארץ ובחו"ל. החברה מייצאת לארצות רבות ביניהן : בריטניה, איטליה, צ'כיה, יוון, טורקיה, פולין, ניגריה, סינגפור, תאילנד ואוסטרליה. בין לקוחות החברה בארץ : משרד השיכון, בתי חולים, עיריות, בתי מלון, חברות בניה גדולות, משרד הביטחון (חיל האוויר, חיל הים, אמ"נ,
שב"ס, תעשיות צבאיות ועוד).
הגורמים המשפיעים על השימוש בצבע אצל הצרכנים הקטנים הם :
יזמים - על פי המלצת אדריכלי הבניין. אדריכלים ממליצים על סוג הצבע (מאיזה חברה) על סמך ניסיונם מהעבר או על פי שיקולים מקצועיים.
קבלני בניין - בד"כ נוטים לקבל את עצת האדריכל/קבלן צבע באיזה צבע לבחור.
קבלני צבע - השיקול העיקרי המכריע בקביעת סוג הצבע (באותם מקרים בהם הם מתבקשים להמליץ) הינו הנוחות בעבודה (תהליך יישום קצר, ארוך, יותר שלבים) והשיקול הכלכלי האם העבודה כוללת חומר על חשבון הקבלן או לא.
הקונים אינם מכתיבים את המחירים, למרות שהם מתמקחים על איכות גבוהה יותר או על שירותים נוספים ומפעילים את המתחרים זה כנגד זה כל זאת על חשבון רווחיות הענף. כאשר לקונה יש מידע על ביקוש, על מחירי השוק ואף על עלויות הספק, מצב זה מקנה לו בדרך כלל מנוף במיקוח. בעזרת המידע המלא יכול הקונה להבטיח לעצמו את
המחירים הטובים ביותר המוצעים.
מחסומי כניסה / יציאה -
מחסומי כניסה :
תקנים - עליית רמת החיים בארץ בשנים האחרונות הגדילה את הביקוש לאיכות וטיב הבניה, ביחס למה שהיה מקובל בעשור הקודם. התחרות בענף הצבע, הביאה לפיתוח ושיפור מתמיד. במסגרת תחרות זו, חלק מהמוצרים קיבלו תו תקן ישראלי והיצרן - תו עמידה בתקני ISO 9000 ו - ISO 9002 . התקן הישראלי עדיין אינו מחייב עמידה בתקני
ISO כך שלא לכל החברות המייצרות או משווקות כיום מערכות צבע יש תו תקן, אולם, תוך זמן קצר יחוייב כל מי שרוצה לייצר או לשווק צבעים לעמוד בתקנים.
יבוא - כיום היבוא ממדינות זרות אפשרי והתקן אינו מהווה עדיין חסם כניסה לשוק. הלקוח יכול לבחור במס' מוצרים דומים, טובים יותר או פחות, בעלי תקן או לא, עפ"י שיקולים כלכליים, זמינות המוצר וקלות היישום.
מחסום היציאה :
מחסום היציאה מהענף הינו גבוה שכן החברות השקיעו זמן רב במחקר ופיתוח טכנולוגיה וציוד וכן כסף רב על מנת להתאים את החברה לעמידה בתקנים.
ניתן לראות כי מחסומי הכניסה והיציאה מהענף גבוהים, דבר המעיד על תשואות גבוהות וחשיפה לסיכונים.
ביבליוגרפיה
א. גבע, א. (1994), התנהגות צרכנים, האוניברסיטה הפתוחה, כרכים א' - ב'.
ב. וובסטר, א. (1974),תורת השיווק למנהלים, הוצאת עטרת.
ג. יזרעאלי, ד. (1994), שיווק הלכה למעשה, הוצאת צ'ריקובר.
ד. פורטר, א. (1991), אסטרטגיה תחרותית, הוצאת עטרת.
ה. קוטלר, פ., ארמסטרונג, ג., (1991) עקרונות השיווק, הוצאת המכון לפריון
העבודה, כרכים א' - ב'.
