עבודה מס' 060849
מחיר: 349.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: הקבלה בין דמות האמזונה העתיקה לדמויות קולנועיות.
6,982 מילים ,11 מקורות ,2002
תוכן העניינים:
מבוא
דמות האמזונה הקלאסית
דמות האמזונה בקולנוע - תוך כדי התייחסות למאמרה של קריסטינה פאסמאן
התמקדות בדמות האמזונה בסרטים נבחרים
"וונדרוומן" (קומיקס - שנות ,('70
"בילבי" (ילדים,('70 -
"שבט דוב המערות" (דרמה - שנות ,('80
"זינה- הנסיכה הלוחמת" (פעולה - שנות ,('90
"שליחות קטלנית", "הנוסע השמיני" (בדיוני - שנות ,('90
ולסיכום ביטויי אמזוני סמוי - ב"תיק שקנאי" (מתח -שנות .('90
סיכום
ביבליוגרפיה
נספח
המיתוסים היוונים הינם תוצרי המחשבה היוונית העתיקה, ולמעשה מעניקים ראייה פנימית לנפשם ולהלך מחשבתם של היוונים בתקופה הקלאסית - מה היו פחדיהם, ומוגבלותם, וכיצד ניסו להתמודד עימם.
מבנה המיתוס הוא כשל סיפור, בדיה, בעל עלילה דרמטית כשמקורו נדלה מחיי היומיום של העם היווני. עצם היותו מושרש בחיי היומיום, מעניק למהותו אחיזה מציאותית.
התייחסות המחשבה העתיקה ל"לא מובן ולבלתי נתפס", היתה מבלבלת וטיפולם בנושא היתה על ידי הלבשת מיתוס על אותו האוביקט. ביוון העתיקה גבר יוחס לתפקיד הלוחם האמיץ, ואילו האישה יוחסה לתפקיד האם והרעיה. כיוון שהעולם היווני הקלאסי היה פאטריאכלי, ובמהותו נשלט על ידי גברים, ניתן להסיק כי
האישה היתה אובייקט לא מובן ובלתי סביר שכזה, ממנה פחדו הגברים, עליה ניסו לשלוט ועימה לא יכלו להתמודד. כתוצאה נערכו ניסיונות לרסן את אופיה הפראי של האישה ובמקרים חריגים במיוחד, אף להדביק עליה מיתוס של אמזונה. מיתוס האמזונה מפריך את התפיסה הקלאסית בכך שהאישה, במקרה זה, מיוחסת לתפקיד
הלוחמת האמיצה, ומדירה את עצמה מתפקידה כאם ורעיה.
על פי התפיסה היוונית העתיקה, האישה נתפסה כא-סימטרית במהותה - מחד, הצד החיובי - פן נשי, הכולל פוריות, והגנת צאצאיה וביתה. זהו הפן אותו דורשים הבעלים והגברים היוונים, מנשות יוון לקיים ולהכיל. ומאידך, הצד השני, הוא הפן הגברי שבאישה, המערב בתוכו הרגלי מחשבה גברים:
The capacity of women to act on their own pleasure and purposes1
יכולות גבריות אלו, כביכול, הטמונות באופי האישה היוונית, נתפסו כאיום על המין הגברי. והגברים חיפשו דרכים למגר את הרוע הזה מנשות הקהילה. דרך ביסוס שילטונם של הגברים היוונים, וריסון פראיות האישה היה דרך נישואים. הנישואים היה דרכם לשמירת הסדר ה"טבעי" והנכון של הקיום הדו מיני.
The Amazons shun marriage in the Greek sense and display none of the modesty proper to an Athenian women2
מכאן שהאמזונות נתפסו כאנלוגיה לאישה המורדת בסדר הנכון של החיים בפוליס. מקור מיתוס האמזונה נולד מסיפור היסטורי\ריאלי, ומגולל את עלילותיהם של אזור בו ישבו שבטים יוונים, שם התפתח אלמנט של התפוצצות אוכלוסין וכתוצאה נדידת שבטים לאזורים חדשים. שורשי המיתוס נעוצים בשתי נסיכות קדומות, אשר הוגלו מאזור מושבן, והחלו לנדוד, מובילות אחריהן עדרי נשים, גברים וטף. השבט שנוסד התמקם והתיישב באיזור חדש.