ו. קוטלר, פ., הורניק, י., (2000), ניהול השיווק, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
Fill, C., (1999) Marketing Communications, 2 nd edition, Kogan Page Limited, USA.
נספח א'
ניתוח הסביבה
סביבת מאקרו : PEST.
סביבה פוליטית - Political :
ענף הצבע והדבקים מפוקח ע"י חוקים הנוגעים לבריאות הציבור, בטיחות העובדים ושמירת איכות הסביבה. חוקי השיקום המחייבים מזהמים לשאת בעלויות שיקום ואכיפה כבדה של איכות הסביבה צוברים תאוצה בארץ בזמן האחרון כמו גם בשאר העולם. חברת "נירלט" שמה לעצמה לדגש לפתח מוצרים ידידותיים לסביבה.
המצב הפוליטי בארץ ואינתיפאדת "אל אקצה" השפיעו על שוק הבניה בכלל ושוק הצביעה בפרט, ישנה האטה בבניה עקב הסגר המוטל על ערי הגדה המונע מעבר פועלים פלסטינאים אל אתרי בניה דבר הגורם לעיכובים בבניית דירות חדשות ולביטולי הזמנות לצביעה פנימית וחיצונית של מבנים אלו.
המצב הפוליטי בארץ והקיפאון בתהליך השלום משפיעים גם על היקף הייצוא, שווקים רבים חסומים בפני ייצוא ישראלי. חברת "נירלט" רכשה את חברת יורוסילנד מהולנד על מנת לשווק את מוצריה לכל העולם ולאירופה בפרט ובכך היא התגברה הן על המחסומים העומדים בפני חברה ישראלית והן על הזמינות בשוק העולמי.
הסביבה הפוליטית מורכבת מחוקים, תקנות והוראות הבאות להגן על הצרכן לדוגמא : חוק מכר (דירות) תשל"ג 1973, המחייב מתן אחריות על הבנייה למשך 7 שנים ממועד סיומה.
סביבה כלכלית - Economical :
מפעל החברה ממוקם בנגב המערבי (קיבוץ ניר-עוז), יתרונו בכך שהוא נהנה הן מכוח עבודה זול והן מהקלות ממס הניתנות למפעלים הממוקמים באזורי פיתוח.
התחרות בענף בנוסף למיתון עמוק מתבטאת בשחיקת מחירים, הנחות, מתן ימי אשראי ופרסום בכל אמצעי המדיה.
בחודשים האחרונים חלה התייקרות במוצרי החברה עקב העלייה החדה בשער הדולר שגרמה להתייקרות חומרי הגלם שהחברה מייבאת.
בשל האבטלה הגבוהה במיוחד באזורי הפיתוח ישנם עובדים מקצועיים רבים שנותרו ללא תעסוקה והם זמינים להעסקה.
ההאטה בבניה עקב המצב הפוליטי והמיתון הובילה לביטול הזמנות רבות דבר שגרם להפסד כספי לחברה.
סביבה חברתית - Societal :
רשתות "עשה זאת בעצמך" חדרו לישראל בעשור האחרון דבר שהביא לירידה זמנית בביקוש לצבעי החברה. הרשתות מוכרות מגוון רחב של צבעים מכל רחבי העולם וכן נותנות יעוץ לצרכנים שנוהרים אליהן כחלק מתרבות הפנאי.
העלייה ברמת החיים בישראל הגבירה את רצונם של האנשים לעצב ולשפץ את דירותיהם וכן הניעה את הקבלנים לבנות בצורה איכותית תוך שימוש בצבעים איכותיים לייפוי קירות פנימיים.
חברת "נירלט" מובילה בארץ ביצור צבעים ידידותיים לסביבה. החברה מייצרת
סדרות של צבעים על בסיס מים, אשר מחליפים בהצלחה צבעים על בסיס
חומרים רעילים (כגון : סולבנטים) וזאת בכדי לענות על הדרישות ההולכות
ומתפתחות בתחום ההגנה על הסביבה.
סביבה טכנולוגית - Technological :
רמת ההתפתחות המדעית והטכנולוגית יוצרת הזדמנויות עסקיות שיווקיות
המאפשרות מתן כלים חדשניים בתנאי הנדסת אנוש נוחים. החברה משקיעה
כספים רבים בשכלול ושיפור הצבעים ומתמודדת עם ההתפתחות המדעית
והטכנולוגית, תוך ניצול הידע והניסיון שניצבר במשך השנים.
ניתוח SWOT של החברה :
עוצמות
קרקע ומבנים - לחברה שני אתרי ייצור, שניהם באזור הנגב המערבי
(קיבוץ ניר-עוז). הקרבה בין אתרי הייצור מאפשרת קשר הדוק בין מרכזי
הייצור, תיאום מלא, שליטה, פיקוח ובקרה ניהולית ועלויות הובלה
נמוכות.
ציוד - לחברה ציוד ברמת אוטומציה גבוהה, כאשר החברה משקיעה
בייצור משוכלל ומודרני על מנת לשמור על איכות גבוהה ומגוונת. כל אלו
מאפשרים לה לשמור על יתרון תחרותי וייצור יעיל בצורה אופטימלית.
הון - החברה יציבה ביותר מבחינה פיננסית וכמעט ואיננה נזקקת
לאשראי. האיתנות הפיננסית מאפשרת לה לממש השקעות נדרשות על
מנת לשמור על המוניטין שיש לה בתחום.
מוניטין - לחברה מוניטין גבוה ביותר בשוק. מוצריה נחשבים לאיכותיים
והחברה מצטיירת כאמינה ביותר.
מו"פ - לחברה מעבדות בתחומי הצבע והציפויים ובתחום הכימיה
הכללית. מעבדות אלה, מאפשרות לה להיות מעודכנת בשינויי בתחום, תוך
שימת "יד על הדופק" בכל הנוגע למתחרים ולטעמי הצרכן. מעבדות אלה
מאפשרות קביעת סטנדרט ייצור איכותי ומכאן היתרון של החברה.
משאבי אנוש - רוב העובדים בחברה הינם בעלי השכלה גבוהה וידע
טכנולוגי.
מערכת שיווק והפצה - השיווק והשרות של החברה פרושים בכל רחבי
הארץ.
מערכות ניהוליות - לחברה מערכות לבקרת איכות וייצור המאפשרות לה
פיקוח ושליטה.
החברה פועלת על פי שיטת ניהול איכות כוללת (T.Q.M) וכן נערכה ליישום
בקרת איכות ועמידה בסטנדרטים בינלאומיים ובכך נוצר לה יתרון תחרותי.
ייצור - החברה עובדת במשמרת אחת או שתי משמרות, לפי הביקוש.
ביכולתה להגדיל את התפוקה ע"י הוספת משמרת למכונות בקלות יחסית.
גמישות זו מהווה יתרון בייחוד כאשר מדובר בענף עונתי.
ייצוא - חברת "נירלט" רכשה בשנת 1998 את חברת יורוסילנד מהולנד
למטרות שיווק לאירופה של כל מוצרי המסטיקים והסיליקונים, כתוצאה
מרכישה זו היא מצליחה לספק את מוצריה לשוק האירופי תוך 24 שעות.
איכות ותקנים - למוצרי החברה תווי תקן של מכון התקנים הישראלי,
ומערכת איכות המתאימה לדרישת התקן הישראלי והבינלאומי ת"י ISO
9002. (ראה נספח ב').
חולשות
הון - המבנה הפיננסי השמרני של החברה, עשוי להתפרש גם כניצול לא
יעיל של משאבי הון. מנוף פיננסי גדול יותר, עשוי להניב תשואות גבוהות
יותר מאשר אלו המתקבלות מן המבנה הנוכחי. על החברה לשים לב לפער
ההולך וגדל בין ימי החייבים לימי הזכאים. ימי האשראי ללקוחות ארוכים
יחסית והפירמה מממנת במידה מסוימת את לקוחותיה.
קרקע ומבנים - ריכוזיות המפעלים בדרום עלול להיות בעוכריה של
החברה מכיוון שעלויות ההובלה לכל רחבי הארץ הן גבוהות.