אך במהרה גברי השבט נטבחו על ידי שכניהם, שלא היו מרוצים מההתיישבות החדשה, דבר שהוביל להתפרצות אלימה של אלמנות הנטבחים ויתומיהם, כפעולת תגמול וכאב. פעולות אלימות אלו התרחבו למלחמה כנגד המין הגברי בכלליות, ובכך איפשרו היווצרות של שבט חסר גברים. שבט שכונה בערבות הימים - "שבט האמזונות" - הנשים הלוחמות3. בעצם העובדה כי הנשים נלחמו עבור עצמן, הן נהפכו למשהו לא טבעי, ולא מוסבר. נשים אינן
אמורות להילחם ועל כן, אישה שאכן נלחמת צריכה להיות תופעת טבע, ולא משהו מהאנושי והקיים בסדר הנכון.
האמזונות נתפסו מאז ומעולם כפחות תרבותיות מהעם היווני. הן נקראו ברבריות, ואף נתפסו כעובדות אלוהות שונה מאשר האלוהות הדתית המיתית של היוונים הקלאסיים. התמקמותן בפאתי גבולות העולם המוכר, הוסיף לדיעה קדומה זו, כמו כן הסברה כי הן פראיות, ואגרסיביות.
האמזונות היוו חלק ניכר מהאומנות והאידאולוגיה של התקופות הארכאיות והקלאסיות ביוון העתיקה, וניכרות עדויות להשתלשלות ונדודי המיתוס לארצות שונות כגון - אסיה ,אירופה, אפריקה, ואמריקה - בתצורות שונות אומנם, אך תמיד נאמנות בשירותן את התרבות והפוליטיקה הרלוונטית. כשמקורן של אותן תצורות הינו אחיד - שבטי נשים נטולות גברים, הדואגות לעצמן - שבטי נשים לוחמות.
הטענה -
ברצוני להוכיח הינה כי דמותה של האמזונה - למרות שעברה תמורות ושינויים במהלך ההיסטוריה - נותרה נוכחת בקולנוע מראשיתו כמעט, וכי היא מכילה את אותם סממני חוזקה ואידאולוגיה בקולנוע המודרני.
מהלך העבודה -
תחילה ביססתי את דמותה של האמזונה העתיקה הקלאסית - מאין באה, כיצד נוצרה ומהן איפיוניה וכישוריה.
אחר כך נחקרה דמות האישה הטיפוסית לאמזונה בקולנוע. הסקתי כי הטיפוסיות נותרה קיימת - והתחלתי לבסס הוכחות דרך סרטים שונים- המנכיחים, לדעתי, את דמות האמזונה הקלאסית.
------------------------------------------------------------------
1. Tyrrell. Wm. Blake, Amazons - A study in Athenian Mythmaking, Baltimore & London, Johns Hopkins
.Uni. Press, 1984, Pp. xvi
2. Ibid, Pp. 53
3,. Guy. Cadogan, Rothery, The Amazons in Antiquity &modern times, London , Francis Griffiths Press
.1910, Pp. 68
האנציקלופדיה העברית -כללית, יהודית וארצישראלית, כרך שלישי, איסט לונדון -אמנוס, חברה להוצאת אינציקלופדיות בע"מ, ירושלים, 1974 .
הומרוס, איליאדה, תירגום מיוונית - טשרניחובסקי שאול, הוצאת ספרים עם עובד, תל -אביב, 1995.
Amazons: Women in Control, in "Women in The Classical World Image and text", ed. F.E, P.P.H, K.B.N, P.B.S, S.A.H, {Pp. 129 - 135}, NY: Oxford Uni. Press, 1994.
Bolk, H. Josine, The Early Amazons, E.J Brill Press, 1995, Leiden, New York Koln.
Eliade, Mircea, Myth and Reality, Harper Colophon Books, 1975, NY, San Francisco London.
Passman. M, Kristina, The Classical Amazon in Contemporary Cinema, in : "Classics And Cinema", Ed. Winkler, Martin. Bucknell Uni. Press, Maine Uni. Vol. 35, No. 1, 1991, {Pp. 81 - 103}.
Rose.H.j, A Handbook of Greek Mythology, Menthuen co. LTD, New Feher Lane, London, 1974.
Rothery .Cadogan, Guy, The Amazons in Antiquity Modern Times, Francis Griffiths Press, London, 1910.
Tyrrell. Wm. Blake, Amazons -a study in Athenian mythmaking, the johns Hopkins Uni. Press, 1984, Baltimore London.
Vivante {Zweig}. Bella, "Woman in Ancient Greece", in Women's Roles in Ancient civilizations, {Pp. 220 - 255}, Greenwood press, 1996, West port Connecticut, London.
מקורות ראשוניים:
11. אייסכילוס, אגממנון, תירגום מיוונית - אהרון שבתאי, הוצאת שוקן, תל אביב, 1990 .
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השתלשלות דמות האמזונה בקולנוע", סמינריון אודות "השתלשלות דמות האמזונה בקולנוע" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.