ניהול הייצור - לחברה מחסן מרכזי אחד ממנו יוצאים כל המשלוחים
והם באחריות אגף הלוגיסטיקה. אם תפרוץ שריפה במחסן, דבר שהינו
סביר שכן מדובר בחומרים דליקים, החברה לא תוכל לעמוד
בהתחייבויותיה ללקוחות, דבר שיגרום נזק רב לתדמיתה.
איומים
תחרותיות גוברת בענף - לביטול המכסים על יבוא קשר ישיר עם
התגברות התחרות בענף. קיימת כניסה של מתחרים חדשים באמצעות
יבוא כגון רשתות "עשה זאת בעצמך". התחרותיות הגוברת משפיעה על
המחיר וגורמת לירידה ברווחיות
שינוי טעמי לקוחות - הצרכן המודרני הינו צרכן מתוחכם החשוף למידע
רב והוא בעל עקומת למידה. על מוצרי החברה להיות אטרקטיביים
מבחינת איכותם ומחירם על מנת שהצרכן ירכוש אותם. הרגישות למחיר
גדלה וצפוי בעתיד שתגדל.
ריבוי ערוצי התקשורת חושף בפני הלקוחות גם את המתחרים. הפרסום
יגרום לכך שהחברה תאלץ להקצות משאבים כספיים על מנת להתמודד עם
איום זה ולשמור על המודעות של הציבור למוצריה.
בגרות - השוק נמצא בשלב בגרות במחזור חייו ועל החברה להתמודד
אסטרטגית עם שוק מסוג זה.
עונתיות - שוק הצבע הינו שוק עונתי התלוי גם בחגים ובמועדי ישראל. על
החברה לדעת להתמודד עם ביקוש משתנה ושינויים בתזרים המזומנים.
קיימת מגמה עולמית של מעבר לרשתות גדולות במקום חנויות
ספציפיות. נאמנות של המפיץ כלפי חברה זו או אחרת, איננה קיימת יותר.
שינויים מבניים במשק עלולים להביא לביטול הטבות במיסוי מתוקף
חוקים קיימים. כמו כן, הדבר עשוי להקטין את הרצון של חברות זרות
להשקיע בישראל.
העובדה שטמבור מחזיקה בנתח שוק גדול מאוד, מחייבת את "נירלט"
לפעול במרץ וביעילות על מנת להגדיל את חלקה בשוק. "נירלט" חייבת
להשקיע תקציבים גדולים לפרסום ומבצעים.
הזדמנויות
גלובליזציה - הגלובליזציה בכלכלה הישראלית יצרה כניסה של חברות
רב לאומיות גם לישראל. נושא זה פותח בפני החברה חלון הזדמנויות
לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברות המובילות בתחום בעולם. עניין זה,
עשוי לאפשר לחברה להרחיב ולגוון את קו המוצרים שלה ועל ידי כך
להתמודד עם התחרות בענף.
עלייה ברמת החיים ושינוי בטעמי הצרכנים יגרמו לגידול בביקוש לצבע
(למשל, גידול בכמות השיפוצים). כמו כן, הגידול בשיעור האוכלוסייה, בשל
העלייה, יצר גידול בביקוש לבנייה ובהמשך גידול בהרחבות ושיפוצים.
רשתות השיווק צפויות להכפיל את היקף מכירותיהם בשנים הקרובות
ועשויות להוות זרז לגידול היקף מכירות הצבע בכלל וצבעי הפנים בפרט.
אם יתפתח עידן השלום באזורנו יתבטא הדבר גם בשיתוף פעולה כלכלי
דבר היכול לפתוח בפני החברה שווקים חדשים קרובים יחסית.
הצבעים של "נירלט" מותאמים לתנאי האקלים המיוחדים בארץ.
1
אלקטרוני · החברה · המאקרו · והמיקרו · מידע · מסחר · מערכות · ניתוח · סביבת · תחרותיות
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חברת נירלט", סמינריון אודות "חברת נירלט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.